Technologische innovatie en de millennial-generatie – volgens Pew Research geboren in de jaren tachtig of negentig – zijn nauw met elkaar verbonden. Millennials groeiden op met moderne technologie en zijn gewend om in een grotendeels digitale wereld te leven. Hun loopbaanambities, werkstijl en kennis van tools, apps en online diensten zijn in steeds grotere mate bepalend voor de werkcultuur van de 21e eeuw. Dit vindt ook zijn weerslag in de manier waarop HR-afdelingen en recruiters communiceren met millennials die reeds werknemer zijn of op het punt staan om in dienst te treden.
Het zal niemand verrassen dat de bedrijven die het meeste succes boekten met het aantrekken van getalenteerde millennials (zoals Google, Apple en Facebook), technologische innovators zijn. Hoewel ze hun pijlen misschien niet specifiek richten op een personeelsbestand dat volledig uit millennials bestaat, dragen hun cultuur, technologische reputatie en management eraan bij dat zij jong toptalent voor het uitzoeken hebben. Andere bedrijven beginnen te beseffen dat geen enkele organisatie, ongeacht de sector waarin zij actief is, voorbij kan gaan aan het gebruik van de laatste technologie. De capaciteiten die millennials te bieden hebben, zijn namelijk te belangrijk om te negeren. Volgens PWC zullen zij in 2020 de helft van alle werknemers ter wereld vertegenwoordigen. Millennials zijn de generatie die de werkplek betreedt met een bredere kennis van digitale tools dan alle voorgaande generaties. De manier waarop organisaties hen aantrekken, behouden en beheren moet aansluiten op deze vaardigheden.
Tegenwoordig moet elk bedrijf een digitale onderneming zijn
Moderne technologieën creëren nieuwe markten en werpen oude businessmodellen omver. Elk bedrijf ter wereld zou inmiddels een echte digitale onderneming moeten zijn of hard op weg om dat te worden. In een digitale onderneming vervagen de grenzen tussen de digitale en fysieke wereld. Dat trekt niet alleen klanten aan – die zo altijd, overal en vanaf elk gewenst apparaat zaken of aankopen doen – maar ook millennials, die merken dat een werkplek aansluit op hun digitale verwachtingen.
Volgens PWC wil 41 procent van alle millennials liever communiceren via internet dan telefonisch of face-to-face. Deze generatie koestert ook specifieke verwachtingen ten aanzien van de manier waarop technologie op de werkplek wordt ingezet. 59 procent zegt dat een geavanceerd technologisch aanbod een belangrijke rol speelt bij hun keuze van werkgever, maar dat zij daarnaast ook vaak gebruikmaken van hun eigen technologie. 78 procent geeft aan dat toegang tot vertrouwde technologie en apparaten hen in staat stelt om effectiever te werken. Hieruit blijkt hoe belangrijk het is voor werkgevers om een flexibele Bring Your Own Device (BYOD)-strategie te hanteren. In dit verband is het aanvullen van ICT-oplossingen op locatie met cloud-diensten van cruciaal belang. Hoewel bedrijven verschillende cloudproviders kunnen inschakelen, is altijd beschikbare data het belangrijkste ingrediënt om de digitale kloof met de millennial-generatie te overbruggen.
Wek de belangstelling van toekomstig talent, nog voordat u met hen in gesprek gaat
Volgens het Workforce Horizons-onderzoek van Capita vindt 94 procent van alle HR-professionals het van essentieel belang om, nog voordat er een vacature beschikbaar komt, met toptalent te communiceren. Een open en transparante opstelling tegenover potentiële kandidaten is van cruciaal belang, zeker als het gaat om functiebeschrijvingen en wervingspagina’s. In het digitale tijdperk speelt technologie zo’n belangrijke rol dat organisaties kandidaten direct moeten laten weten dat zij mogelijkheden als flexwerken en BYOD aanbieden. Technologie vervult een sleutelrol bij het opbouwen van een positieve reputatie onder jong toptalent.
‘Always on’ is het devies
Millennials hebben veel hogere verwachtingen van digitale omgevingen dan eerdere generaties. Onderschat bijvoorbeeld nooit de invloed van een publieke storing op de kansen van een bedrijf om talent aan te trekken. Als een millennial als klant dit soort problemen ondervindt, zal zijn kijk op het bedrijf als potentiële werkgever bijzonder nadelig worden beïnvloed.
De manier waarop een organisatie met onverwachte downtime omgaat, speelt ook een belangrijke rol. Bedrijven moeten over een procedure beschikken om dit soort zeldzame incidenten op te vangen. Met slim gebruik van moderne storage-technologie, virtualisatie en de cloud moeten ze hun bedrijfsprocessen binnen vijftien minuten tijd snel, flexibel en betrouwbaar kunnen herstellen. Het opbouwen van een reputatie als moderne onderneming en uitmuntende werkgever kan jaren nauwgezette planning vergen. Het is daarom van cruciaal belang om tijd en moeite te steken in de implementatie van technologieën die het mogelijk maken om snel terug te keren tot de orde van de dag.
Een ‘9 tot 5’-mentaliteit is millennials vreemd
Technologie is steeds belangrijker bij het ondersteunen van flexibele werkpraktijken en het creëren van een omgeving waarin werknemers ook buiten de kantoormuren effectief kunnen (samen)werken. Millennials verwachten een technologisch ecosysteem op de werkplek dat minimaal social media, instant messaging en video on demand omvat. Verder hebben ze behoefte aan moderne technologie die hen toegang op afstand biedt tot applicaties, netwerken en opslagbronnen, zodat zij niet aan hun bureau zitten gekluisterd. De flexibiliteit om vanaf elke gewenste locatie te werken resulteert niet alleen in tevreden, maar ook in productieve medewerkers. De steeds ‘socialere’ moderne tools sluiten perfect aan op de manier waarop millennials in hun jeugd met technologie omgingen.
Het profiel van millennials ziet er totaal anders uit dan dat van eerdere generaties. Technologie vormt daarbij de belangrijkste onderscheidende factor. Het management en de ICT- en HR-afdeling moeten de koppen bij elkaar steken en inzicht verwerven in hetgeen deze generatie beweegt. Als we de voorkeuren en verwachtingen van millennials bestuderen, zien we dat de datarijke, altijd beschikbare digitale onderneming een terugkerend onderwerp is. De bedrijven die er het best voor staan qua samenstelling van hun digitale omgeving (en overeenkomstig personeelsbeleid) hebben niet alleen een voorsprong op de concurrentie, maar beschikken ook over alles wat de nieuwe generatie aanspreekt. De HR-afdeling moet er actief op toezien dat de organisatie voldoet aan de unieke eisen van de huidige en volgende generatie. Uiteindelijk draait het allemaal om availability.