Chatbots worden steeds normaler in ons alledaagse leven. Zo worden Apple’s Siri en Amazon’s Alexa bijvoorbeeld steeds populairder. Dat betekent dat steeds meer mensen het normaal vinden om tegen een robot te praten, hoe gek is dat?
Als je deze houding naar robots vergelijkt met die van een paar jaar geleden, dan zie je dat het gebruik van robots steeds meer geaccepteerd wordt. Mensen begrijpen dat robots hier niet zijn om onze banen af te pakken, maar juist om waarde toe te voegen aan onze levens. Met andere woorden, we vinden robots erg handig als ze activiteiten doen die wij zelf niet willen doen of te moeilijk vinden. Daarom zijn veel organisaties geïnteresseerd in de mogelijkheden van chatbots en de waarde die zij toe kunnen voegen.
Waarom maken organisaties gebruik van chatbots?
Het makkelijke antwoord is optimalisering. Zoals eerder gezegd kunnen robots relatief makkelijke taken overnemen die normaal gesproken erg tijdrovend zijn. Chatbots zijn kostenbesparend en efficiënt en daarom zijn ze ook zo waardevol.
Op dit moment worden chatbots vooral gebruikt in A.I. klantmanagement applicaties. Ze bieden geautomatiseerde support als oplossing voor allerlei verschillende problemen, kunnen zelfstandig antwoord geven op veel gestelde vragen of helpen een service agent door informatie vooraf te filteren. Deze handelingen passen perfect bij de sterke punten van chatbots.
Naast het beantwoorden van vragen, kunnen chatbots website bezoekers ook pro-actief benaderen met een berichtje. Zo bieden chatbots een goede mogelijkheid om betrokkenheid en website conversie te verhogen. Ondertussen kunnen jouw werknemers focussen op andere activiteiten zonder bang te zijn dat de conversie en betrokkenheid zal verlagen.
Een ander voordeel is dat chatbots 24/7 beschikbaar zijn. Daardoor kunnen website bezoekers altijd geholpen worden met een antwoord op hun vraag, ook buiten kantoortijden. Zo zorgen chatbots ook buiten kantoortijden voor een betere website ervaring.
Hoe kunnen chatbots helpen bij recruitment?
Oké, wij zijn in recruitment, dus hoe kunnen chatbots helpen bij recruitment? Chatbots zijn goed in het beantwoorden van vragen en kunnen ook gemakkelijk meetings inplannen. Het hebben van een chatbot helpt om geïnteresseerde kandidaten in real-time antwoord te geven op de vragen die ze hebben, zelfs als er geen werknemers aan het werk zijn. Dat is een groot voordeel, omdat de meeste kandidaten buiten werktijd op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging.
Chatbots werken ook op veel verschillende platforms, dus niet alleen op de website. Je kan bijvoorbeeld ook een chatbot gebruiken voor een WhatsApp account om relevante berichten te filteren van de niet-relevante berichten die binnenkomen. Zo geef je zonder menselijke handelingen direct antwoord op vragen van kandidaten en krijg je een melding als een menselijke handeling nodig is om te antwoorden.
Wanneer een kandidaat wil solliciteren, kan je met een chatbot een aantal screening-vragen stellen. Dat helpt je om direct de initiële vragen die je voor iedere kandidaat hebt te beantwoorden. Vervolgens kunnen geïnteresseerde kandidaten direct een meeting plannen met een recruiter en sla je de volledige chat tussen de kandidaat en de chatbot automatisch op in het ATS. Zo heb je zonder menselijke handeling een afspraak tussen kandidaat en recruiter op een tijdstip dat hen beide goed past.
Samenvattend helpen chatbots om de kandidaatervaring in zijn algemeen te verhogen. Ze hoeven niet langer te wachten op een antwoord op hun vragen, plannen makkelijk een meeting in en hebben een positieve ervaring tijdens hun bezoek. Dit helpt je om onderscheidend te zijn in deze competitieve markt.
De toekomst van chatbots
De verwachting is dat in 2020 meer dan 80% van de organisaties een vorm van chatbot-automatisering heeft geïmplementeerd. Hoe deze technologie zich gaat ontwikkelen is nog een groot vraagteken. Chatbots worden wel slimmer, dus wie weet raken we wel gewend aan het praten tegen apparaten.
Ben jij er al klaar voor om chatbots aan je recruitment proces toe te voegen?