Of het nu gaat over vertalingen of het automatiseren van taken: AI is bijna niet meer weg te denken op de werkvloer. Het is een technologie die ons drukke leven gemakkelijker maakt, maar ook veel kritiek ontvangt.
Een van de kritieken is dat AI niet inclusief genoeg is. Als je ChatGPT vraagt of het zichzelf inclusief vindt is het antwoord: “Nee, ik heb geen bewustzijn en mijn antwoorden zijn gebaseerd op patronen en informatie die ik heb geleerd tijdens mijn training”. Kortom, software kan helpen diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit (DEI) te verbeteren mits het op de juiste manier wordt getraind.
Het controleren en verminderen van vooroordelen in AI-datasets is belangrijk voor verantwoord gebruik. Het is echter een uitdaging om een model op een juiste manier te trainen. Als de wereld waarin we leven vooroordelen heeft, weerspiegelen deze vooroordelen in de verzamelde data. Denk bijvoorbeeld aan historische gegevens over werving die vooroordelen op basis van gender of afkomst bevatten.
Toch kan AI die zorgvuldig wordt gebruikt het succes van DEI-programma’s vergroten, omdat het snel en gemakkelijk gebieden aanwijst die voor verbetering vatbaar zijn. De hamvraag is: hoe stimuleert AI inclusiviteit op de werkvloer?
1. Een rechtvaardige werkplek creëren
Ten eerste kan AI DEI-initiatieven verbeteren door middel van het beoordelen van binnenkomende data. Volgens het HR Institute weet slechts 20 procent van de organisaties hoe effectief hun DEI-programma’s zijn. De impact en het succes van deze initiatieven wordt nog te weinig gemeten, terwijl dat juist cruciaal is.
Als organisaties zich hiervoor inzetten, oogsten ze meer succes. AI kan grote hoeveelheden data analyseren, waaronder werknemersgegevens en enquêteresultaten. Het kan patronen identificeren die wijzen op verbeteringen in inclusie wat uiteindelijk leidt tot minder bevooroordeelde inzichten.
2. Voldoen aan de wensen van de nieuwe generatie
AI kan daarnaast de snelheid bijhouden van onze continu veranderende wereld. De nieuwe generatie werknemers zoekt niet alleen naar een organisatie met een fatsoenlijk salaris en prettige secondaire arbeidsvoorwaarden. Ze vinden het ook belangrijk om een goede impact te maken op de wereld en dat werkgevers dezelfde normen en waarden delen.
Organisaties moeten dus een omgeving creëren die synchroon is met de belevingswereld van (potentiële) werknemers en dit eerlijk aantonen aan de hand van data. Dit kan bijvoorbeeld door eerst meetbare doelen vast te stellen, om deze vervolgens bij te houden en de impact hiervan te visualiseren. Dit omvat het delen van data over personeelssamenstelling, retentiepercentages en tevredenheidsonderzoeken, zodat er transparantie is over de moraal in een organisatie en het werkgeverschap.
3. Onbeoordeeld personeel werven
Tot slot helpt AI bij het aannemen en behouden van personeel. AI biedt een ander perspectief en kan beter onbevooroordeeld beoordelen. Technologie is ook nuttig bij wervingsprocessen, zoals bij het anonimiseren van cv’s, het voorspellen van het succes van kandidaten en zelfs het uitvoeren van praktische taken zoals het beheren van interviewschema’s. Ook kan AI de HR-afdeling ondersteunen door het monitoren van de productiviteit en de prestaties van huidige werknemers, wat kan weer kan helpen bij beslissingen over promoties en loonsverhogingen. Onthoud wel dat menselijk toezicht cruciaal blijft om context en nuances volledig te begrijpen.
Hoe nu verder?
Een divers personeelsbeleid leidt tot beter zakelijke succes. AI kan hierbij helpen, mits er ook een slimme datastrategie is voor een zuiver proces van dataverzameling, modelontwikkeling en de inzet van AI-systemen. Met als streven continu verbeteringen op het gebied van eerlijkheid en gelijkheid op de werkvloer, zelfs als het volledig elimineren van vooroordelen een moeilijke taak blijkt te zijn.