‘Goede mensen zijn schaars,’ is een veelgehoorde uitspraak van werkgevers en recruiters. Op een werknemer die goed is in het werk, loyaal is naar de organisatie en geliefd is onder collega’s, moet je zuinig zijn. Het kost immers veel tijd en moeite – en dus ook geld – om de juiste mensen uit de arbeidsmarkt te halen. Daarna duurt het nog een tijdje voor iemand is ingewerkt en optimaal rendeert voor de organisatie. Des te belangrijker om niet alleen te investeren in werving en selectie aan de voorkant, maar vooral tijd en energie te steken in het beperken van de uitstroom aan de achterkant. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat betrokkenheid de sleutel is om die deur dicht te houden.
Waarom zou je betrokken medewerkers willen?
Begin deze eeuw werden verschillende onderzoeken gedaan naar betrokkenheid in relatie tot inzet en loyaliteit. Zowel Appelbaum, Bailey, Berg & Kalleberg als Sjoberg en Sverke concludeerden in het millenniumjaar dat het inzetten van talentmanagement leidt tot een grotere betrokkenheid bij medewerkers en tegelijkertijd leidt tot vermindering van de behoefte om te vertrekken. Ook Paré, Tremblay en Lalonde toonden in datzelfde jaar aan dat de mate van betrokkenheid een directe relatie heeft met de intentie om weg te gaan. Joiner, Bartram en Gareffa deden een vergelijkbaar onderzoek in 2004 en ook zij trokken dezelfde conclusie. Kortom, betrokkenheid zorgt dat medewerkers blijven.
Wat is betrokkenheid
Als betrokkenheid direct van invloed is op de loyaliteit van medewerkers, dan is het als organisatie slim om daarmee aan de slag te gaan. Maar wat is een betrokken medewerker? Dat is iemand die qua houding en gedrag zich positief opstelt naar de organisatie en de bijbehorende waarden. Deze toewijding uit zich in de motivatie, het enthousiasme, de trots en de emotionele binding van medewerkers. Het resultaat is dat deze betrokken medewerkers sneller een stapje extra zetten wanneer dat nodig is. Betrokken werknemers zijn zich beter bewust van de context van de organisatie. Ze zoeken de samenwerking met collega’s om de individuele prestaties te verbeteren, wat ten goede komt van de organisatie als geheel. Dit leidt tot een hogere productiviteit en… minder ongewenst verloop.
Hoe vergroot je betrokkenheid
Betrokken medewerkers zorgen voor een hogere productie en minder uitstroom. De logische vraag is vervolgens wat je als organisatie kan doen om die betrokkenheid te vergroten. En de tweede vraag die daarbij hoort, is hoe je dat meet.
Vijf tips voor het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers:
De meeste tips gaan over wat leidinggevenden kunnen doen. Helaas je hebt als HR beperkt invloed op betrokkenheid. De gouden tips is dus; help leidinggevenden met het betrokken houden van medewerkers.
- Maak het werk belangrijk. Als je als werknemer ziet dat je werk ertoe doet en essentieel is voor de waarde die de organisatie creëert, dan vergroot dat je betrokkenheid. Iedereen wil zich wel enigszins ‘onmisbaar’ voelen. Val hierbij niet in de valkuil dat mensen “alleen voor het geld” werken. Iedereen heeft behoefte aan zingeving. Dat klinkt misschien zweverig, maar iedereen wil bij iets goeds horen. Als medewerkers weten wat hun werk bij draagt, vergroot dat bij aan betrokkenheid.
- Zorg voor heldere verwachtingen. Pas als je weet wat er van je wordt verwacht en je de middelen ter beschikking hebt om aan die verwachtingen te voldoen, kan je presteren. Anders ben je aan het overleven. Prestatie zorgt voor betrokkenheid.
- Zorg voor perspectief. Medewerkers die meegenomen worden in de ontwikkelingen en groei van de organisatie, voelen zich betrokken en zullen zelf ook de behoefte voelen om zich te ontwikkelen. Faciliteer dat. Iedereen wil namelijk wel groeien, maar niemand wil veranderen. Door een duidelijk pad uit te stippelen, weten mensen niet alleen wat van ze verwacht wordt. Ze weten ook wat ze moeten doen om tot groei te komen.
- Geef aandacht en waardering. Iedereen groeit van een complimentje. Geef medewerkers het gevoel dat ze gezien worden en dat het werk wordt gewaardeerd. Goed gedaan is altijd leuk om te horen. En nog beter benoem specifiek wat je graag vaker zou willen zien.
- Geef leiding op inspirerende wijze. Medewerkers willen weten welke kant het opgaat. Neem ze dus mee in de visie van de organisatie en deel de waarden die daarbij horen op een aantrekkelijke manier. Vraag gewoon eens bij de koffie of ze weten waarom we dit allemaal doen?
Wil je als HR dus minder bezig zijn met recruiting en werving & selectie. Investeer dan in leidinggevenden die de betrokkenheid van hun team vergroten met bovenstaande tips.