Laten we eerlijk zijn, 2020 is waarschijnlijk niemands favoriet geweest. Maar het jaar is alweer bijna voorbij, en wij hebben in ieder geval goede hoop dat 2021 iets beters in petto heeft. Wat dan voornamelijk belangrijk voor jullie is, als recruiters, zijn de trends en ontwikkelingen die volgens experts op de planning staan voor komend jaar. Deze blog zet er een paar op een rij en bereidt jou zo voor op het nieuwe, en beste recruitment-jaar!
De invloed van het virus
Ha, we vallen maar eens met de deur in huis. Corona heeft ervoor gezorgd dat 21 procent van de kandidaten weinig vertrouwen heeft in een volgende uitdaging, er vijftien procent minder job postings waren en bepaalde sectoren met flinke krimp te maken kregen. Hospitality, de vliegindustrie en retail hebben voornamelijk flinke klappen moeten incasseren. Andere sectoren, zoals gezondheidszorg, tech en logistiek floreerden juist in de afgelopen periode. De huidige markt is momenteel meer gericht op het perspectief van de werkgever, waar het voorheen meer om de werknemer ging. Minder banen equals meer competitie in de sollicitatiewereld, dus werkgevers hebben meer keuze.
Nog meer Covid: thuiswerken
Daarnaast werken we natuurlijk meer thuis en wordt remote werken steeds belangrijker. Zo zijn veel recruitment agencies van mening dat het thuiswerken én het eeuwige videobellen moet blijven. Zij zijn van mening dat onboarding processen ook makkelijk via het wereldwijde web gefikst kunnen worden. Onderzoek van Gartner geeft aan dat 48 procent van de werknemers ten minste parttime thuis wil blijven werken en 74 procent van de werkgevers gaat mee in dit verzoek. Met het thuiswerken zorg jij bovendien voor een kostenreductie en meer productiviteit en flexibiliteit. Bonus: met maximale reistijd als vereiste hoef jij dus geen rekening meer te houden, dus je hebt straks meer kandidaten om uit te kiezen.
Diversiteitskwesties
Even een onderwerp dat me nauw aan het hart ligt. Maar maak je geen zorgen, geen bias hier: PWC onderbouwt mijn argument. Hun onderzoek wijst namelijk uit dat 2021 het jaar van de diversiteit en inclusie wordt. Zij interviewden CEO’s, die lieten weten hogere winstcijfers te boeken toen zij de keuze maakten voor meer diversiteit op de werkvloer. Andere voordelen waren een vergroot creativiteitsgevoel, problemen worden sneller opgelost en een sterkere employee engagement. Als recruiter heb jij hierin (bijna) alle touwtjes in handen, dus gaan met die banaan! Door het gebruiken van Artificial Intelligence (door middel van onze tool, bijvoorbeeld) verminder je bias en subjectiviteit in het sollicitatieproces.
De mobiele generatie
Lachen, hier zit ik ook bij. De generatie (Z) die geboren is tussen 1995 en 2010 is mobiel, te allen tijde connected en meer individualistisch dan de generaties van daarvoor. Deze groep zal dus ook een andere houding aannemen tegenover werkgevers en binnen een team. Voor generatie Z is het belangrijk dat ze kunnen flexwerken, en het liefst zonder vaste locatie. Deze flexmarkt was in 2020 al in opkomst, met als koplopers Headfirst, Randstad en bijvoorbeeld Manpower. Al met al komt dit jaar komt ons, als generatie Z, dus eigenlijk best goed uit, alle nadelen daargelaten. Benadruk deze aspecten ook in je vacatureteksten!
RPO in opkomst
Recruitment Process Outsourcing wordt, om maar even verder te gaan met de lijst voor 2021, steeds belangrijker. Met RPO kunnen organisaties sneller op- en afschalen, door het inzetten van technologische ontwikkelingen zoals Artificial Intelligence. Voorbeelden van RPO zijn bijvoorbeeld het inzetten van een ATS-systeem, Hubspot voor je marketing, website en mails en Google Analytics die alle statistieken voor je in de gaten houdt.
Employer Impact en Employee Serendipity
Employee wattes? Ja, deze heeft wat toelichting nodig. Met het huidige thuiswerkbeleid is het lastig voor bedrijven om hun bedrijfscultuur staande te houden, dus was er de afgelopen maanden een groei te zien in de vraag naar employer branding-onderzoek. Omdat zulk soort onderzoeken vaak met een kostenplaatje komen en veel tijd slurpen, is het van belang je op één punt in werving, proces of branding te richten. Zo bouw je een kenmerkend werkgeversmerk op door Employer Impact. Voor je werknemers is het belangrijk om elkaar af en toe nog te zien, op een onverwachts moment. Op deze manier wordt de bedrijfscultuur in stand gehouden en werk je dus aan de, jawel, Employee Serendipity.
Sooocial media
Jup, we kunnen er niet omheen. Wij snappen als geen ander dat TikTok wellicht een uitdaging lijkt (wij hebben zelf ook net pas een account aangemaakt), maar kanalen zoals deze en Snapchat worden tegenwoordig niet enkel meer door jongeren gebruikt. Ook internationale bedrijven stappen in de wondere wereld van plaatjes en gechoreografeerde dansjes. Maak daarnaast ook eens gebruik van Instagram (reels) of LinkedIn Stories, om je volgers te verrassen met andere feed. Content, en dan voornamelijk beeld en video, worden hierbij steeds populairder. Daarop voortbordurend, fiks je storytelling of laat dit lekker voor je doen! Storytelling kan momenteel gezien worden als de pot goud aan het einde van de recruitment-regenboog, gezien creatieve content een (latente) kandidaat echt over de streep kan trekken.