Met een nieuwe generatie werknemers komen er nieuwe manieren om werknemers aan te trekken en te behouden. Wat ooit werkte kan snel verouderd raken in deze steeds veranderende wereld. Tegelijkertijd kampen veel bedrijfstakken met een tekort aan vaardigheden, dus het bereiken en aantrekken van de volgende generatie werknemers wordt nog belangrijker om een succesvol bedrijf te behouden. Maar wat zoekt de nieuwe generatie op de werkvloer? Eén ding is zeker, we moeten verder kijken dan de pingpongtafels en vage beloften van de bedrijfscultuur.
Een onderzoek uit 2022 laat zien dat veel Z- en Y-generaties het belang van sociale verantwoordelijkheid voor werkgevers benadrukken – maar ook dat werknemers zelf het gevoel willen hebben dat hun rol zinvol is vanuit een breder maatschappelijk perspectief.
Het onderzoek gaf ook aan dat respondenten vinden dat bedrijven, naast hun zakelijke doelstellingen, een duidelijk plan moeten hebben om zinvol werk te creëren, de ontwikkeling van vaardigheden mogelijk te maken, diversiteit te bevorderen en prioriteit te geven aan het milieu. Het milieu is in het bijzonder belangrijk; met 6 op de 10 Gen Z en millennials die zich zorgen maken over het klimaat, en deze bezorgdheid heeft uiteindelijk zowel persoonlijke als werkgerelateerde beslissingen beïnvloed. Ongeveer een op de zes is al van sector veranderd vanwege deze bezorgdheid en ongeveer een kwart is van plan om dat in de toekomst te doen.
Dus wat kunnen we doen om de behoefte van werkgevers aan vaardigheden te combineren met de wens van werkzoekenden naar zinvol werk op een duurzame werkplek?
Ons Work For Humankind project begon als een gedurfd initiatief om te bewijzen dat je overal ter wereld kunt werken en toch een positieve impact kunt hebben op de plaatsen die je bezoekt. Vrijwilligers van over de hele wereld werden uitgenodigd om deel te nemen aan een unieke kans: uit eerste hand ervaren hoe je een blijvend positief verschil kunt maken voor een afgelegen eilandgemeenschap terwijl je op afstand werkt vanuit een van de meest afgelegen kantoren ter wereld, hetgeen mogelijk werd door het inzetten van onze technologie. Vrijwilligers konden hun dagelijkse werk doen terwijl ze hielpen om de bedreigde wilde dieren te redden en de gemeenschap te versterken. Het werk bleek de moeite waard voor degenen die deelnamen, maar ook voor de gemeenschap waaraan ze teruggaven.
Wat we hiermee bedoelen is natuurlijk niet dat alle bedrijven hun werknemers naar afgelegen eilanden moeten sturen. Maar eerder om je ogen te durven openen voor manieren waarop je je eigen bedrijf en werknemers kunt uitdagen en tegelijkertijd iets terug kunt doen voor de samenleving.
Misschien kan je bedrijf samenwerken met lokale goede doelen, dagen reserveren voor vrijwilligerswerk, duurzamer reizen voor het werk mogelijk maken, of hybride werken faciliteren. Kleine stapjes in de goede richting kunnen er uiteindelijk voor zorgen dat je op de lange termijn een aantrekkelijke werkplek bent die iets teruggeeft aan zowel werknemers als de maatschappij. Op de lange termijn is het een win-win situatie voor alle betrokkenen. Bedrijven worden groener terwijl ze personeel aantrekken, werknemers worden uitgedaagd met een doel dat in lijn is met hun waarden en samenlevingen kunnen blijven bloeien zonder de technologische ontwikkeling te vertragen.