In de arbeidsmarkt spreken we veel over latent werkzoekenden, ook wel passief werkzoekenden genoemd; professionals die momenteel een baan hebben, maar wel een stap zouden overwegen. Het aandeel passieve werkzoekenden is relatief hoog binnen de huidige arbeidsmarkt.
Veel internationale onderzoeken spreken over getallen rond de 70%. Zo zegt Recruitment International dat 70% van de markt latent werkzoekend is en spreekt Technology Advice zelfs over 85%(!). Ook in Nederland worden vergelijkbare getallen genoemd: Volgens Adwise zou 74% van de arbeidsmarkt open staan voor een volgende stap en is 80% hiervan passief werkzoekend. Werf& kwam eerder dit jaar tot de conclusie dat er 3,7 keer meer passief werkzoekenden zijn dan actief werkzoekenden.
Wanneer is iemand dan precies latent werkzoekend? Bij Robin gebruiken we de volgende definitie.
“Iemand die latent werkzoekend is heeft momenteel werk en is niet actief op zoek naar een nieuwe baan. Daarnaast is deze professional niet actief op job boards en verstuurt geen sollicitaties, maar staat hij/zij wel open voor een nieuwe stap.”
De kenmerken van latent werkzoekenden
De definitie van een latent werkzoekende professional is nu duidelijk, maar wat zijn precies de kenmerken van deze groep professionals en hoe zijn deze anders dan andere professionals in de markt? Hieronder bespreken we vier kenmerken waaraan je latent werkzoekenden kunt herkennen.
#1. Ze staan open voor contact
Per definitie staan latent werkzoekenden open om een stap te zetten. Dat betekent dat ze interesse hebben in kansen die voor hen relevant zijn. Zelf gaan ze niet actief op zoek naar nieuwe mogelijkheden, dus moeten ze deze kansen toevallig tegenkomen of hierover ingelicht worden.
Dit laatste kan natuurlijk door een recruiter, die ze actief benadert om een stap te zetten. Dit gebeurt tegenwoordig veel via LinkedIn, waar recruiters zwaar concurreren om het juiste talent aan te spreken. Dit zorgt ervoor dat veel professionals vaak (onpersoonlijk) benaderd worden via InMail, terwijl het aanbod niet past bij hun ambities.
Toch willen kandidaten graag van je horen. Uit onderzoek van LinkedIn zelf bleek dat 90% van de professionals het fijn vindt om over nieuwe baankansen te horen. In de praktijk zul je lang niet in 90% van de gevallen een reactie krijgen als je professionals actief benaderd, maar het laat wel zien dat werknemers graag horen over nieuwe mogelijkheden. Door deze benadering persoonlijk en creatief te maken, heb je zeker een stapje voor op de concurrentie en kun je makkelijker relaties opbouwen met deze professionals. Hier komen we in de volgende kenmerken op terug.
#2. Ze hebben individuele ambities
Latent werkzoekenden zitten in een goede positie. Ze hebben de mogelijkheid om naar andere kansen te kijken, terwijl ze werkzaam zijn en goed werk leveren. Ze kunnen hierdoor zonder tijdsdruk naar mogelijkheden kijken, kritischer zijn en de beste kansen aanpakken zodra deze goed passen bij hun drijfveren.
Juist omdat ze kritisch kunnen zijn, is het voor jou belangrijk om je te verdiepen in de professional voordat je een aanbod doet. Vaak hebben professionals ambities gericht op persoonlijke of professionele ontwikkeling, maar het kan ook het geval zijn dat deze ambities te maken hebben met flexibelere uren, meer thuiswerken of andere factoren die van waarde zijn voor de professional. Door jezelf eerst te verdiepen in de situatie van de latent werkzoekenden waarmee je contact hebt, kun je een aanbod doen dat beter aansluit bij de individuele behoeftes van die kandidaat.
Het gaat dus niet altijd om meer verantwoordelijkheid of een beter salaris, maar kan ook te maken hebben met een betere match tussen de bedrijfscultuur en de professional. De Intelligence Group heeft de top 10 pullfactoren om voor een baan te kiezen op een rij gezet:
#3. Ze kijken naar de lange termijn
Het is al eerder naar voren gekomen, maar kandidaten hebben duidelijke ambities en hebben de mogelijkheid kritisch te zijn. Dit betekent dat ze niet zomaar een stap gaan zetten en ook niet de behoefte hebben deze stap per direct te zetten. Omdat ze momenteel goed op hun plek zitten en succesvol aan het werk zijn, is er weinig tijdsdruk en ligt de focus op de lange termijn.
Op de lange termijn wil een professional bepaalde stappen zetten en als eindresultaat zijn ambitie verwezenlijken. Bij het benaderen van passief werkzoekenden, gaat het dus vooral om het invullen van deze ambities voor de lange termijn. Dit kan dus betekenen dat een professional wordt benaderd met een aantrekkelijke functie die niet aansluit bij zijn/haar huidige situatie. Dat is een mooi bruggetje naar het vierde kenmerk.
#4. Ze blijven graag op de hoogte
Kom je in contact met latent werkzoekenden, dan is het essentieel om een goede band op te bouwen met de professionals. Zoals hierboven al werd gezegd, komt jouw benadering niet altijd op het juiste moment terwijl er wel degelijk interesse zijn. Als dit het geval is, dan is het juist van waarde om contact te houden. De situatie van de professional kan veranderen en ervoor zorgen dat jouw aanbod wél precies past bij de situatie. Daarom is het voor de professional van waarde om een band op te bouwen en af en toe updates te krijgen over de veranderingen en nieuwe mogelijkheden bij jouw organisatie.
Via het opbouwen en onderhouden van talent pools kun je heel makkelijk in contact blijven met latent werkzoekenden en heb je constant toegang tot een pool met talent dat goed bij je organisatie past en jouw organisatie interessant vindt.
De samenvatting
Latent werkzoekenden zijn een enorme groep binnen de arbeidsmarkt, dus het benaderen van deze groep professionals is voor de meeste recruiters onwijs relevant. Zonder deze groep beschik je niet over het beste talent dat jouw organisatie nodig heeft om te ontwikkelen en goed resultaat neer te zetten.
Om succesvol te zijn in je contact met deze professionals, zijn een aantal dingen van groot belang. Allereerst moet je de tijd nemen om jezelf te verdiepen in de situatie van het individu. Om dit te doen, zul je tijd en energie moeten investeren. Bovendien zijn deze professionals vaak geörienteerd op de lange termijn, wat betekent dat je misschien de mogelijkheid hebt om een huidige openstaande vacature in te vullen maar dat je gegarandeerd succesvol bent als je relaties aangaat voor de lange termijn om vacatures in te vullen die in de toekomst ontstaan.
Dit kun je doen door talent pools op te bouwen en deze actief te onderhouden. Zo blijf je in contact met de professionals, houd je ze op de hoogte van ontwikkelingen binnen jouw organisatie en bouw je een sterke relatie voor de lange termijn op. Zo kun je optimaal profiteren van jouw inspanningen om met latent werkzoekenden te schakelen.