De noodzaak om een leven lang leren te stimuleren neemt alsmaar toe. De grootste uitdaging voor organisaties is dan ook om inzichtelijk te maken welke trainingen medewerkers nodig hebben om niet alleen nu, maar ook in de toekomst de juiste skills te beheersen. De continu verder digitaliserende wereld zal veel impact hebben op het soort banen en je daar als werkgever bewust van zijn is essentieel. Hiermee zorg je ervoor dat je organisatie klaar is voor de toekomst. Ik vertel je graag meer over mijn persoonlijke leerpad als Chief HR die mij deed beseffen hoe blended learning de meest effectieve leervorm is voor medewerkers.
De juiste training vinden
Op het moment dat je een trainingspartij zoekt om medewerkers de kans te geven toekomstbestendige skills te leren, is de vraag natuurlijk: “Wat is het soort training dat ook echt aansluit op de behoeften van mijn medewerkers?”. Toen ik als voormalig Chief HR bij een internationaal snelgroeiend e-commerce bedrijf voor het eerst aan de slag ging met de inkoop van trainingen, weet ik nog goed dat ik intuïtief dacht dat de meest logische trainingsopzet vast volledig virtueel zou zijn. Een digitale wereld past immers perfect bij een digitale training, was mijn idee. Daar kwam ik snel van terug, nadat ingekochte trainingen van grote spelers niet aansloegen omdat zij te generiek waren en niet op individuele behoeften inspelen. Sterker nog, slechts 10% van de medewerkers maakte proactief gebruik ervan en de meest populaire training was ‘digitale beeldbewerking’. Uiteraard is dit niet de juiste manier om de medewerkers in een grote organisatie toekomstbestendige skills aan te leren. Het resulteerde daarmee in mijn eerste belangrijke les:
1. Hanteer geen one size fits nobody aanpak
Als ik terugkijk op wat er verkeerd ging in het trainingsaanbod van grote generieke training aanbieders, zat het hem er vooral in dat zij niet specifiek rekening hielden met de verschillende behoeften die er waren in mijn organisatie. Afhankelijk van de manier waarop je bedrijf werkt, de manier waarop bedrijfsprocessen zijn ingedeeld en hoe medewerkers het liefste te werk gaan, kun je bepalen wat voor trainingsopzet hierbij het beste tot zijn recht komt. Ik heb in mijn loopbaan als Chief HR ervaren dat trainingspartijen veel te vaak één standaard training format aanbieden voor alle trainingen. Bij alles wordt of een logge offline aanpak gehanteerd, met z’n allen op de hei, of een onpersoonlijke volledige digitale werkwijze. Maar, one size fits nobody. Leren is niet binair en er zijn zoveel verschillende samenstellingen mogelijk. Richt je daarom op personificatie en digitaliseer waar logisch. De volgende factoren werden voor mij key in het kiezen van het trainingsaanbod.
- Maak het voor medewerkers zo makkelijk mogelijk om leercontent te consumeren. Schaf niet nog een extra systeem aan, daar heb je er waarschijnlijk al meer dan genoeg van. Stel, jouw gehele bedrijf gebruikt Slack, zorg er dan voor dat jouw leercontent beschikbaar is in Slack. Gebruik je Microsoft Teams, dan in Teams. Een dedicated app kan ook uitkomst bieden.
- Maak veel content beschikbaar in verschillende formats. Denk aan video en tekst om een theorie uit te leggen. Laat de learner kiezen welk format het beste bij haar of hem past.
- Bied meerdere maten van diepgang. Sommige learners willen alleen weten hoe je iets handiger kunt doen en zoeken met name de oefening die een acteur kan brengen, terwijl andere learners de theorie achter een bepaald model willen begrijpen. Digitaal kan dit makkelijk worden opgelost, omdat niet iedereen hetzelfde leerpad hoeft te volgen.
Zo zijn er nog veel meer manieren hoe je jouw aanpak kunt afstemmen op jouw bedrijf. Een ding staat voorop in welke aanpak je ook kiest: probeer je werknemers en hun behoeftes écht te snappen.
