Beoordelen doen we in alle organisaties. Soms succesvol, vaker is dit ‘een rituele dans’. Dit schreef ik in mijn vorige artikel. Hierop heb ik vele leuke reacties ontvangen. Daarom neem ik je nu graag mee naar de ontwikkelingen op het gebied van beoordelen in het jaar 2020. Wat zijn de consequenties voor leidinggevenden en medewerkers en wat zijn stappen die je kunt zetten om ‘2020-proof’ te zijn?
Beoordelen in 2020 doen we anders en intensiever
In het e-book Beoordelen in 2020: een blik in de toekomst, een uitgave van Cito, wordt een aantal ontwikkelingen geschetst:
- Projectmatig werken
- Flexibele schil
- Online technologie
- Veranderende organisatiestructuur
- Het Nieuwe Werken
Bovengenoemde ontwikkelingen hebben een grote impact op zowel de medewerker als de leidinggevende. De impact voor de manier van leidinggeven en voor de medewerkers is in mijn optiek de volgende:
Leidinggevenden
Leidinggeven in 2020 wordt alleen maar belangrijker: het succesvol aansturen (op output) van kleine, vaste teams én de aansturing van de flexibele schil daar omheen. Dit vindt plaats in diverse projecten met diverse belangen. Daarnaast dient de leidinggevende er voor zorg te dragen dat er voldoende aandacht is voor de ontwikkeling van iedere individuele medewerker. Hij of zij dient in staat te zijn vertrouwen te geven aan medewerkers zodat medewerkers het beste van zichzelf geven. Ook medewerkers leren omgaan met steeds snellere veranderingen lijkt een stevige uitdaging.
Medewerkers
Van medewerkers wordt in toenemende mate flexibiliteit verwacht. Werken in diverse projectteams, binnen en soms zelfs buiten de (veiligheid van de) eigen organisatie. Medewerkers worden op hun sterktes en expertise ingezet waarbij vastomlijnde functiebeschrijvingen veel minder van toepassing zijn. Van medewerkers zal steeds meer een resultaat- in plaats van een inspanningsverplichting worden verwacht. Door de ontwikkeling van Het Nieuwe Werken wordt tevens autonomie en eigenaarschap van medewerkers vanzelfsprekend. Ook wordt er een groot beroep gedaan op samenwerkingsvaardigheden van iedere (project)medewerker.
Beoordelen we nog wel in 2020?
Beoordelen in 2020 wordt alleen maar belangrijker. Echter, de manier van beoordelen is volledig veranderd! We gaan (moeten!) afscheid nemen van ‘de rituele dans’, het jaarlijkse plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprek. Beoordelen (op output) gaan we onder andere volledig digitaal doen. Dit is noodzaak, omdat we een digitaal instrument nodig hebben om optimaal inzicht te hebben waar iemand mee bezig is, waar eventuele bijsturing nodig is en welke resultaten medewerkers opgeleverd hebben.
Daarnaast wordt beoordelen een continu proces. Niet meer door één beoordelaar, maar door diverse beoordelaars, met wie we actief gewerkt hebben in projectteams, collega’s dus, en ook (in- en externe) klanten die betalen voor het project! Doordat we meer in projectteams actief zijn, werken we ook meer met teambeoordelingen in plaats van alleen maar individuele beoordelingen. Beoordelen doen we tijdens en na elk groot en klein project, dus ook de jaarcyclus komt te vervallen. Voorwaarde hiervoor is dat we feedback geven en ontvangen ‘leuk’ gaan vinden. Dit is voor vele medewerkers én leidinggevenden op dit moment nog een stevige uitdaging. Er zijn op dit moment overigens al hele leuke tools verkrijgbaar waarbij feedback geven en ontvangen een vorm van gaming wordt. En er zijn al goede feedback app’s in de markt verkrijgbaar.
Naast het beoordelen op output zal er veel geïnvesteerd worden om het talent aan de organisatie verbonden te houden. Dit vereist van de leidinggevende dus niet alleen maar een rol bij het beoordelen op output, maar ook veel meer aandacht voor talentontwikkeling van de individuele medewerker. Hierbij gaat het over drijfveren, toekomstperspectief, maar ook over samenwerkingsvaardigheden van de medewerker in de verschillende projectteams. Als laatste gaan beoordelingen plaatsvinden op opdrachtprofielen en steeds minder op functieprofielen. Dit voorkomt overigens veel SNIF-gedrag van medewerkers (Staat Niet In mijn Functiebeschrijving).
Maak jouw beoordelingssysteem 2020 proof
Enkele vragen die je kunnen helpen om jouw beoordelingssysteem 2020 proof te maken:
- Hoe staat het bij jou op dit moment met betrekking tot projectmatig werken? Hoe vaak gebeurt dat? Hoe succesvol verloopt dit en in welke mate zijn de harde en zachte skills hiervoor aanwezig in de organisatie?
- Hoe staat het met jouw strategische personeelsplanning en wat verwacht je van de grootte van je flexibele schil?
- In hoeverre heb je een digitale tool voor beoordelen en voldoet deze ook aan jouw wensen voor 2020?
- Hoe gaat jouw organisatiestructuur er uit zien in 2020? Hoeveel managementlagen heb je dan (nog)? Is je beloningssysteem dan nog steeds gebaseerd op hiërarchie of op resultaat?
- Waar staat jouw organisatie op het gebied van HNW? Is dit alleen ingericht op tijd- en plaatsonafhankelijk werken of gaat dit veel verder?
- Wat is de kwaliteit van je personeel, leidinggevenden en medewerkers? Wordt er voldoende gestuurd op output én ontwikkeling van individuele medewerkers?
- Welke andere ontwikkelingen (in- en extern) verwacht jij voor jouw organisatie voor 2020 die impact hebben op jouw organisatie?
Waarderend Vernieuwen
Een ding is zeker: een one-size-fits-all beoordelingssysteem werkt nu niet en zeker niet in 2020! Het gaat er om systemen te ontwikkelen die als een ‘maatwerkpak’ passen bij de doelgroep! Een model dat goed past in de ‘nieuwe tijd’ is het model van David Cooperrider: Appreciative Inquiry. Dit model hebben wij, binnen Van den Broek en Partners, bewerkt tot Waarderend Vernieuwen. Uitgangspunt bij het model is dat medewerkers doen waar ze goed in zijn, daar energie van krijgen, er eigenaarschap ontstaat bij de medewerker en dus een grotere kans op resultaat. Met de toepassing van het model komt de focus van beoordelen veel meer op het ontwikkelen van medewerkers! Daarnaast is in 2020 (en natuurlijk ook vandaag al) het bevorderen van een feedbackcultuur, waarbij we elkaar complimenten en constructieve feedback geven, noodzakelijk om als organisatie succesvol te zijn. Meer weten? Download dan gratis het e-book Waarderend Vernieuwen!