Flexibiliteit is de afgelopen jaren een trending topic voor HR-afdelingen. Waar het voor werknemers lastig was om continu mee te bewegen met de veranderende maatregelen, zoals een thuiswerkbeleid, was het voor werkgevers een hele opgave om dit in goede banen te leiden. HR-afdelingen kregen meer vragen dan ooit en flexibiliteit werd op de proef gesteld. Bedrijven die hun werknemers deze flexibiliteit niet boden, zagen hun personeel langzaamaan verdwijnen. Het werven van nieuw personeel zal op dit moment lastiger zijn dan ooit nu er meer vacatures dan werkzoekenden zijn.
Nu de corona-maatregelen niet meer voor uitdagingen op de werkvloer zorgen, staan we stil bij wat de komende jaren nog meer in petto hebben voor HR-afdelingen. Ik deel daarom graag vier trends die de komende tijd de kop opsteken of blijven.
1. De machtsbalans verschuift
Het probleem waar veel bedrijven op dit moment mee kampen, zal helaas niet zomaar verdwijnen: de zoektocht naar talenten in een te krappe arbeidsmarkt. Werkgevers hebben moeite met het aantrekken van talent en dit zorgt voor een verschuiving van de machtsbalans tussen werkgever en werknemer. Hierdoor zijn er voor werkzoekenden meer kansen ontstaan. Potentiële werknemers hebben de touwtjes in handen en kunnen eisen stellen voor bijvoorbeeld meer salaris, extra benefits zoals vakantiedagen of flexibele werktijden.
Werknemers hoeven niet meer alleen te kijken of zij bij de organisatie passen. Ze kijken vanaf nu juist meer of organisaties aan hun wensen kunnen voldoen. Je kunt hier als werkgever dus eigenlijk niet meer omheen. Beweeg je niet mee met de wensen van je (potentiële) werknemers? Dan doet een ander bedrijf dat wel.
2. Van ‘High Tech’ naar ‘High Touch’
Vandaag de dag is het aanbieden van de juiste technologie geen keuze meer maar noodzaak. Technologie kent bijna geen grenzen en blijft zich ontwikkelen. Waar we ons met high-tech focussen op de nieuwste ontwikkelingen van producten of diensten, is het juist belangrijk dat bedrijven zich daarnaast blijven ontwikkelen op high-touch niveau. Oftewel focussen op het menselijke aspect achter de technologie. Blijf als HR-afdeling daarom vooral door middel van technologie inspelen op de behoeften van werknemers, klanten en partners, maar zorg tegelijkertijd dat personalisatie niet verloren gaat. We blijven nu eenmaal mensen en willen niet uren in contact zijn met een chatbot voordat we eindelijk iemand kunnen spreken.
3. Welzijn als onderdeel van de HR-strategie
Tijdens de coronapandemie is gezondheid nog belangrijker gebleken, zowel in het werkleven als privé. Extra goed om als werkgever te peilen hoe het gaat met je medewerkers op de werkvloer. Toch blijkt dat dit niet vanzelfsprekend is. Veel werkgevers spreken medewerkers niet aan op zorgen over gezondheid en welzijn.
Blijf investeren in je personeel en zorg ervoor dat het welzijn van je mensen wordt meegenomen in de HR-strategie. Het welzijn van medewerkers kan niet tussen neus en lippen door gepeild worden. Door structureel te kijken hoe het met de fysieke en mentale gezondheid van je mensen staat, kan sneller actie worden ondernomen en kun je uitval hopelijk voorkomen.
4. Kloof tussen kantoorgangers en thuiswerkers
Het is een veelbesproken onderwerp: hybride werken. Het thuiswerkadvies is al een tijd geleden vervallen, maar hoe ga je als werkgever om met een verdeling tussen werknemers die graag naar kantoor gaan en werknemers die thuiswerken juist fijner vinden?
Iedere werknemer staat hier anders in, dus laat mensen – in hoeverre dit kan – zelf bepalen hoe vaak ze naar kantoor komen of thuiswerken. Zorg er dan wel voor dat er duidelijke afspraken worden gemaakt over op wat voor momenten collega’s op kantoor worden verwacht, zoals bijvoorbeeld voor afspraken met het team. Maak het bespreekbaar, toon begrip en laat zien wat het nut is van een kantoorbezoek. Benadruk daarbij vooral ook hoe belangrijk het sociale aspect is.
Bewegen op de stroom van het leven
Deze trends laten duidelijk zien dat flexibiliteit en personalisatie enorm belangrijk zijn, zowel nu als in de toekomst. Waar we ons voorheen misschien vastklampten aan bestaande strategieën en ‘stijve’ bedrijfsregulaties, moeten we nu vooral kijken hoe we zo goed mogelijk mee kunnen bewegen op de stroom van het leven. Blijf in gesprek met je medewerkers en kijk hoe je het beste uit iedere situatie kan halen zonder de hele bedrijfsstrategie om te gooien. Alleen zo blijf je een aantrekkelijke werkgever in een continu veranderende wereld.
Door: Wessel Gozeling, Workday Lead Nederland