Werving staat in de top drie belangrijkste thema’s in het personeelsbeleid van technische bedrijven. Logisch, want met het tekort aan technici staat HR voor een forse uitdaging om vacatures in te vullen. Ruim de helft van de organisaties (56%) geeft aan dat een technische vacature gemiddeld een maand tot een halfjaar open staat. Dit blijkt uit de ROVC Techbarometer 2017. Het aantrekken van de economie zorgt ervoor dat bedrijven meer investeren in opleidingen. Echter, er moet meer gebeuren willen technici voor jouw organisatie kiezen. Het is nodig om buiten de paden te denken, om iedere technicus als individu te bekijken en extra’s te bieden. Met deze drie tips zetten organisaties zich op de kaart als aantrekkelijke werkgever.
Tip 1: Een persoonlijke aanpak
Mensen houden van waardering en complimenten, dat telt ook voor technici. Door iedere werknemer op unieke wijze te benaderen, laat een organisatie zien dat deze persoon belangrijk is. Het is belangrijk dat de technicus positief verrast wordt door de werkgever. Dit kan bijvoorbeeld door een attentie te sturen als iemand een jaar in dienst is of op de verjaardag van de medewerker de werkplek te versieren met slingers. Maar ook de vraag hoe een examen is gegaan, geeft blijk van interesse. Het hoeft niet groot te zijn; het gaat om het gebaar.
Tip 2: Innovatie op de werkvloer
Door als organisatie op de hoogte te blijven van de nieuwste technieken en technologische ontwikkelingen versterk je de positie als aantrekkelijke werkgever. Voor technici is het interessant om bij te blijven. Bijscholing is en blijft dus belangrijk. Naast technologische innovatie, is ook sociale innovatie belangrijk. Op een nieuwe manier vergaderen, bijvoorbeeld lopend, en nieuwe leiderschapsstijlen toepassen zijn manieren om op te vallen als organisatie. Ook het team uitdagen om mee te denken over bedrijfsprocessen is een succesfactor. Betrokken medewerkers zijn ten slotte succesvolle medewerkers.
Tip 3: Een faciliterende en coachende rol
Door als werkgever een faciliterende en coachende rol aan te nemen, geef je medewerkers de verantwoordelijkheid die zij verdienen. Daarnaast is het van belang dat de wensen van de technicus serieus worden genomen. Vindt iemand het bijvoorbeeld prettig om wat later te beginnen, zodat hij de kinderen naar school kan brengen, dan is het zaak om als organisatie de mogelijkheden hiervoor te bekijken. Dwing medewerkers niet om zich aan te passen aan de organisatie, maar juist andersom. Dit geeft een blijk van waardering en dat vergroot het werkgeluk.
Om bovenstaande tips uit te voeren is het allereerst zaak voor organisaties om hun medewerkers goed te kennen. Hoe lang werkt iemand al bij het bedrijf? Wat is zijn thuissituatie? Hoe ligt hij bij zijn collega’s? En wat wil hij in de toekomst? Wanneer de organisatie hier kennis van heeft, zet zij zichzelf met deze drie tips binnen no time op de kaart als aantrekkelijk werkgever. Opvallen, boeien en binden; dáár draait het om.