Onderzoek van ons laat zien dat Nederlandse werkgevers thema’s als diversiteit en inclusiviteit niet hoog op de agenda hebben staan. Uit het onderzoek, waarin 3.000 bedrijven in 11 Europese landen, waaronder Nederland, prioriteiten voor het komende jaar aangeven, staat ‘diversiteit en inclusiviteit’ op plaats 15 van de 19. Juist de wat meer operationele taken zoals het doorbetalen van loon en het bieden van ondersteuning op HR-gebied zijn de belangrijkste prioriteiten volgens de respondenten.
Belang van een open organisatie
Daarmee laat het onderzoek zien dat er nog veel stappen te zetten zijn als het aankomt op diversiteit en inclusiviteit op de Nederlandse werkvloer. Organisaties die zich hard maken voor een diverse en inclusieve werksfeer dragen bij aan het algehele werkgeluk van hun werknemers. Hoewel mensen onderling veel van elkaar kunnen verschillen, komen zij dichter tot elkaar in een open organisatie. Mensen beoordelen elkaar minder, staan open voor elkaars inbreng en kunnen daardoor veel van elkaar leren.
Toekomst van de werkvloer
Toch is het voor bedrijven vaak lastig om actieve stappen te zetten richting een meer diverse en inclusieve organisatiestructuur. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat ze zich tijdens sollicitatieprocedures richten op specifieke doelgroepen en daardoor andere doelgroepen uitsluiten. Daarmee ontstaat er een tegenovergesteld mechanisme en worden organisaties niet inclusiever. Bij het ontbreken van een inclusieve bedrijfscultuur, neemt ook de diversiteit van het personeelsbestand af.
Daardoor komt de toekomst van een open, inclusieve en diverse werkvloer in gevaar. Het is aan alle Nederlandse werkgevers om ervoor te zorgen dat er meer bewustzijn wordt gecreëerd rondom diversiteit en inclusiviteit. Het gaat om gelijke kansen voor iedereen, zonder een persoon te beoordelen op basis van afkomst, geaardheid of gender.
Geloven in doen
Het is om die reden dat wij ons dagelijks inzetten om het eigen personeelsbestand, en dat van klanten, een weerspiegeling van de maatschappij te laten zijn. Mensen met verschillende achtergronden kunnen samen tot de meest innovatieve ideeën komen en elkaar inspireren. Daarnaast zijn we vanaf 2021 hoofdsponsor van het beste dameswielerteam ter wereld. Ook in de sportwereld zit er een enorme kloof tussen mannelijke en vrouwelijke sporters en worden vrouwen in heel wat sporttakken nog steeds miskend en ondergewaardeerd.
Er zijn verschillende stappen die bedrijven kunnen ondernemen om meer diversiteit en inclusiviteit te stimuleren. Er zijn een aantal simpele punten waar werkgevers of HR-professionals op kunnen letten: Kijk allereerst verder dan een strikt quotum. Een inclusief wervingsbeleid is namelijk veel meer dan slechts een getal of doel, en het is belangrijk dat je ook goed voor je personeel zorgt nadat ze bij je zijn begonnen. Daarnaast kun je je wervingsprocedure anoniem maken zodat je (onbewuste) vooroordelen uitsluit. Wanneer je het geslacht of de achtergrond van de kandidaat niet ziet, baseer je je beslissing enkel op zijn of haar verdiensten en referenties.