De opkomst van social media is door veel organisaties met open armen ontvangen als hulpmiddel voor recruitment. Veel organisaties zijn daardoor al bekend met het feit dat social media recruitment sneller kan maken en voor meer rendement zorgt, maar het speelt ook mee in hoe we professionals aantrekken. Er zijn echter nog meer voordelen van het optimaliseren van jouw social media strategie die iets minder voor de hand liggen.
Betere merkperceptie
Social media is de plek waar je jouw creativiteit kwijt kan. Binnen deze creativiteit is het wel belangrijk om een duidelijke strategie te bepalen.
Er zijn verschillende mogelijkheden om social media succes te behalen. Je kan bijvoorbeeld starten met bloggen, actief de content van anderen gaan delen of meer interactie zoeken met jouw volgers.
Deze methodes dragen bij aan het vergroten van je netwerk en de bijbehorende betrokkenheid. Het promoot tegelijkertijd de expertise van jouw organisatie en schijnt een licht op de kernwaarden. Naarmate volgers meer content zien krijgen ze een beter beeld van de organisatie, waardoor ze ook raakvlakken tussen hun eigen waardes en die van de organisatie ontdekken.
Doordat volgers interactie aangaan met content, genereren zij ook traffic naar jouw social media pagina’s en uiteindelijk ook de website. Dit helpt op zichzelf ook weer bij het promoten van jouw merkwaardes en het realiseren van groei.
Hoe helpt dit voor recruitment? Een sterke merkperceptie trekt talent aan. Werkzoekenden gebruiken social media om een beeld te krijgen van de bedrijfscultuur, voor zij solliciteren. Bovendien verhoogt een groot bereik van jouw content de kans dat je de perfecte kandidaat bereikt die graag een nieuwe stap zet in zijn of haar carrière. Wanneer zij zich kunnen vinden in de merkwaardes, zullen zij sneller reageren op een openstaande vacature.
Meer zichtbaarheid van vacatures
Je kan werkzoekenden onderscheiden in passieve en actieve professionals. Zelfs wanneer iemand niet actief bezig is met het toesturen van CV’s of het contact zoeken met werkgevers (actief), staan zij toch open voor informatie over potentiële carrièrekansen (passief).
Voor het social-media-tijdperk was je voor het vinden van een nieuwe baan al snel aangewezen op jobboards, vacaturesites van bedrijven of de krant. Met deze methodes bereik je als organisatie echter alleen actieve kandidaten, omdat zij actief zoeken naar vacatures. Passief werkzoekenden bereik je via bovenstaande methodes nauwelijks, terwijl deze groep professionals bijna 4 keer zo groot is.
Social media opent nu de deur om passief werkzoekenden wél te bereiken. Zij komen eerder in aanraking met jouw organisatie als je actief bent op social media, omdat ze niet actief zijn op jobboards.
Met social media bereik je deze professionals gratis met organische posts of kan je de mogelijkheden van betaalde advertenties inzetten.
Facebook biedt hier bijvoorbeeld goede mogelijkheden voor. Ze hebben een ‘Ad manager’ functie die je toestaat om jouw geplaatste vacatures te promoten. Ook is er de mogelijkheid tot doelgroeptargeting waarbij jouw advertenties worden gericht op een specifieke doelgroep die het best bij de functie eisen past.
Een ander voorbeeld is de LinkedIn campaign manager. Deze manager is minder complex, maar wel erg makkelijk in gebruik. LinkedIn is als platform speciaal ontwikkeld om professionals met elkaar in contact te brengen om een professioneel netwerk op te bouwen. Om deze reden kan je bij het aanmaken van advertenties op LinkedIn specifiek targeten op huidige functie, industrie, opleiding en andere relevante factoren voor de openstaande vacature.
Zowel het posten van content en het promoten van advertenties dragen bij aan het vergroten van je vacature zichtbaarheid en zorgen voor een stap dichter naar die perfecte kandidaat.
Sterke merkambassadeurs
Echte ambassadeurs van jouw merk representeren de organisatie op een positieve manier en dragen bij aan de merkbekendheid van jouw organisatie. Er zijn verschillende manieren om ambassadeurs te creëren. Je kan een ‘influencer’ onder contract nemen, die al een groot aantal aan volgers heeft, en hen jouw merk laten promoten, maar je kan natuurlijk ook intern op zoek gaan naar een authentieke ambassadeur.
Kijk rond binnen jouw huidige team en zie wie een oprecht enthousiasme uitstraalt. Dit enthousiasme kan niet alleen jouw team versterken maar deze professionals kunnen ook de stap zetten naar het delen van ervaringen op social media. Bijvoorbeeld door het regelmatig posten en delen van foto’s of zelfs vloggen over hun werken. Zo kunnen zij functioneren als merkambassadeur, niet alleen zijn ze oprecht maar ze roepen ook herkenbaarheid bij anderen op. Dit geeft ze extra overtuigingskracht, waar jij als organisatie van kan profiteren.
Laatste woorden…
Het vertellen van jouw verhaal op social media en medewerkers aanmoedigen om datzelfde te doen heeft een positief effect op het recruitmentproces en tilt tegelijkertijd jouw organisatie naar een hoger niveau met een groter online bereik.
Dus ben je klaar om jouw social media strategie aan te pakken en hierbij ook je recruitmentproces te optimaliseren? Stel je doelen, maak een plan en trek getalenteerde professionals aan.