Één trend voor elke stap in het recruitmentproces…
Waar de ene trend van dag tot dag overwaait, zijn er ook trends die al een aantal jaar in deze lijst te vinden zijn. De voorspelling van een krappe arbeidsmarkt geldt ook voor 2020, hoewel de groei afneemt, is er voldoende ruimte voor optimalisatie van jouw recruitmentproces.
Tijd om te kijken naar wat 2020 voor ons in petto heeft, waar we rekening mee kunnen houden en waar we ons op kunnen verheugen.
Verbeteren van de Vacaturetekst
Waar begint het recruitmentprocess? Precies. Bij het schrijven van een vacaturetekst en het plaatsen van de vacature. In 2019 zagen we al verschillende tools opkomen die dit process efficiënter kunnen maken, 2020 zet deze groei door. Misschien ben je al bekend met Textio, Grammarly, Vacatureverbeteraar of Recruitment Accelerator deze tools checken niet alleen je spelling maar kijken ook in hoeverre jouw tekst aansluit bij de juiste doelgroep.
Los van de verschillende tools die je helpen met het optimaliseren van de vacaturetekst, voorspellen we dat het gebruik van video’s alleen maar gaat toenemen. In plaats van het alleen lezen van de vacaturetekst, kan een video extra waarde leveren op je werken-bij pagina. Zo krijgen sollicitanten een beter beeld bij jouw bedrijf wat kan leiden tot een klik op de ‘solliciteer hier’ knop.
Sourcen met behulp van A.I.
Een trend die al te vinden was in veel lijsten van 2019, Artificial Intelligence. Waar onze tool al een aantal jaar aan het ontwikkelen is, zie je dat er steeds meer bedrijven op zoek zijn naar manieren op hun process te optimaliseren met behulp van A.I.
De mogelijke toepassingen van A.I zijn eindeloos. Zo kunnen er verschillende onderdelen van het recruitmentprocess worden geautomatiseerd, zoals bijvoorbeeld sourcing of een deel van de communicatie die wordt gedaan door een Chatbot (pre-screening). Het komende jaar zal de vraag naar A.I. oplossingen alleen maar toenemen en verwachten we dat meer bedrijven hierop in zullen spelen.
Solliciteren via Whatsapp
Na het plaatsen van de vacature en het sourcen naar gekwalificeerde kandidaten is het (hopelijk) tijd voor het contacteren van de kandidaat, of dat de kandidaat contact zoekt met jou. Door sommige bedrijven wordt WhatsApp al gebruikt om te solliciteren, in 2020 zal dit aantal alleen maar toenemen.
WhatsApp zorgt voor een persoonlijke benadering die kan bijdrage aan het gevoel wat een kandidaat bij de vacature heeft. Het gebruik van WhatsApp maakt solliciteren makkelijk, snel en laagdrempelig.
Ook wordt het proces hier sneller en directer door. Bijna iedereen heeft de telefoon altijd bij de hand, en dat kan ook makkelijker zijn voor talenten die momenteel een andere baan hebben.
Soft skills maken het verschil
In het komende jaar gaan we zien dat er tijdens de interviews steeds meer wordt gezocht naar de juiste soft skills. De veranderingen in de arbeidsmarkt vragen om mensen die hier ook goed mee om kunnen gaan. De meest gezochte soft skills zijn dan ook innovativiteit, creativiteit en flexibiliteit.
Focus op de kandidaatbeleving (candidate experience)
Iets wat in 2020 een focuspunt blijft, is het verbeteren van de candidate experience. Bedrijven investeren steeds meer in technologie en middelen om deze ervaring te verbeteren. Neem bijvoorbeeld de kandidaten die afhaken op het moment dat er een motivatiebrief of cv moet worden geüpload of de tijd die het kost om een sollicitatieformulier in te vullen. Wanneer een kandidaat bij jouw vacature afhaakt omdat het proces niet is geoptimaliseerd, gaan ze wel ergens anders solliciteren omdat dit een stuk makkelijker gaat. Zonde toch?