Leidinggevenden hebben het niet zo makkelijk meer als vroeger. Waar werknemers ten tijde van het “management oude stijl” simpelweg deden wat hen werd opgedragen, zijn ze tegenwoordig stukken mondiger en verwachten ze meer met elkaar en jou samen te werken.
Ook word je als manager geacht om kansen voor je medewerkers te creëren en groeien binnen het bedrijf aan te moedigen. Deze en andere ontwikkelingen leggen heel wat druk op jou als leidinggevende. Door een aantal gesprekstechnieken te ontwikkelen kom je al een heel eind. We zetten hieronder een aantal van deze gespreksvaardigheden op een rijtje.
- Onderhandelen
Een leidinggevende heeft met veel partijen te maken: medewerkers, het hoger management, toeleveranciers, ambtenaren, zakenpartners, enzovoort. Met een goede voorbereiding is de kans op succes het grootst. Schrijf van tevoren op wat je wilt bereiken, wat je in ruil daarvoor kunt geven en welke drukkingsmiddelen je eventueel kunt inzetten. - Actief luisteren
In een dialoog is kunnen luisteren één van de belangrijkste eigenschappen. Liever nog heb je geleerd actief te luisteren. Hierbij stel je vragen waarmee je je medewerkers aanspoort om zelf een oplossing te vinden. - Vergaderen
Niemand vind het leuk, maar vergaderingen kunnen een belangrijk managementinstrument voor een bedrijf vormen. Ook hierbij is de voorbereiding van groot belang: schrijf het doel van de vergadering op, creëer een agenda en zorg dat de deelnemers een week van tevoren relevante documenten ontvangen. - Feedback geven
Met feedback vertel je medewerkers wat je van hun gedrag of houding vindt. Feedback is niet zozeer kritiek en is zeker geen persoonlijke aanval. Het is een “cadeautje” dat begrip creëert, de samenwerking versoepelt en het werkplezier vergroot. - Spreken in het openbaar
Als manager behoort spreken voor een groep ook tot de essentiële gesprekstechnieken. Een goede voorbereiding helpt je een eind op weg, maar zoals bij veel vaardigheden geldt ook hier: oefening baart kunst.