In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers. De breinen achter beginnende en meer gevestigde ondernemingen en initiatieven. Eerder spraken we met NoFoodWasted, Printr en Magnet.me. Deze maand spreken we met Rick Jansen van For The Record, een bedrijf dat hun liefde voor muziek deelt met hun abonnees.
Hoe werkt de service van For The Record precies?
Muziekliefhebbers kunnen zich aanmelden voor een abonnement op onze platenclub. Iedere maand ontvangen leden één album op vinyl en wij maken er een leuk pakket van, inclusief verschillende extra’s. Het album van de maand houden we geheim en we zijn ook niet gebonden aan een bepaald genre. We kiezen alleen nieuwe platen, maar het kan ook een heruitgave zijn van een ouder album. Van jazz tot hiphop en van rock tot electronic. Het draait dus om het verrassingseffect en we merken dat onze leden het leuk vinden om op die manier nieuwe muziek te ontdekken.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
Het idee van een platenclub is niet nieuw, maar wij geven onze eigen draai aan het concept. Als platenliefhebbers en -verzamelaars zijn wij zelf iedere dag met muziek bezig. Op deze manier kunnen wij muziek delen die wij echt de moeite waard vinden.
Hoe onderscheidt For The Record zich dan van concurrenten?
We zijn heel erg prijsbewust en we proberen ook zo veel mogelijk albums te selecteren die elders niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn. In combinatie met de extra’s (zoals artwork prints gemaakt door een groep designers waar we mee samenwerken) kunnen we iets heel exclusiefs bieden.
For the Record
Hebben jullie ook tegenslagen gehad? En hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
In het begin kregen we te maken met problemen bij een aantal leveranciers. Een album was bijvoorbeeld toch niet leverbaar of we kregen te weinig albums binnen.Hierdoor moesten we snel met een alternatief komen, want we hebben ook een verplichting naar onze leden toe. Ook hebben we alles zelf gemaakt (de website, het betalingssysteem, etc.). Dit bracht ook wel een aantal uitdagingen met zich mee. Probeer maar eens een bank te vinden die automatische incasso’s wil doen, als je nog geen jaarcijfers kunt aanleveren.
Wat is jullie “proudest moment” tot nu toe?
Er is niet echt één moment waar we specifiek trots op zijn. We hebben wel een aantal hele leuke evenementen georganiseerd, zoals het 1-jarig bestaan, dat was echt een mijlpaal. Het is leuk om op die manier mensen bij elkaar te brengen.Ook is het iedere keer weer een grote eer als iemand zijn/haar abonnement verlengd. Dat geeft aan dat zij blij zijn met onze dienst en dat wij op de goede weg zijn.
Hebben jullie advies voor andere startende ondernemers?
Praat met zo veel mogelijk mensen die je kunnen helpen, pitch je eigen concept en sta open voor feedback en suggesties. Probeer een goede inschatting te maken van je doelgroep en hoe je hen kan bereiken.
Wat zijn jullie toekomstplannen?
Voor de toekomst hebben we grootse plannen. Zo willen we ons meer op evenementen gaan richten en willen we onze eigen platen gaan maken, zodat onze leden altijd een exclusieve plaat krijgen. Ook zijn we bezig met een nieuwe website met een apart platform voor leden, etc.