Jaren geleden was het bij veel bedrijven nog een must om in pak met een stropdas naar het werk te gaan. Maar dat is verleden tijd. Uit de VS waaide het casual friday concept over naar Europa, waardoor stijve tradities geleidelijk aan verdwenen. In deze tijd zijn bedrijven waar je nog elke dag in een strak pak verwacht wordt eerder uitzondering dan regel. COVID-19 heeft een evolutie in gang gezet. Thuiswerken is voor de meeste werknemers én werkgevers bijna niet meer weg te denken. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek, dat wij deden in de VS, dat 58 procent van de (gedwongen) thuiswerkers meer voordelen ervaart dan nadelen*. Waar sommige bedrijven nog twijfelen over het thuiswerkconcept, heeft de wereldwijde testfase die de pandemie met zich meebracht het bewijs geleverd: thuiswerken is een schot in de roos.
Thuiswerkbeleid zorgt voor gemotiveerde werknemers
De meeste bedrijven hebben inmiddels al een thuiswerkbeleid en zelfs als dit niet het geval is, kunnen ze er bijna niet meer omheen. Elke dag van en naar kantoor rijden, zonder concrete reden om fysiek aanwezig te zijn, is verleden tijd. Werkgevers die dat toch weer gaan verlangen, zullen zien dat (potentiële) medewerkers dit niet accepteren en misschien zelfs vertrekken of afhaken bij het solliciteren. Werknemers hebben namelijk van de thuiswerkvoordelen kunnen proeven – als ze de kans krijgen, wil 54 procent dan ook deels vanuit thuis blijven werken. Het zal niet eenvoudig worden om ze over te halen om deze voordelen weer af te staan. Maar waarom zou je dat als werkgever überhaupt willen? Gemotiveerde mensen, dat is toch juist wat iedereen zoekt? Als je daar als bedrijf ook nog economisch beter van wordt, door te besparen op reiskosten of het huren van kantoorruimte, is het een win-winsituatie.
Gebrek aan woonruimte en het fileprobleem
Mijn verwachting is dat het kantoor van de toekomst een deelwerkplek zal worden waar iedereen op voorhand een bureau moet reserveren als zij op kantoor willen werken. Hierdoor kunnen bedrijven hun huidige kantoorruimte onderverhuren of zelfs verkopen als straks dagelijks slechts een kwart van de werknemers op locatie werkt. Op lange termijn kan zo ook het gebrek aan woonplekken in grote steden worden opgelost: kantoorruimtes kunnen omgevormd worden tot lofts of appartementencomplexen. En dat is niet het enige: het zou ook nog eens het fileprobleem kunnen oplossen waar veel mensen dagelijks mee te maken hadden voor COVID-19.
Flexibiliteit als onmisbare troef
Een flexibel thuiswerkbeleid waarbij werknemers extra ruimte krijgen om hun gezinsleven aan bod te laten komen blijft niet alleen belangrijk voor huidige medewerkers, maar ook om nieuw personeel aan te trekken. Zes op de tien medewerkers geeft aan niet te willen switchen naar een baan met minder flexibiliteit. Sollicitanten worden daar specifiek door getriggerd. Thuiswerken wordt een interessante en zelfs onmisbare troef om nieuwe krachten mee aan te trekken. Daarnaast wordt het belangrijk om de dagen waarop medewerkers naar kantoor komen aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld door lunchmogelijkheden te bieden of een loungezone te creëren waar collega’s kunnen bijpraten of even tot rust kunnen komen. Want dat werknemers behoefte blijven hebben aan menselijk contact, staat vast.
Juiste mix is absolute must
Bedrijven die net dat stapje extra willen zetten, zullen ook na moeten denken over andere mogelijkheden om thuiswerken te stimuleren. Het thuiskantoor zal worden uitgebreid, zeker bij bedrijven die van oudsher niet gewend zijn dit aan te bieden. Maar waarom zou je niet de optie bieden om een week vanuit een vakantieoord te werken? En waarom zou je nog een lease auto park aanhouden? De impact van het nieuwe werken zal een nieuwe flexibele mix aan arbeidsvoorwaaden met zich meebrengen. Zo is mijn verwachting dat werkgevers juist meer car sharing en (elektrische) fietsregelingen zullen aanbieden aan hun werknemers.
Wat de juiste mix tussen thuis en op kantoor werken is, moet elke bedrijf individueel bepalen afhankelijk van de noodzaak om af en toe op kantoor te verschijnen. Mijn advies is om medewerkers, indien de functie dit toelaat, zelf te laten bepalen of ze naar kantoor willen komen of niet. Tegelijkertijd weet ik dat dit niet voor alle bedrijfstakken haalbaar, maar wie hier nog niet over na heeft gedacht, kan er maar beter snel mee beginnen. Het hebben van een goed thuiswerkbeleid gaat een absolute must zijn om competitief te blijven op de huidige arbeidsmarkt.
*Het onderzoek is uitgevoerd onder 2.500 VS werknemers