In de eerste maanden van het nieuwe jaar maken bedrijven zich weer op voor allerlei nieuwe ontwikkelingen. Misschien gaan ze een nieuwe koers varen, boren ze nieuwe markten aan of gaan ze een nieuwe samenwerking starten. Daarnaast moeten bedrijven voortdurend meebewegen met een veranderende wereld door economische, technologische en maatschappelijke verschuivingen.
De sleutel om effectief met al deze veranderingen om te gaan, ligt in het hart van de organisatie: de medewerkers. En daar speel je als L&D-professional een belangrijke rol in. Het is immers jouw verantwoordelijkheid om hen de middelen en kennis aan te reiken die essentieel zijn voor zowel persoonlijk als professionele groei. Leren is dan ook niet langer een ‘nice to have’, maar een ‘need to have’. Om dit goed te organiseren ben jij als L&D-professional onmisbaar. Hier zijn drie trends die je in 2024 niet mag missen als je jouw cruciale rol wil benutten.
1. AI voor efficiënt leren
Het is vast geen verrassing dat generatieve AI (GenAI) bovenaan de lijst staat, gezien de onmiskenbare impact van deze technologie in het afgelopen jaar in verschillende sectoren. Ook komend jaar zal GenAI naar verwachting het werk van L&D-professionals positief beïnvloeden. Op basis van jouw vragen en/of opdrachten geven generatieve AI-modellen antwoord op basis van eerder opgedane kennis. Tools op basis van GenAI halen informatie uit verschillende bronnen om deze vervolgens te verzamelen, te analyseren en te verwerken om nieuwe content te creëren. Vervolgens kan je het voorstel verfijnen en aanpassen naar je eigen visie, zodat het aansluit bij jouw doelgroep.
Met behulp van GenAI ben je dus als L&D-professional, zonder diepgaande expertise in het opstellen van cursusmateriaal, in staat om educatieve inhoud beter af te stemmen op individuele behoeften en leerstijlen. Je kunt immers eindeloos content genereren die aangepast is aan het kennisniveau, de vaardigheden en de behoeftes van medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een specifieke casestudie toegespitst op klantrelatiebeheer voor een junior salesmedewerker of het omzetten van een beleidsstuk naar een boeiende training. Hiermee creëer je een doelgerichte en efficiënte leerervaring, met schaalbare, op maat gemaakte trainingen. Daardoor kan je de kwaliteit en effectiviteit van leermateriaal aanzienlijk verbeteren. Een andere mooie bijkomstigheid is dat het je ook tijd bespaart, waardoor je meer tijd hebt om te focussen op de strategische kant van L&D.
Het is wel goed om je te beseffen dat, als je GenAI wilt inzetten in jouw werk als L&D professional, bepaalde menselijke vaardigheden onmisbaar worden. 2024 is dan ook het jaar waarin elke L&D-professional zou moeten werken aan AI-vaardigheden. Het is immers een tool die je als co-piloot moet beschouwen waarbij emotionele intelligentie en kritisch denken belangrijk is. Je zult namelijk altijd zelf de controle moeten houden over hoe je de output interpreteert en wat je er uiteindelijk mee doet.
2. Een persoonlijkere aanpak
Voortkomend uit bovenstaande trend verwacht ik dat we ons weg bewegen van het traditionele ‘moeten’ leren met een one-size-fits-all-benadering zonder aandacht voor de achtergrond, leervoorkeuren en interesses van medewerkers. Leren en ontwikkelen krijgt een persoonlijkere touch. Daarvoor ga je als L&D-professional je werk beter afstemmen op de individuele ontwikkeling en potentie van elke medewerker. Daarbij moet je jezelf afvragen hoe je medewerkers in hun kracht kunt zetten in hun (toekomstige) rol. Wat is hun huidige functie en welke vaardigheden zijn daarvoor nodig? Medewerkers krijgen dan ook de vrijheid om zelf te bepalen hoe en wanneer ze groeien, in plaats van vast te zitten aan strakke trainingsprogramma’s.
Ook hierin speelt AI een belangrijke rol. Met het gebruik van AI-technologie kunnen organisaties gemakkelijk de benodigde vaardigheden in kaart brengen, meten én aanpakken. Hiermee krijgen medewerkers persoonlijk advies en begeleiding in hun eigen leer- en groeitraject.
Dit hele proces start al bij de onboarding van nieuwe medewerkers. L&D-professionals zullen komend jaar meer rekening moeten gaan houden met de achtergrond en vaardigheden van nieuwe medewerkers. Hierdoor kan je voorkomen dat je onnodige informatie aanbiedt en zorg je er dus voor dat medewerkers sneller relevante kennis kunnen opdoen. Bovendien voelen nieuwe medewerkers zich meer betrokken bij de organisatie. Ze zien immers direct de relevantie van de informatie en voelen zich gewaardeerd. Op maat gemaakte onboardingstrajecten zorgen er dus voor dat mensen sneller in hun rol komen, omdat de leerinhoud precies op hun vaardigheden, kennis en behoeften aansluit.
3. Focus op de impact
Tot slot komt er dit jaar een grotere focus te liggen op de daadwerkelijke impact van leren en ontwikkelen, de ROI. Het gaat daarbij minder om het enkel afvinken van een bepaald aantal trainingen, maar er wordt ook gekeken naar de impact ervan op de organisatie én het werkgeluk van medewerkers. Je evalueert hoe medewerkers een training ervaren en hoe het heeft bijgedragen aan zakelijk succes. Het meten van deze impact bied je vervolgens de mogelijkheid om gericht middelen in te zetten en daarmee trainingen af te stemmen op bredere strategische doelen.
Om deze impact zo goed mogelijk in te schatten, is het essentieel dat je grip krijgt op alle resultaten van trainingen. Dit betekent centralisatie van informatie, waarbij alle kwalificaties en accreditaties van trainingen op één plek samenkomen. Vanuit daar kunnen vervolgens acties ondernomen worden door gerichte en impactvolle trainingen aan te bieden.
Een strategische zakenpartner
In het nieuwe jaar zitten er voor L&D-professionals een aantal veranderingen aan te komen en je kunt eigenlijk niet om bovenstaande trends heen. Jouw takenpakket als L&D-professional zal dan ook flink opgeschud worden en deze trends helpen om steeds meer te bewegen naar een strategische zakenpartner in de organisatie. Het wordt dan ook noodzakelijk dat je minder tijd besteedt aan operationele taken en meer nadruk legt op strategisch denken en innovatie. Daarbij is het essentieel dat je technologische vooruitgang, met name GenAI, omarmt. Om deze nieuwe manier van werken te stroomlijnen is het een vereiste dat je leertrajecten slimmer gaat organiseren. Zo is én blijft je organisatie wendbaar.