Wanneer mensen in teamverband samenwerken, ontwikkelen ze diverse vaardigheden, delen ze nuttige kennis en geven ze elkaar feedback. Dat is enorm waardevol. Een nieuwe collega, die het team verrijkt met frisse inzichten, wordt dan ook vaak met open armen ontvangen. En vandaag de dag doet een nieuwe bijzondere collega steeds vaker zijn intrede op de werkvloer, namelijk generatieve AI. Ook in het HR-domein. Toch zijn we niet zo snel geneigd om dit als collega te zien. Dat is zonde, want HR-professionals kunnen met behulp van AI-tools, net als met andere collega’s, sparren over ideeën, inspirerende leerinhoud creëren, leerpaden vaststellen en feedback geven om betere output te genereren. Maar om een AI-tool als succesvolle collega naast je te hebben staan, zijn bepaalde menselijke vaardigheden belangrijker dan ooit. Welke powerskills zijn dit precies? En hoe gebruik je menselijke expertise hand in hand met AI? Dat vertel ik je in deze blog.
Kritisch denkvermogen
Als je als HR-professional samenwerkt met een generatieve AI-tool is de belangrijkste menselijke vaardigheid het kritisch denkvermogen. Je zult namelijk altijd zelf de controle moeten houden over wat je met de gegenereerde output doet. Het vermogen om kritisch te denken, bronnen te beoordelen en desinformatie te onderscheiden van echte informatie is hierin zeer belangrijk. Bovendien is het kritisch denkvermogen van HR-professionals bijvoorbeeld essentieel bij het beoordelen van sollicitanten. Vraag je daarbij altijd af: is de informatie juist, volledig en bruikbaar voor mijn organisatie en het beoogde doel?
Vakinhoudelijke kennis
Om bovenstaande mogelijk te maken is vakinhoudelijke kennis van HR-professionals essentieel. Met kennis op het HR-vakgebied zijn ze immers in staat om de gegenereerde output te beoordelen en in de juiste context te plaatsen. Dit is belangrijk, want de output die AI produceert is lang niet altijd juist of diepgaand genoeg. Het is niet voldoende om alleen vakinhoudelijke kennis te hebben. Je moet ook beschikken over kennis van de werking van de AI-tool die je wil gebruiken en weten welke beperkingen en biases AI-tools hebben. Op die manier kan je zelf tot een correct oordeel en beter resultaat komen.
Redeneervermogen
Daarbij is het goed om te beseffen dat een AI-tool fundamenteel anders redeneert dan mensen. Mensen redeneren namelijk vanuit een combinatie van ervaring, kennis, intuïtie en vanuit emotie. AI-tools werken enkel en alleen op basis van algoritmen en data. Daarmee is het in staat om patronen te herkennen, voorspellingen te doen en verbanden te leggen. Dat is waardevol, maar AI-tools zijn dus niet in staat om menselijke aspecten volledig te begrijpen en mee te nemen bij besluiten. De complexiteit en nuance van menselijke emoties en waarden bij het maken van keuzes ontbreken. Het redeneervermogen wat de mens bezit is een andere onmisbare menselijke factor.
Empathie
Hoewel AI-tools soms empathisch lijken, kunnen ze niet echt de unieke eigenschappen, zoals een sterke emotionele band, evenaren. Ook al kan dat soms zo overkomen door middel van tekstgebruik. Daar is menselijke kracht dus echt onmisbaar. Zo is empathie en persoonlijke aandacht essentieel in bijvoorbeeld verandermanagement. Denk bijvoorbeeld aan een reorganisatie waarbij teams of afdelingen veranderen en medewerkers een andere functie krijgen. Dit soort verandertrajecten zijn vaak een delicaat proces waar HR-professionals de nuance in moeten opzoeken, zodat elke medewerker in de organisatie zich gezien en gehoord voelt. Dat zorgt uiteindelijk voor een soepelere overgang. Voor een praktische uitwerking van het verandertraject, kan je natuurlijk wel weer de hulp van je AI-collega inschakelen. Zo kunnen AI-tools helpen bij het genereren van begrijpelijke teksten om updates over de verandering te versturen.
Investeren in mensen
Het is van belang dat bedrijven niet alleen investeren in nieuwe technologieën, maar juist ook in de ontwikkeling van menselijke competenties. AI-tools kun je gebruiken om cognitieve taken deels over te nemen of HR-professionals te ondersteunen bij het uitvoeren van taken. HR-professionals blijven onmisbaar om de informatie die deze tools genereren te beoordelen en te bewerken op basis van eigen expertise. Ze zullen dus de vaardigheden van de toekomst verder moeten ontwikkelen. Dit vraagt om kritisch denkvermogen, vakinhoudelijke kennis en inlevingsvermogen om het meeste uit de samenwerking van de HR-professional en AI te halen.