2. Bied trainingen op het juiste moment
Een ander groot leerpunt uit mijn loopbaan als Chief HR was de noodzaak van de juiste timing van bepaalde onderwerpen in iemands loopbaan. Een generiek trainingsaanbod voor iedereen werkt per definitie niet, maar op het moment dat je verschillende trainingen gaat faciliteren is het key om de juiste doelgroep ook met de juiste timing te bereiken. Om succesvol toekomstbestendige skills aan te leren, is het essentieel dat een trainingspartij de juiste training, via het juiste kanaal, op het juiste moment aanbiedt. De juiste timing vinden is bedrijfsspecifiek en om dat goed in kaart te krijgen, moet je de doelgroep begrijpen.
Het was dan ook heel interessant om te zien dat uit onderzoek onder de snel groeiende techbedrijven waar wij mee werken, ruim 35% van de deelnemers ervoor kiest om buiten werktijd, ‘s avonds en in het weekend, te trainen via de app. Mijn eerdere les van het belang van de juiste timing werd hiermee nog bevestigd door statistieken: dat maakt het helemaal cruciaal om rekening mee te houden. En ja, dat doen we dus ook in onze trainingsopzet: er zijn verschillende leerinterventies, zowel gefaciliteerd (denk aan 1-op-1, klassikaal, online groepen intervisie) als digitaal.
Als ik andere HR managers adviseer over de richting die ze kiezen voor persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, dan zijn dit kernelementen die belangrijk zijn om helder te krijgen. Afhankelijk van het antwoord daarop, kun je de beste blended learning vorm hiervoor kiezen.
- Welke skills wil je dat medewerkers trainen? Leren hoe je een vergadering goed leidt, kan gemakkelijk online, waar dit voor een training hoe met agressie om te gaan waarschijnlijk niet effectief is.
- De wens van management. Alle leerinterventies hebben een andere trade-off op impact en kosten. Je kan dus veel eerlijker een trade-off maken door te bepalen wat je inzet en welke kosten je bereid bent om te maken.
- Bedrijfsgebonden situaties en wensen. Digitaal leren is bijvoorbeeld leuk voor mensen die achter een laptop zitten, maar dit hebben we eens voor chauffeurs geprobeerd. Voor hen moesten we rekening houden met hele andere dingen zoals geen afleiding tijdens het werk.
3. Staar je niet blind op losse trainingen
Tot slot, was een belangrijke les die ik leerde als Chief HR om niet enkel naar losse trainingen te kijken, maar naar de trainingsaanpak als geheel, naar de markt waarin je opereert, de behoeftes op lange termijn en hoe je dit tot een overkoepelende trainingsaanpak voor de lange termijn kunt samenvoegen. Juist nu, in een sterk veranderende arbeidsmarkt, is het essentieel om een aanpak te hanteren die toekomstbestendig is.
Houd daarnaast een helikopterview: kijk verder dan naar enkel de toekomst van je bedrijf, maar ook naar de toekomst van de trainingssector. Waar we nu nog het verschil maken tussen traditionele training, waarin enkel e-learning óf een heisessie mogelijk is, wordt al het nieuwe leren blended. Wel zullen er steeds meer verschillende leervormen ontstaan. Denk aan gefaciliteerde trainingen in groepen, 1-op-1 coaching, intervisie of self-paced trainingen via VR, AR, e-learning, video, animatie, quizzes. De grens tussen gefaciliteerd en niet gefaciliteerd zal vervagen en de learner zal voorop staan, omdat je telkens in welke vorm dan ook zal streven naar dát wat je de learner nodig heeft, op het moment dat het nodig is.
Focus dus continu op het opstellen en aanscherpen van de juiste leeraanpak. Het geheim van de kracht van blended learning is namelijk eenvoudig: houd continu de behoeftes van jouw werknemers in acht, push geen specifiek trainingsproduct maar kies een blended learning concept waarbij medewerkers essentiële skills op een concrete en impactvolle manier verbeteren.