We leven in ongekende tijden, zowel in ons persoonlijke als zakelijke leven. Het coronavirus is van grote invloed op hoe organisaties en haar werknemers werken en samenwerken. Hoewel de crisis in sommige delen van de wereld nog onverminderd groeit, worden op veel plaatsen de lockdownregels versoepeld en economieën weer opgestart. Langzaam wordt ook gesproken over de lessen die we kunnen trekken uit de afgelopen, uitdagende periode en hoe deze lessen gebruikt kunnen worden om de toekomst van werk vorm te geven.
Voordat het virus toesloeg, hadden diverse westerse landen, waaronder Nederland, te maken met een dalende productiviteit. De noodzaak van verandering bestaat dus al langer. Hoewel het probleem niet zal verdwijnen door een enkele oplossing, speelt het stimuleren van samenwerking op de werkvloer een belangrijke rol in het verhogen van de werknemersproductiviteit. Bovendien is het een belangrijke stimulans voor creativiteit en het oplossen van problemen. Op de lange termijn zal meer samenwerken leiden tot een hogere werknemersretentie en betere bedrijfsresultaten. Verrassend genoeg werd samenwerken in de praktijk nog vaak ondergewaardeerd en niet binnen iedere organisatie gestimuleerd.
De juiste tools
De afgelopen maanden is dit beeld echter veranderd. Samenwerken is nu cruciaal voor organisaties wereldwijd bij hun transitie naar werken op afstand. COVID-19 heeft bedrijven in een nieuwe werkelijkheid gedwongen waarbij samenwerken niet langer betekent dat werknemers zich in dezelfde fysieke ruimte bevinden. Technologie speelt daarbij een belangrijke rol. In het bijzonder hebben aanbieders van oplossingen voor videobellen significante groei doorgemaakt de afgelopen periode, hun technologie werd als onmisbaar beschouwd tijdens de lockdown. Vrijwel alle organisaties maken inmiddels gebruik van oplossingen zoals Google Meet, Microsoft Teams en Zoom om verbonden te blijven met werknemers en klanten. Afgelopen maart zagen oplossingen voor videobellen het aantal downloads oplopen naar een recordhoogte van 62 miljoen.
In reactie op deze toenemende afhankelijkheid van videoconferences en andere cloudgebaseerde diensten voor samenwerking, groeit de vraag naar laptops en notebooks om werknemers te voorzien van de juiste tools om vanuit huis te kunnen werken. Onderzoek van IDC laat zien dat vergeleken met een jaar geleden er in Europa een derde meer notebooks en laptops zijn verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar.
Bedrijven die investeren in nieuwe technologie moeten zich wel realiseren dat om succesvol op afstand samen te kunnen werken meer nodig is dan ze aanvankelijk denken. Factoren zoals de interne opslagcapaciteit, snelheid en vermogen van de core processor, RAM-geheugen, updates van het besturingssysteem hebben allemaal invloed op hoe de werknemer op afstand werkt. Eén van de belangrijkste zaken is echter connectiviteit. Om werknemers zoveel mogelijk verbonden te laten zijn, moeten ze voorzien worden van een device dat op verschillende manieren verbinding kan maken: via wifi, Bluetooth of via een externe toegangspoort zoals HDMI en USB. Ook een goede camera, hoge audiokwaliteit en geen geluidshinder van ventilatoren zijn belangrijker dan ooit nu werknemers zo zwaar leunen op videobellen.
Nieuwe manier van werken, nieuwe technologie
Niet alleen laptops spelen een belangrijke rol in het mogelijk maken van samenwerking, ook draagbare technologie kan hierin ondersteunen. Deze vorm van technologie leek al aan de vooravond van een doorbraak naar een breder publiek te staan, maar de nieuwe werkomgeving als gevolg van de pandemie heeft technologieën zoals assisted reality (AR) nu definitief voorbij de proof of concept-fase gestuwd. Nieuwe use cases tonen het potentieel van wearables voor het vergroten van samenwerking binnen teams die op afstand werken.
Het verschil met augmented reality en vertical reality bestaat eruit dat AR verwijst naar de projectie van informatie binnen het zichtveld van de gebruiker en bovendien handsfree te gebruiken is. Met smart glasses die assisted reality ondersteunen, kunnen gebruikers grafieken, tekst, afbeeldingen en video opvragen en projecteren, zonder dat dit zorgt voor verminderd zicht.
Hoe kan deze technologie samenwerking ondersteunen, zowel nu als in de nabije toekomst waarin het ‘nieuwe normaal’ geldt? Een praktisch voorbeeld: kritieke werkzaamheden zoals onderhoud aan een elektriciteitscentrale moeten doorgang blijven vinden, ook wanneer centrales niet voor externe teams toegankelijk zijn vanwege een lockdown. Smart glasses met AR-ondersteuning kunnen hier voor een oplossing zorgen. Wanneer een lokale technicus tegen een probleem aanloopt waar hij externe hulp bij nodig heeft, kan hij via zijn bril contact leggen met een expert en deze live mee laten kijken. De expert kan vervolgens realtime adviseren en helpen het probleem op te lossen. Hiermee vervalt de noodzaak voor ondersteunende teams om on-site aanwezig te zijn. Ook wordt op deze manier reistijd bespaard.
De COVID-19-pandemie heeft zakelijke leiders de mogelijkheid gegeven om activiteiten en werknemerservaringen opnieuw vorm te geven. Volgens recent onderzoek door Gartner zal 48 procent van de werknemers ook na corona (een deel van zijn tijd) op afstand werken, voor de pandemie lag dit percentage op 30 procent. Voor velen is de overstap naar thuiswerken een uitdaging gebleken, maar tegelijkertijd ook een succes. Het creëert niet alleen nieuwe manieren om samen te werken, het moet ook onderdeel zijn van iedere organisatiestrategie. Alleen zo kunnen organisaties vooruitgang boeken.