Of het nu gaat om het uitdragen van een purpose of puur om het vormgeven van een MVO-beleid: het is een feit dat steeds meer bedrijven hun medewerkers onder werktijd vrijwilligerswerk laten doen. Van eten koken voor daklozen tot het bouwen van speeltuinen, meestal blijft het werk voor non-profitorganisaties beperkt tot een dag hand- en spandiensten verlenen. Toch loont het zich ook om verder te kijken en de expertise van medewerkers in te zetten voor goede doelen. Ideële organisaties missen namelijk vaak de kennis en ervaring van externe specialisten en hebben ook niet de middelen om deze in te huren. Door deze kennis in te zetten voor een vraagstuk van een non-profitorganisatie leren medewerkers op hun beurt weer bij. In deze blog geef ik vier resultaten die je mag verwachten als je medewerkers aan de slag gaan met vraagstukken van non-profitorganisaties.
1. Eigen impact in beeld stimuleert motivatie
Doordat een medewerker zelfstandig aan de slag gaat met een project, ervaart diegene weer even wat hij of zij zelf waard is en wat diegene eigenlijk te bieden heeft. In een grote organisatie is iemands bijdrage namelijk vaak maar één klein onderdeel van het geheel, waardoor het resultaat niet altijd even zichtbaar is. In een non-profit-project is het effect van al die inspanningen vaak direct zichtbaar. Hierdoor stijgt de motivatie van medewerkers sterk. Kortom: een direct resultaat = een gemotiveerde medewerker.
2. Kennis delen, blik verbreden en vaardigheden vergroten
In een non-profitorganisatie zijn de budgetten anders, er heerst een andere cultuur en de doelstelling ligt op maatschappelijk vlak. Alles is simpelweg nét een stukje anders dan de medewerkers gewend zijn. Dat verbreedt de horizon van de medewerker. Wanneer iemand in die nieuwe context een bepaald doel moet bereiken, vraagt dit niet alleen om een gezonde dosis doorzettingsvermogen, maar ook om zelfstandigheid en leiderschap. De creativiteit en het probleemoplossend vermogen van de medewerker krijgen daarnaast ook een boost.
3. Betrokkenheid bij de organisatie
Ten derde neemt de betrokkenheid van de medewerker bij de organisatie toe. Niet alleen millennials hechten veel waarde aan het MVO-beleid van een organisatie. Ook medewerkers uit andere generaties, stellen het vaak erg op prijs dat ze deze kans krijgen via hun werk en voelen zich daardoor gezien hun expertise meer betrokken bij hun werkgever. Daarnaast blijven medewerkers na afloop van het project vaak nog langer betrokken bij de NGO en blijven ze in contact.
4. Collega’s in stroomversnelling
Wanneer iemand begint met een project, heeft diegene het er ongetwijfeld met zijn of haar collega’s over. De medewerker noemt het in een afdelingsoverleg, heeft advies nodig of vraagt naar input. Het project betrekt uiteindelijk dus een grotere kring mensen en straalt uit naar de rest van de organisatie. Het creëert niet alleen enthousiasme onder andere collega’s, zij weten op deze manier ook dat hun werkgever maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel heeft staan. Voor je het weet staan er tien andere medewerkers te trappelen om een bijdrage te leveren!
Drie keer meer impact
Door de expertise van medewerkers te gebruiken en deze in te zetten voor ideële organisaties, krijgen deze een kijkje in de ‘andere’, non-profit-keuken. Dit is niet alleen heel leerzaam voor de medewerker, maar brengt de organisatie zelf ook veel goeds. Naast het feit dat deze vorm van vrijwilligerswerk een hoop extra motivatie, betrokkenheid en tevredenheid oplevert, komt het het imago van de organisatie ook ten goede. Letterlijk een win-win-win situatie!