Operatierobots, algoritmes die artsen helpen hun klinische beslissingen te verbeteren en smartphone-apps voor een gezondere levensstijl. Digitale technologie biedt veelbelovende oplossingen in de gezondheidszorg. Toch blijft de adoptie van die technologie nog vaak achter.
Dat concludeert organisatiewetenschapper Dennis van Kampen. In de overgang naar digitale gezondheid is breed begrip nodig voor de belangen van diverse partijen, evenals een lerend vermogen om in kaart te brengen wat de waarde en impact van digitaal is.
Van Kampen onderzocht hoe organisaties kunnen samenwerken om waarde te realiseren uit digitale innovatie, specifiek in de gezondheidszorg. Digitale technologie kan namelijk veelbelovende oplossingen bieden om maatschappelijke problemen op het gebied van welzijn en gezondheid aan te pakken. Robots kunnen chirurgen ondersteunen tijdens operaties, algoritmen kunnen artsen helpen om hun klinische beslissingen te verbeteren en apps op smartphones kunnen mensen helpen met een gezondere levensstijl. Toch lijkt volgens Van Kampen de wijdverspreide adoptie van digitale technologie in die sectoren waarvan de samenleving potentieel het meest zou kunnen profiteren, nog steeds achter te blijven.
Meer kennis en begrip
Om meer inzicht te krijgen in hoe innoverende bedrijven samenwerken om waarde uit digitale innovatie te halen, heeft Van Kampen drie diepgaande kwalitatieve studies uitgevoerd. Hij deed onderzoek bij bedrijven die digitale gezondheidsinnovaties ontwikkelen, maar afhankelijk zijn van de acties en steun van meerdere actoren zoals bedrijven, overheden en gebruikers om er waarde uit te halen. Om deze barrières te overwinnen benadrukt Van Kampen hoe belangrijk het is dat een breed scala aan actoren diep betrokken wordt, begrijpt, zich aanpast en leert wat digitale oplossingen hen te bieden heeft.
Van Kampen: “Dat digitale oplossingen waarde bieden aan zijn gebruikers en aan de maatschappij betekent niet automatisch dat het overal gesteund wordt. De realisatiewaarde hangt namelijk af van andere actoren die misschien niet (rechtstreeks) baat hebben bij de oplossing zelf. Hoewel dit niet betekent dat actoren geen inspanningen zullen doen om een nieuwe oplossing te adopteren, maakt het de zaak wel complexer.”
Ecosysteem
Zijn onderzoek benadrukt hiermee het belang van begrip, goede voorlichting en samenwerking in de digitale transformatie van de gezondheidszorg. Maatschappelijke problemen en de oplossingen daarvoor kunnen ten slotte niet worden herleid tot één (f)actor op één enkel moment. In plaats daarvan is een ecosysteem nodig om de betrokken actoren en de onderlinge afhankelijkheden tussen hen te onderkennen, en om te ontdekken en te begrijpen hoe digitale technologie waarde kan toevoegen, maar ook hoe het hen en andere actoren in de loop van de tijd beïnvloedt.
“Een zelfmanagementtoepassing voor patiënten bijvoorbeeld, dat zal pas met succes worden geïmplementeerd als de routines van artsen veranderen van fysieke zorg naar ook gezondheidszorg op afstand. Financiële steun moet daarom niet alleen worden toegekend aan de ontwikkeling van nieuwe producten, maar ook aan actoren die hun bestaande activiteiten moeten aanpassen”, aldus Van Kampen.