De laatste weken gaat het steeds vaker over de veranderingen op de arbeidsmarkt: toenemende flexibilisering en de onzekerheid die dit meebrengt voor de werknemer. Het wordt makkelijker om van mensen af te komen en tegelijkertijd daalt de werkgelegenheid.
Bedrijven hebben een grotere vijver om uit te vissen en professionals accepteren banen onder hun ‘niveau’ omdat ze geen andere optie meer hebben. Waar gaat dit naartoe? Hoe kunnen we toch nog aan die droombaan komen of die carrière hebben waar we later trots op zullen zijn?
Natuurlijk moet de tijd dit uitwijzen. De trend van flexibilisering zal waarschijnlijk wel doorzetten en het is aan u en mij om ons aan te passen of ten onder te gaan, evolutietheorie anno 2013. Maar hoe onderscheid je jezelf van al die andere werkzoekenden? Het klinkt heel simpel en dat is het ook.
Initiatief nemen
Wellicht komt het door de economische tijd waarin we ons nu bevinden, maar werkgevers lijken hun handen van duurzame inzetbaarheid te halen. Professionals zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen loopbaan en bedrijven zijn niet van plan hier geld in te steken. Dan moeten we het zelf maar doen, hoe lastig dat ook lijkt.
Er bestaat een groot aantal manieren om jezelf te kunnen onderscheiden van de massa. In deze blog geef ik je er 8, verdeeld over 3 onderdelen (je CV, online activiteiten en het daadwerkelijk solliciteren). Sommige van deze methoden zijn straightforward en klinken heel logisch, maar onderschat vooral het belang ervan niet, zeker niet wanneer het gaat om je toekomst.
Je CV
Elke professional moet toch wel weten hoe een goed cv eruitziet, zou je denken. Helaas blijkt het tegendeel in een behoorlijk aantal gevallen waar. Wat willen werkgevers nou echt op een cv zien?
1. Vorm
Er zijn nog altijd veel mensen die een inconsistente vorm hanteren in hun cv. Kies één stijl en houd je hieraan. Natuurlijk wil je indrukwekkende projecten eruit laten springen, maar dit mag nooit tot verwarring bij de lezer leiden. Maak ook niet een ellendig lange lijst met al de werkervaring die je hebt, maar houd vast aan maximum 10-12 jaar en vermeld alleen relevante activiteiten.
2. Softskills
Dit is een hip begrip aan het worden. Softskills zijn volgens ‘s werelds bekendste encyclopedie persoonlijke, emotionele en sociale en intellectuele vaardigheden.
Vaak wegen deze skills bij een sollicitatie zwaarder dan academische resultaten, iets dat veel werkzoekenden niet lijken te beseffen. Het bewust worden van dit soort competenties en vaardigheden en het vermelden hiervan op je cv kan je een behoorlijke zet in de rug geven.
3. Toegevoegde waarde
Zorg dat je het in je cv niet alleen hebt over het pad dat je hebt afgelegd, maar laat ook zien dat je iets toevoegt aan de functie waar je voor solliciteert. Voor elk van je activiteiten heb je vast wel iets gedaan wat van toepassing is op de door jou geambieerde functie.
Je online activiteiten
We worden steeds actiever op sociale netwerken en we gebruiken het nu zelfs voor recruitment. Social media kan ons op de arbeidsmarkt helpen via de volgende onderdelen:
4. Netwerken
Veel mensen vinden tegenwoordig een baan via hun netwerk. Het is dus heel belangrijk om je contacten te onderhouden, en het met je netwerk te delen wanneer je een nieuwe baan zoekt. Wellicht helpt iemand uit je directe omgeving je een grote stap verder.
5. Portfolio
Bedrijven willen van elke sollicitant weten wat deze de laatste jaren heeft uitgespookt, en nog belangrijker: wat het resultaat hiervan is geweest. Voor professionals wordt het straks essentieel om continu beoordelingen te krijgen op hun activiteiten om die vervolgens weer te gebruiken bij het zoeken naar een nieuwe baan. Verzamel feedback en referenties online en creëer een portfolio dat laat zien waarom jij succesvol was tijdens een bepaalde activiteit.
6. Competenties
Zoals ik eerder al aanstipte is het belangrijk om aan te kunnen geven waar je waarde kunt toevoegen aan het bedrijf waar je solliciteert. Het overzichtelijk online laten zien van je competenties helpt je hierbij. Inzicht geven in jezelf leidt sneller tot die nieuwe baan.
Solliciteren
En als je dan je cv voor elkaar hebt en je online ook goed te vinden bent, is het tijd om die nieuwe baan binnen te halen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Waar kunnen we ons onderscheiden tijdens de sollicitatie?
7. Brief
Natuurlijk kun je voor je motivatiebrief iets heel creatiefs in elkaar zitten en als het slaagt heb je een mooie voorsprong te pakken, maar als de recruiter het niet kan waarderen gaat er onmiddellijk een streep door je naam heen. Ik zou het risico in ieder geval niet nemen. Houd je aan de conventies, wees concreet en gebruik voorbeelden. En dan zit je zo in je sollicitatiegesprek.
8. Gesprek
Onlangs onderzocht CareerBuilder de doorslaggevende elementen bij een sollicitatiegesprek. Natuurlijk zijn kwalificaties het belangrijkste, maar daarnaast kunnen een gevoel voor humor, maatschappelijke betrokkenheid en kleding de doorslag geven. Verkoop jezelf en focus dus niet alleen op je verhaal.
Het is een feit dat het tegenwoordig lastiger is om je droombaan te scoren. We vechten met meer professionals voor minder plaatsen. Pas deze 8 manieren toe en je vergroot je kansen. Veel succes!
Marvin Burghardt
Online Marketeer bij TruQu
TruQu is een vergelijkingssite voor professionals, met gestructureerde beoordelingen en aanbevelingen, reviews & ratings.