83 procent van de Nederlandse werknemers ervaart pas werkgeluk, als hij of zij werk doet dat ‘bijdraagt aan een groter geheel’. Dat blijkt uit onderzoek van FYNCH. Dit bewijst dat werkgevers hun professionals niet meer kunnen binden met een hoog salaris of dure auto. Werkgevers moeten binnen organisaties vaker op werkgeluk sturen, willen ze een kans maken in ‘the war on talent’.
Het is al langer bekend dat mensen die een positief verschil maken in de maatschappij gelukkiger zijn dan mensen die dat niet doen. Toch vragen veel bedrijven zich af: wat leveren gelukkige werknemers ons op? Dat is maar deels in geld uit te drukken. Het leidt tot een hoger arbeidsethos, minder werkstress en een lager ziekteverzuim. Dat valt te meten. Dat werknemers loyaler, pro-actiever en meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben, valt lastiger te meten. Ook hun natuurlijke drive om van toegevoegde waarde te zijn, valt niet in geld uit te drukken. Daarom hebben helaas niet alle bedrijven oog voor het geluk van hun werknemers. Dat is een gemiste kans.
Werkgeluk en duidelijk doel helpen werkgever in the war on talent
Organisaties die met hun product, dienst of manier van werken de maatschappij vooruit willen helpen, zorgen niet alleen voor gelukkigere werknemers. Deze bedrijven hebben ook meer succes in the war on talent. Nu de arbeidsmarkt krap is, moeten bedrijven zich ervan bewust zijn dat professionals een voorkeur hebben voor organisaties die duidelijk weten met welk doel ze bestaan. Gebruik bijvoorbeeld de Why van Simon Sinek om deze kwalitatieve richting te ontdekken of bepalen.
Een duidelijke richting alleen zorgt niet voor werkgeluk. De arbeidsmarkt en werkzaamheden van professionals veranderen in rap tempo. Er zijn tools ontwikkeld om professionals te leren beter om te gaan met deze veranderingen. Door zelf weer het stuur in handen te nemen, worden werknemers wendbaarder, krijgen ze meer veerkracht en worden ze gelukkiger. Het is haast overbodig om te vermelden, maar deze werknemers leveren hun werkgever natuurlijk veel meer op.