Er zijn, sinds het aanbreken van de coronacrisis, over het algemeen minder vacatures te zien. Ondernemers en bedrijven zitten nu niet te wachten op extra uitgaven en verplichtingen in deze financieel onzekere tijd. Nu kunnen we met z’n allen (met een metertje of anderhalf aan tussenruimte) natuurlijk gemakkelijk eindeloze Netflix-marathons en Monopoly-avonden organiseren.
In deze tijd is het echter ook mogelijk om onze tijd nuttig te besteden. We kunnen hier namelijk ook een positieve draai aan geven, gezien potentiële kandidaten thuis werken en dus veel beter bereikbaar zijn. Door het bouwen van een goede talentpool, met daarin kandidaten die wel geïnteresseerd zijn wanneer dit virus letterlijk is overgewaaid, heb je toch een goede dagbesteding én werk je aan de toekomst! In deze blog lees je alle voordelen van een talentpool, en hoe je een loeisterke talentenvijver bouwt.
Wat is dat dan precies?
Met een talentpool zorg je ervoor dat je goed talent altijd bij de hand hebt voor functies die binnenkort in jouw organisatie zullen openen. Jouw eigen pool van talent, dus. Eerst maak je inzichtelijk welke vacatures er volgens jou binnenkort vrijkomen en vervolgens bestudeer je de doelgroep. Zo zorg je er op deze manier voor dat je een perfecte match kan garanderen.
Wanneer je dit voor elkaar hebt, zoek je contact met kandidaten in die doelgroep. Als je er daarnaast ook voor zorgt dat de potentiële kandidaat de toegevoegde waarde van jouw talentpool ziet, ben je binnen. Het doel van een talentpool is het op de juiste manier inzetten van je database, zodat je de allerbeste kandidaten voor een vacature kunt vinden. Je bereidt je kandiaat als het ware al voor op zijn of haar toekomstige functie door nu al contact te hebben en te onderhouden. Deze kandidaten zijn per definitie al geïnteresseerd in de organisatie, en vice versa. Zo zorg je ervoor dat de kans op een mismatch minimaal is.
Waarom dan?
Op deze manier creëer je commitment bij de kandidaat, omdat hij of zij zich gevleid zal voelen door de hoeveelheid aandacht die je erin steekt. Het onderhouden van consistent contact met desbetreffende kandidaat is hierbij belangrijk. Daarnaast neemt de tijd van de zoektocht naar de perfecte kandidaat (ofwel time per hire) af met zeventig tot tachtig procent. Zo creëer je betere matches en een lager verloop. Ten slotte blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group dat zestig procent van de studenten graag opgenomen wil worden in talentpools.
Hoe vlieg ik dit aan?
In eerste instantie is het dus belangrijk om een schatting te maken van de vacatures die volgens jou open gaan staan de komende tijd. Hierbij is het van belang dat je dit doet met oog op het huidige verloop en de verwachte groei van het team. Vervolgens creëer je een doelgroep met functie-eisen en breng je de bedrijfscultuur in kaart, om de match te garanderen. Daarna richt je je op de professional, want wat is de toegevoegde waarde voor hem of haar om in jouw talentpool te zitten? Benadruk dat je hen als allereerste benadert wanneer er een vacature vrijkomt en voorzie ze van consistente updates.
Tips voor de beste talentpool
Het delen van updates kan geautomatiseerd, met bijvoorbeeld een Applicant Tracking System. Dit om de communicatie zo gemakkelijk en snel mogelijk te houden. Promoot je talentpool ook op social media! Op deze manier zorg je ervoor dat iedereen straks in jouw talentpool wil zitten en zo heb je jezelf wat werk bespaard.