Meer dan ooit vertrouwen werknemers op mobiele technologieën om hun werk elke dag gedaan te krijgen. Van drukbezette verpleegkundigen die onderweg informatie bijwerken en monteurs in de buitendienst met realtime toegang tot belangrijke informatie, tot kantoormedewerkers die altijd en overal inzicht moeten hebben in bedrijfsinformatie; mobiele apps zijn voor veel werknemers onmisbaar en zorgen voor een hogere productiviteit. Drie ontwikkelingen zullen de inzet van apps op de werkvloer nog verder stimuleren.
1. Nieuwe manieren van werken
Tijdens de pandemie is de manier waarop we werken, inclusief waar en hoe we ons werk doen, voorgoed veranderd. Meer dan ooit moeten werknemers (en organisaties) flexibel en wendbaar zijn om bij te blijven met de voortdurende veranderingen. Mobiele apps helpen daarbij. Het huidige hybride werkmodel is dan ook voor een belangrijk deel mogelijk dankzij de inzet van mobiele apps.
Bij de heropening van kantoren bewezen mobiele apps op een andere manier hun waarde. Binnen veel organisaties maakten werknemers gebruik van mobiele apps om onder andere een werkplek op kantoor te vinden en te reserveren, looproutes te bepalen en (indien nodig) gezondheidsverklaringen in te dienen. Het is niet ondenkbaar dat deze toepassingen weer van belang zullen zijn als in het najaar of winter de corona-situatie mogelijk verslechtert en de kantoorbezetting weer gereguleerd moet worden.
De nieuwe manieren van werken geldt ook voor niet-kantoormedewerkers. Zo vertrouwen eerstelijnsmedewerkers op mobiele apps om hun werk gedaan te krijgen. Een verpleegkundige die rondes loopt, kan tijdens het dagelijkse werk via een mobiel device bijvoorbeeld een verzoek indienen, gegevens invoeren of de status van een patiënt controleren.
Maar denk bijvoorbeeld ook aan het gebruik door een onderhoudsbedrijf van een servicemanagement tool met een 24/7 klantportal en een mobiele app om monteurs te helpen materialen te bestellen en de communicatie onderweg te verbeteren. Dankzij speciaal ontwikkelde mobiele ervaringen kunnen teams soepeler samenwerken.
2. Consumerization van de werkplek
Lange implementatietijden en een gebrek aan goed ontworpen apps waarin de gebruikerservaring centraal staat, hebben in het verleden een grootschalige adoptie van mobiele apps in het bedrijfsleven in de weg gestaan. Maar omdat organisaties prioriteit blijven geven aan naadloze ervaringen voor werknemers, begrijpen ze de noodzaak om hun technologie zo te ontwikkelen dat deze vergelijkbaar is met de technologie die werknemers in hun dagelijks leven gebruiken.
Dit betekent dat organisaties eenvoudige en intuïtieve technologie-ervaringen nodig hebben. Tegenwoordig kunnen bedrijven snel nieuwe mobiele ervaringen configureren die gebruiksvriendelijk en sneller dan ooit beschikbaar zijn voor werknemers. Steeds meer organisaties maken de switch naar een digital-first benadering, waarbij mobiele apps onmisbaar zijn. Een uitstekende digitale werknemerservaring zal bovendien steeds belangrijker worden om nieuw talent aan te kunnen trekken.
3. Ontluikende mogelijkheden
De toepassing van opkomende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), augmented reality (AR) en low-code tools, heeft geleid tot nieuwe gebruiksmogelijkheden voor mobiele apps op de werkplek.
De integratie van AI en mogelijkheden voor machine learning helpen bedrijven te voorspellen en te leveren wat werknemers nodig kunnen hebben, bijvoorbeeld door voor te stellen dat ze een bureau in de buurt van een collega reserveren of door IT-agents te vragen taken te groeperen op basis van het type verzoek.
Augmented en virtual reality ondersteunen het personeel ook op nieuwe manieren. Voor buitendienstmedewerkers kan AR dienen als een krachtig hulpmiddel om de veiligheid en efficiëntie te verbeteren. Met AR kunnen technici situaties virtueel beoordelen, wat helpt bij het op afstand oplossen van een probleem of beter inzicht krijgen in wat er nodig is om een probleem op te lossen, zonder dat ze fysiek op de plek van het probleem aanwezig hoeven te zijn. Dit kan het percentage reparaties dat direct wordt opgelost verhogen, wat zorgt voor tevreden klanten en minder logistieke bewegingen.
Tot slot, met de groei van low-code tools binnen organisaties, kunnen bedrijven de ontwikkeling en implementatie van nieuwe apps versnellen en opschalen door werknemers van verschillende technische vaardigheidsniveaus in staat te stellen mobiele apps voor de werkplek te maken. Eenvoudige low-code tools waarmee werknemers hun eigen oplossingen kunnen bouwen, zorgen ervoor dat ze precies die app kunnen maken die ze nodig hebben, zodat ze processen kunnen stroomlijnen.
Het is daarom niet verwonderlijk dat volgens IDC 47% van de in de VS gevestigde organisaties van plan is binnen een jaar een groter deel van hun IT-budget voor mobiliteit te investeren in platforms en tools voor de ontwikkeling van mobiele applicaties, inclusief de performance monitoring, het beheer en de optimalisatie van deze applicaties.