Gedurende de corona-crisis heeft geen enkel bedrijf stilgezeten. Ik laat mijn licht schijnen op een steeds vaker terugkerend thema: het vitaliseren van je onderneming.
Een vitale organisatie is wendbaar, flexibel en kan meeveren met de ontwikkelingen in de markt. Als ondernemer moet je inspelen op de veranderende wereld om ons heen en op zoek blijven gaan naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Juist in deze tijd, waarin veel organisaties het moeilijk hebben is het anticiperen op de omgeving van levensbelang naast het schenken van aandacht aan de interne organisatie. Daar gaat nu namelijk ook veel tijd naar uit. Hoe behoud je hier nu het evenwicht in zonder de vitaliteit van je bedrijf voor de lange termijn uit het oog te verliezen?
Schudt het bed zo nu en dan eens op en kijk kritisch naar je huidige organisatie en processen
Het is belangrijk om in situaties zoals deze, waar bedrijven het met enkel de overheidssteun niet redden bij de (voorbereidingen op) hun reorganisatieproces. Het advies luidt dan vooral: Kijk verder dan waar de meeste ondernemers in eerste toe geneigd zijn. Dus niet alleen hoe kom ik de huidige crisis door, maar ook echt bedenken waar het bedrijf in 2021-2022 staat en daarop anticiperen met de maatregelen die jij bedenkt en inzet. In geval van een reorganisatie is het van belang om kwalitatief af te spiegelen en bewuste keuzes te maken voor de langere termijn. Alleen zo houd je de toppers, meest flexibele krachten en meest breed inzetbare medewerkers aan boord. Daarbij is communicatie echt key. Daar waar geïnvesteerd wordt in communicatie en openheid van zaken heerst, is veel (meer) begrip en veerkracht om tijdens een crisis en/of een reorganisatie mee te werken aan regelingen en/of maatregelen.
HR is een vak an sich
HR moet tijdig bij de processen worden betrokken om zo (preventief) bij te dragen aan een professionele, gezonde en vitale organisatie. Vandaag de dag investeren om problemen op de dag van morgen te voorkomen of op zijn minst veerkrachtig op te kunnen lossen in plaats van achteraf reparatiewerk te moeten verrichten. Zorg dat je zo nu en dan het bed goed opschudt en kritisch kijkt naar je huidige organisatie en processen. HR is de olie tussen de radars. En heb je de radars niet goed onderhouden, dan gaat het vroeg of laat een keer schuren.
HR is een vak an sich en krijgt bij organisaties niet altijd de aandacht, de stevigheid en het platform die het nodig heeft om op strategisch niveau te acteren. Enerzijds kan dat (nog steeds) voortkomen vanuit de ondernemersgedachte dat HR niet behoort tot de corebusiness maar anderzijds houden helaas niet alle HR-vakgenoten zich bezig met strategische en/of tactische thema’s. Zonde, want een goed HR-beleid levert op!
Blijf in gesprek en draag visie uit
Uiteindelijk gaat het om het bieden van toegevoegde waarde aan de onderneming wat broodnodig is om als gesprekspartner serieus genomen te worden. Gelukkig zien we ook tendensen een geheel andere kant op gaan en zien we thema’s als vitaliteit en werkgeluk terugkerend op de agenda staan. Inmiddels is het overgrote deel van de ondernemers zich zo langzamerhand doordrongen van het feit dat een vitale, wendbare organisatie met vitale medewerkers scoort en oplevert.
Als HR-dienstverlener is het van belang om bij reorganisatie invulling te geven aan goed werkgeverschap door het aanbieden van scholing, producten als de cv-dokter, organiseren van tijdelijke detachering elders (ter besparing van loonkosten enerzijds en het behoud van eigen mensen anderzijds) en uiteraard korte en langdurige outplacementtrajecten.
Ook het begeleiden van HR-functionarissen van junior tot senior bij onder meer het ontwikkelen van een bepaalde stevigheid om uit te kunnen groeien tot HR Business partner, of bij het uitvoeren van tijdelijke projecten waar specialistische expertise of extra HR-capaciteit gevraagd wordt. Door vroegtijdige en regelmatig aan tafel te zitten, ben je op de hoogte van wat er speelt. Hierdoor kan er proactief meegedacht worden om risico’s en onnodige kosten voorkomen.
Iedereen moet wendbaar kunnen zijn
Belangrijk is om altijd in gesprek te blijven en een visie uit te dragen, ook in moeilijke tijden. Medewerkers zijn onzeker of zelfs angstig en moeten meer dan ooit geleid worden. Al is de boodschap of visie niet altijd wat mensen willen horen, het uitdragen en ervoor zorgen dat de medewerkers weten waar de organisatie naar toe gaat is van cruciaal belang, al is het maar om de verantwoordelijkheid bij eenieder daarmee te stimuleren en een open (leer)cultuur te creëren. Zorg als onderneming dat je scholing en ontwikkeling blijft stimuleren. Niet alleen vanwege de wettelijke scholingsverplichting of de passage in de NOW 2-regeling, maar juist vanuit de intrinsieke gedachte dat organisaties op alle fronten succesvol zijn als deze blijvend investeren in mensen.