Automatisering kent iedereen wel, tenzij je onder een steen hebt geleefd de afgelopen tien jaar. In iedere industrie is het te vinden, incluis in ons recruitment-segment. Het is voor sommige recruiters echter nog vrij onduidelijk wat automatisering precies kan bijdragen aan het recruitmentproces. Om die reden delen wij in deze blog acht manieren waarop automatisering meerwaarde voor je kan leveren. This one is for you!
Sourcing
Pro-actief zoeken naar relevante kandidaten is essentieel, maar kost jou als recruiter enorm veel tijd. Het vinden van goede profielen is één ding, maar het screenen van desbetreffende profielen en het benaderen van kandidaten is af en toe een enorm tijdrovend proces. Een onpersoonlijke benadering kan je deal namelijk al breken.
Automatisering maakt dit proces een stuk efficiënter. Automatiserende software geeft je de mogelijkheid om profielen te zoeken en te pre-screenen voor deze überhaupt bij je terecht komen. Hierdoor ben je niet langer genoodzaakt om het internet eindeloos af te struinen naar profielen, maar kan je je in plaats daarvan richten op het contact met kandidaten. Zo is er niet alleen minder tijd nodig om goede profielen te vinden, maar heb je ook meer tijd over voor het persoonlijke contact. Daar kan jij namelijk het verschil maken!
Talentpooling
Het is in je vak een vereiste om te blijven zoeken naar nieuwe potentiële kandidaten. Het opbouwen van een sterke relatie met geïnteresseerde kandidaten kan ook erg waardevol zijn. We hebben je het bouwen van een talentpool al eerder getipt, gezien sterke talent pools de time-to-hire aanzienlijk verkorten en het recruitmentproces met name voor vaak voorkomende vacatures een stuk efficiënter maakt. Hierbij kan automatisering ook een grote rol spelen!
Het bijhouden van een talentpool is namelijk vrij tijdsintensief, gezien er contact nodig is met de professionals in jouw pool. Als het contact ook maar enigszins wegvalt, verzwakt de relatie. Door automatisering blijft je kandidaat automatisch op de hoogte van mooie kansen en de ontwikkelingen binnen jouw organisatie. Zo kan je de candidate experience enorm verbeteren!
Natural Language Processing (NLP)
NLP-software kan menselijke taal begrijpen en vertalen naar data. In het kort betekent dit dat je data kunt verzamelen op een schaalbare manier en jezelf zo een heleboel handmatig administratief gedoe besparen. De NLP-software pakt bijvoorbeeld de feedback van klanten, het analsyeren van vacatureteksten en het rangschikken van motivatiebrieven en CV’s voor je op. Het resultaat: alle data in een overzicht waar jij direct mee aan de slag kunt.
Follow-ups
Denk eens even aan alle tijd die jij kwijt bent aan het versturen van e-mails, reageren op geïnteresseerde kandidaten en het beantwoorden van vragen. Wat nou als wij je vertellen dat dit door automatisering eigenlijk niet meer nodig is? Door middel van automatisering kan je follow-ups namelijk eenvoudig uit handen geven. Follow-ups naar aanleiding van vooraf vastgestelde acties hoeven niet langer handmatig verstuurd te worden. Dit is echt dé plek waar automatisering direct een rol kan spelen in het proces van simpelweg iedere recruiter.
Chatbots
Een relatief nieuwe oplossing, maar enorm effectief: chatbots! Ze zijn flexibel inzetbaar, van customer support tot recruitment. Ze kunnen je helpen bij het pre-screenen van kandidaten, maar kunnen alle vragen van kandidaten ook beantwoorden. Zo weten zij sneller waar ze aan toe zijn en krijgen kandidaten in real- én no-time antwoord op hun vragen. Jij profiteert hier weer van omdat een deel van je werk geautomatiseerd wordt en daarmee uit handen wordt genomen.
Vooral wanneer je een groot aantal geïnteresseerde kandidaten hebt, kunnen chatbots helpen om het proces voor beide partijen aangenamer te maken. Een chatbot kan informatie opvragen (denk aan een CV of contactinformatie), screeningvragen stellen en informatie verschaffen over eerdere activiteiten van de kandidaat. Ook kan de beste vriend vragen over de functie beantwoorden en zelfs een afspraak plannen tussen de kandidaat en jou of een andere recruiter.
Video-interviews
Een persoonlijke sollicitatie is (vooral nu) niet altijd meer van deze tijd. Video-interviews worden steeds populairder. Het enige probleem hierbij is dat lichaamshouding, gezichtsuitdrukkingen en andere non-verbale communicatie minder of nauwelijks zichtbaar zijn. Voor veel recruiters speelt deze communicatie juist een grote rol tijdens het interview omdat daar het verschil gemaakt wordt.
Hier komt Artificial Intelligence om de hoek kijken. Deze technologie geeft namelijk de mogelijkheid om kleine gezichtsuitdrukkingen te analyseren. Zo kan de software conclusies trekken over iemands humeur, reactie op bepaalde informatie en persoonlijkheid. En op deze manier kan jij lekker in bed blijven liggen!
De onboarding
Een warm welkom voor nieuwe medewerkers is een must voor iedereen in de organisatie. Door gebruik te maken van een geautomatiseerd proces dat de onboarding oppakt, zorg je dat het complete traject altijd succesvol is. Nieuwe medewerkers worden op deze manier direct onderdeel van de organisatie en kunnen zich thuis voelen nog voordat ze aan het werk gaan. De onboarding kan op deze manier ook persoonlijker gemaakt worden voor iedere nieuwe medewerker en hem of haar van een vliegende start voorzien.
Analytics
Voor het verbeteren van je recruitmentproces heb je nou eenmaal veel data nodig. Eigenlijk wil je overal en altijd je resultaten meten, maar zonder automatisering is dit moeilijk, al dan niet onmogelijk. Door gebruik te maken van automatisering kan je zoveel mogelijk activiteiten meten en resultaten bijhouden. Zo krijg je een beter inzicht in de sterke en zwakke punten in het proces en leer je waar verbeterpunten liggen. Door dit alles creëer je een beter en efficiënter proces.
Wat ga jij doen?
Soms zijn alle mogelijkheden van automatisering nogal overwhelming. Software is op zoveel manieren in te zetten dat het moeilijk is om te kiezen waar je het wel of niet toe gaat passen. Uiteindelijk gaat het altijd om de snelheid en kwaliteit van je recruitmentproces. Kijk waar automatisering het meest winstgevend voor je kan zijn en sla je slag. Succes!