In Het Nieuwe Beoordelen is de medewerker steeds meer verantwoordelijk voor het formuleren van zijn eigen doestellingen, het monitoren van de voortgang en de eigen ontwikkeling. Wat is dan de rol van de leidinggevende bij het ontwikkelen van het talenten van medewerkers?
De leidinggevenden blijft een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van zijn medewerker en voert hier ook frequent gesprekken over. In deze feedback-, coach-, POP-gesprekken, et cetera is het bijna een eis dat de leidinggevende beschikt over een zogenaamde growth-mindset. Zo niet, dan is er werk aan de winkel. Geloof dat mensen zich kunnen ontwikkelen is een succesfactor om deze ontwikkeling in gang te zetten. Leidinggevende die dat geloven stimuleren medewerkers zich te ontwikkelen. Ook merken zij vooruitgang beter op, waardoor ze talentvolle medewerkers eerder spotten. Dit alles geldt natuurlijk ook voor medewerkers!
Medewerkers met een growth-mindset kiezen vaker voor iets nieuws, verlaten hun comfortzone en gaan als het ware het avontuur aan.
Zogenaamde fixed denkers, en dat kunnen ook medewerker zijn, kiezen eerder voor werk dat aantoont dat zij al iets kunnen. Voor hen is fouten maken geen optie, het resultaat telt, niet de kans om iets te leren. Leidinggevenden met een fixed mindset stellen dat mensen zijn zoals ze zijn. Ook nemen ze sneller het roer over als het fout gaat.
Het aantal organisatie dat zegt het beoordelingsgesprek af te schaffen is onderhand niet meer op de vingers van één hand te tellen. Ik ben het daarmee oneens, een andere mindset en gespreksaanpak volstaan. En dat gebeurt dan ook vaak bij organisaties die zeggen het beoordelingsgesprek te hebben afgeschaft.
Klik hier voor meer informatie over Het Nieuwe Beoordelen. En stuur een e-mail naar info@vandenbergtraining.nl voor een webinar over dit onderwerp.