Apps zijn er voor alles en iedereen. Wil je eten bestellen? Dan zijn er wel tientallen apps die je daarbij kunnen helpen. Op zoek naar tweedehands meubels? Ook daarvoor worden steeds meer apps ontwikkeld. Om nog maar niet te spreken van sociale media, spelletjes en nieuws apps. Maar hoe zit het eigenlijk met werk? Welke apps kunnen ervoor zorgen dat jij je werk beter doet? In dit artikel kijken we naar de 9 beste apps voor het verhogen van productiviteit op de werkvloer.
#1 Evernote
Of je nu in een meeting zit of op een conferentie bent: wanneer je aan het werk bent hoor je continu dingen die je moet of wil onthouden. Nou kan je je notities natuurlijk op de ouderwetse manier op papier zetten, maar het zal je vast bekend voorkomen dat je deze dan vervolgens niet meer kunt terugvinden wanneer je ze nodig hebt. Evernote brengt daar verandering in. Deze uitgebreide app voor het maken van notities – waarbij mobiel en computer volledig gesynchroniseerd zijn – laat je notities categoriseren in verschillende notitieboeken zodat je ze gemakkelijk terugvindt. Waar je ook bent.
#2 Wunderlist
Houd je van lijstjes maken? Dan is Wunderlist voor jou. Je hebt hier een aantal standaard lijsten, waaronder ‘postvak in’ als hoofdlijst, ‘belangrijk’ voor alle prioriteiten, ‘vandaag’ voor taken die je op een dag wilt afstrepen en ‘week’ voor weektaken. Natuurlijk kun je ook zelf lijsten maken voor zowel werk-gerelateerde zaken als dingen die je in je privéleven wilt doen. Het belangrijkste is dat je het op een overzichtelijke manier uit je hoofd kunt zetten, zodat je meer overzicht en helderheid hebt om geconcentreerd te werken.
#3 Dayboard
Een van de belangrijkste maar ook moeilijkste uitdagingen op het werk: overzicht creëren. Hoe zorg je er voor dat je op de hoogte blijft van al die verschillende projecten, door elkaar lopende deadlines haalt en onthoudt wat er nog allemaal moet gebeuren? Daar kan Dayboard je bij helpen. Met deze simpele app voor takenbeheer zit je overal bovenop, maar leer je vooral ook hoe je taken zo geconcentreerd mogelijk en dus sneller uitvoert. Telkens wanneer je een nieuw tabblad opent wordt er automatisch een to-do lijst gecreëerd, waarna de app automatisch aangeeft welke taken het belangrijkste zijn. Ook handig: je kunt met deze app in teamverband werken, wat ook weer in de communicatie scheelt.
#4 Freedom
We hebben er allemaal last van: werken op de computer brengt afleiding na afleiding met zich mee. Freedom helpt je deze afleidingen tegen te gaan door bepaalde websites zoals Facebook, Instagram en Twitter voor een bepaalde tijd te blokkeren en je zo ontmoedigt om afleiding te zoeken. De app werkt zowel op je computer als op je telefoon.
#5 Slack
Misschien wel een van de populairste werkvloer-apps van het moment: Slack heeft de harten van vele bedrijven veroverd. Met een zeer gebruiksvriendelijke en overzichtelijke interface combineert Slack de voordelen van chats zoals g-chat en skype zonder dat je daarbij afgeleid kan raken. Gebruikers kunnen kanalen aanmaken om bepaalde projecten te bespreken met enkel de relevante teamleden en bovendien gebruik maken van allerlei bots die ervoor zorgen dat je ook binnen deze communicatietool je productiviteit kunt verhogen. Het grootste voordeel? Je inbox zal opeens een stuk minder vol zijn.
#6 Swiftkey
Niets irritanter dan wanneer je een bericht typt op je telefoon en autocorrectie je woorden constant probeert af te maken. Als je even snel een mailtje wilt sturen zit het in de weg, maar eigenlijk is dat zonde, want het zou je zomaar tijd kunnen schelen. Swiftkey biedt de perfecte oplossing. Hiermee vervang je het toetsenbord van je telefoon met een slim toetsenbord dat bijhoudt welke woorden en zinnen je vaak gebruikt, zodat je enkel suggesties krijgt waar je ook echt wat mee kan. Scheelt zeker tijd!
#7 Flipboard
In je pauze af en toe even door een nieuwssite scrollen is natuurlijk geen probleem, maar het liefst zie je enkel berichten die relevant zijn voor je werk, toch? Met Flipboard geef je aan over welke onderwerpen je nieuws wilt ontvangen zodat telkens wanneer je kijkt, je zeker weet dat je enkel berichten te zien krijgt die je ook echt wilt lezen.
#8 Laterbox
Je kent het wel: je komt ’s ochtends binnen op je werk en hebt naast je al bestaande to-do lijst al meteen een lijst met dingen die via de mail aan je worden gevraagd. Je kan niet alles tegelijk doen en zult de belangrijkste dingen moeten prioriteren, maar hoe zorg je ervoor dat je die minder belangrijke dingen niet vergeet? Met Laterbox deel je mailtjes in op basis van urgentie. Je kunt schema’s maken om je dag goed in te delen en met behulp van je action board (een live rapportage van je vooruitgang) weet je altijd precies hoe je er voor staat, zodat je op een realistische manier kan inschatten hoeveel je op een dag gedaan kan krijgen.
#9 Noisli
Leuk en gezellig zo’n kantoortuin, maar het is nou niet bepaald bevorderlijk voor je concentratie. Moet je je echt even concentreren op die ene belangrijke taak? Dan kan Noisli een uitkomst bieden, een app die met verschillende ontspannende achtergrondgeluiden werkt waarmee je productiviteit aanzienlijk wordt verhoogd. Je kunt je eigen geluidspakketten samenstellen, timers zetten en in een afleidingsvrije tekst-editor werken zodat je je echt helemaal kan afzonderen van de buitenwereld. Wij zijn groot fan.