Zowel intern als extern werven heeft zijn voor- en nadelen. Een goed wervingsbeleid is van essentieel belang om instroom zo snel mogelijk goed te laten functioneren. Dit scheelt niet alleen veel tijd, maar ook geld. In sommige cao’s wordt zelfs vermeld dat een vacature binnen een organisatie eerst intern uit te zetten. Hieronder drie redenen waarom wel en drie redenen waarom niet intern te werven.
Waarom wel
Kandidaat kent de organisatie goed
De kandidaat die zal doorstromen zit al een periode bij de organisatie. De cultuur is bekend terrein evenals de werkprocessen en de collega’s. Deze kandidaat zal weinig problemen ondervinden om zich aan te passen en heeft een relatief korte inwerkperiode nodig.
Signaal naar andere medewerkers
Doordat deze medewerker de kans krijgt te promoveren en/of in een andere afdeling te proberen zal dit overslaan naar andere medewerkers. Zij zien de medewerker beloond worden en zullen zich meer inzetten om hetzelfde te bereiken. Dit zal de medewerkers meer motiveren om ook promotie te maken, ze hebben namelijk gezien dat het mogelijk is.
Minder kosten
Dat de kosten beduidend lager uit zullen pakken is uitermate belangrijk voor organisaties om intern te werven. De vacature kan rondgestuurd worden via de mail, personeelsblad of mond-tot-mond reclame. De organisatie en/of HR-afdeling kent vaak de werknemer al of informatie is snel te achterhalen via de manager. Als laatste is de inwerkperiode relatief kort. Als dit bij elkaar wordt opgeteld komen de kosten beduidend lager uit dan extern te werven.
Waarom niet
Organisatieblindheid
Doordat er een interne medewerker doorstroomt zal deze niet met een frisse kijk op de werkprocessen kunnen kijken. De werknemer is onderdeel van de bestaande cultuur en werkt hetzelfde als ieder ander. Een externe kandidaat kan nieuwe ideeën inbrengen of werkprocessen anders inrichten.
Naamsbekendheid
Als de organisatie er voor kiest om vacatures intern op te lossen kan het zo zijn dat het niet naar buiten treedt door middel van advertenties. De organisatie zal hierdoor zeer naar binnen zijn gericht. Het is namelijk ook belangrijk om aan het imago te werken door middel van vacatures. Dit werkt door via mond-tot-mond reclame en goed werkgeverschap.
Vacature ergens anders
Als een medewerker intern doorstroomt zal er weer een nieuwe vacature ontstaan die opgevuld zal moeten worden. Als deze vacature opgevuld wordt zal er weer een nieuwe vacature open komen enz. Dit zal doorgaan totdat er besloten wordt om de oude vacature extern op te vullen of de functie te laten vervallen. Doordat de vacature steeds omlaag schuift is het makkelijker om het te laten vervullen.