Misschien begin je net met sourcen en ben je by accident op onze pagina terecht gekomen. Aan de andere kant, wellicht ben je wel een volleerd sourcer. Vooralsnog moet je als recruiter constant de juiste kandidaten vinden en hier kunnen wij je bij helpen. In deze blog leggen we je namelijk uit hoe je het beste kunt sourcen in de vorm van zes nuttige tips.
Is sourcen nou echt zo belangrijk?
Dit is een vrij retorische vraag, natuurlijk is het voor een recruiter belangrijk om het sourcen onder de knie te hebben. Je moet weten wat de werkzoekende beweegt en hierop anticiperen; it’s your job.
1. Actief zoeken
Ik hoor je al denken: “no shit sherlock. Dat doe ik toch al?” Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar het vinden en benaderen van latent werkzoekenden is een vak an sich. Hiervoor is het belangrijk dat je de juiste arbeidsmarktstrategie hebt, en in bezit bent van bijvoorbeeld de juiste recruitmentwebsite, online marketing en (sociale) media. Ook moet je bij het werven weten wat je uiteindelijk wil vinden. Let erop dat je de perfecte kandidaat goed in beeld hebt, of maak een persona. Hierin staan alle criteria, certificaten en must-haves van je kandidaat in optima forma. Gevonden? Ga dan eens een informeel gesprek aan in plaats van het gebruikelijke officiële interview, of maak gebruik van social media. Ik kwam bijvoorbeeld binnen door een appje te sturen naar Stan, hartstikke innovatief en informeel en dus fijner voor de kandidaat!
2. Vraag peer profiles op
Wat dat zijn? Dat gaan we je even haarfijn uitleggen. Wanneer je je werknemers, als organisatie zijnde, met elkaar vergelijkt kom je tot een hoop verschillen en overeenkomsten. Dit maakt het gemakkelijker om een ‘perfecte’ kandidaat te schetsen. Hoe je dat doet? Pak de meest voorbeeldige werknemer en bekijk zijn of haar LinkedIn-connecties eens. Hier kan je ofwel de volgende kandidaat, of nieuwe skills voor je search vinden waardoor je je searches sneller gericht maakt.
3. That personal touch
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat berichten van recruiters op LinkedIn vrij vaak voorbijkomen. Om te voorkomen dat je op deze grote stapel terecht komt, is het belangrijk om je eerste bericht zo memorabel mogelijk te maken. Wees persoonlijk in je bericht (geen beste mevrouw, maar dag fantastische techneut) en houd ondertussen vast aan je doelgroep en je eigen stijl. Leg daarnaast de focus op de groei en ontwikkeling die jij kunt bieden voor de kandidaat. What’s in it for them?
4. Feedback, adjust
Wanneer je een kandidaat hebt benaderd en het liefst al binnen hebt gehengeld, kun je hem of haar vragen om feedback te geven op je benadering. Wie kan het namelijk beter beoordelen dan zij? Zo kan je inzicht krijgen in de kwaliteit van je aanpak, de kandidatenmarkt en je vacatures. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je vervolgens iets met die feedback doet, om je proces te optimaliseren. Maar dan is het straks wel perfect!
5. Voorkom tunnelvisie
Het is van belang dat je bij elke zoekopdracht die je doet, opnieuw informatie invoert. Je kan namelijk niet eeuwig op hetzelfde succes meeliften (die ene zoekopdracht die toentertijd zo goed ging). Af en toe wisselen van platform is ook een goede, gezien je anders constant dezelfde kandidaten als zoekresultaten krijgt. Houd je spelling en gramatica (zie je ‘m?) in de gaten, omdat je bij het kleinste typfoutje, een spatie of punt al andere resultaten ontvangt. Sla je searchstrings niet op, gezien je anders een tunnelvisie creëert.