Bij managers, consultants, OR-leden, medewerkers en eigenlijk iedereen die tot de beroepsbevolking behoort, klinkt het ‘creëren van draagvlak’ als muziek in de oren. Het is ook een veilige uitspraak. Zelden is het creëren van draagvlak onderwerp van discussie. Helaas wordt het ‘creëren van draagvlak’ door (verander)managers veelvuldig gebruikt als synoniem voor het informeren van betrokkenen.
Ik ben van mening dat er alleen sprake is van het creëren van draagvlak op het moment dat betrokkenen ook echt invloed uit kunnen oefenen op het eindresultaat. Het instellen van spreekuren of het presenteren van (in het MT/DT) genomen besluiten, valt in mijn ogen onder het informeren van betrokkenen en niet onder het creëren van draagvlak.
Gelukkig zijn er ook klanten die ‘echt’ draagvlak willen creëren, zoals bij de invoering van competentiemanagement bij een zorginstelling in Noord-Brabant. In casu werd aan mij gevraagd om te helpen bij de ontwikkeling en invoering van herkenbare competentieprofielen. Om bovenstaande te realiseren werd aan de medewerkers gevraagd om, door middel van een online vragenlijst, de competenties te selecteren die volgens hen het meest van toepassing zijn op de functie. Om de consistentie te kunnen bewaken en de medewerkers in dit proces te ondersteunen is door de werkgever een selectie gemaakt van 11 competenties uit het competentiewoordenboek van Human Capital Group, zodat medewerkers genoeg keus hadden, maar niet te maken kregen met een overvloed aan informatie. Op basis van de resultaten werd uiteindelijk voor elke functie een definitieve selectie gemaakt aan de hand van de competenties die, door de medewerkers, het meest waren geselecteerd.
Liep alles dan op rolletjes? Nee, want de medewerkers van de technische dienst hadden geen e-mailadres en konden de online vragenlijst niet ontvangen. Uiteindelijk hebben zij de vragenlijst per post ontvangen, zodat ook zij konden deelnemen. Het resultaat van deze opzet is dat medewerkers gemotiveerd zijn om aan de ontwikkeling van hun competenties te werken omdat zij zelf een bijdragen leveren aan de totstandkoming van de competentieprofielen.