Wat is referral recruitment?
Referral recruitment is een manier van werven waarbij potentiële werknemers worden aangedragen door huidige of oud-medewerkers of relaties uit het eigen sociale netwerk. Het gaat om het gebruik maken van het (persoonlijke) informele netwerk.
Waarom referral recruitment?
Referral recruitment is vandaag de dag een veel gebruikt proces. Veel bedrijven kiezen voor referral recruitment omdat het relatief goedkoop is. Er wordt namelijk bij referral geput uit het netwerk van de werknemers wat dus betekent dat het in mindere mate nodig is om vacatures te plaatsen. Daarnaast is het ook niet meer nodig om kandidaten te werven via een bureau. Dit zorgt er voor dat recruiters minder lang bezig zijn met het werving-en-selectie-proces waardoor de recruiters meer aandacht kunnen besteden aan andere werkzaamheden, denk hierbij aan beleidsmatige zaken en/of het onboarding proces. Het gevolg hiervan is dat recruiters op andere werkzaamheden nog hogere kwaliteit kunnen leveren. Dubbel of niet? Welke andere werkzaamheden?
Referral recruiment creëert meer ambassadeurschap bij de medewerkers waardoor het gevoel van verbondenheid met de organisatie toeneemt. Verder put je bij referral recruitment, zoals eerder benoemd, uit een betrouwbare bron (de medewerkers) wat er voor zorgt dat de kwaliteiten van de kandidaten over het algemeen beter aansluit bij de organisatie. Daarbij vermindert het verlooppercentage binnen de meeste organisaties op het moment dat het referral beleid op de juiste wijze wordt ingezet. Dit komt voort uit het gegeven dat dit soort medewerkers meestal makkelijk connecties leggen met hun nieuwe collega’s omdat ze vaak begeleid worden door de personen die hun hebben binnengehaald. Daarnaast weten medewerkers die via het referral beleid zijn binnen gehaald van te voren al met wat voor soort organisatie ze te maken hebben (denk aan de cultuur die er binnen de organisatie speelt, dit soort informatie hebben ze meestal al gehoord).
Tevens blijkt ook dat het personeel dat al werkzaam is binnen de organisatie vaak een bepaalde mate van ambassadeurschap ervaart op het moment dat zij inspraak heeft op wie hun nieuwe collega wordt.
De voordelen in een notendop
• Het werving en selectie proces neemt minder tijd in beslag.
De recruiters zijn minder tijd kwijt aan het zoeken naar potentiële kandidaten.
• Daling van het verloop, een werknemer die via het referral beleid bij een organisatie is binnen gekomen weet meestal van te voren al met wat voor soort organisatie hij/zij te maken heeft.
• Kwalitatief betere medewerkers bij de preselectie, dit komt doordat de medewerkers die de mogelijke kandidaten aandragen een beter beeld hebben van waar de organisatie naar opzoek is.
• Gratis reclame voor de organisatie, doordat medewerkers in het openbaar over de organisatie praten;
• Het bevorderen van ambassadeurschap, dit toont aan dat medewerkers zich verbonden voelen tot de organisatie.
• Eigen medewerkers zijn een betrouwbare bron om potentiële medewerkers van informatie te voorzien met betrekking tot de organisatie, dit leidt tot goed geïnformeerde kandidaten.
Mogelijke aandachtspunten bij het invoeren van een referral beleid:
• De medewerker die een kandidaat werft kan gezichtsverlies ondervinden op het moment dat er een mismatch is tussen de nieuwe werknemer en de organisatie;
• Inspanningen op het gebied van referral, die niet beloond worden kunnen tot frustratie leiden bij de werknemers;
• Er kan een concurrentiestrijd beginnen bij de medewerkers die een kandidaat inbrengen;
• Medewerkers kunnen misbruik maken van de beloningsstructuur indien de beloningswijze niet goed is afgebakend;
Voorwaarden voor het laten slagen van een referral beleid:
• Het referral beleid moet deel uitmaken van de recruitmentstrategie;
• Beloon iedere tussenfase (dus belonen op inzet en niet alleen op resultaat). Belonen kan door middel van het geven van een beloning en/of compliment;
• Stel een duidelijke en simpele regeling en procedure op in samenspraak met je medewerkers en communiceer wat je motieven zijn om referral wervingsbeleid in te voeren;
• Medewerkers moeten trots zijn op de organisatie;
• Het referral beleid moet ‘warm’ gehouden worden;
• Er moeten wel echt vacatures zijn die gevuld moeten worden (communicatie), anders krijgen medewerkers het idee dat ze voor niks inspanningen leveren;
• Passende beloning;
Tip: Bedenk een mooie slogan die ambassadeurschap bevordert.