HR-afdelingen zetten steeds vaker in op programma’s voor vitaliteit om medewerkers gezond en productief te houden. Ik werk jarenlang met HR-afdelingen om deze programma’s tot een succes te maken. Mijn ervaring leert dat er zeven fouten zijn die vaak gemaakt worden bij de implementatie van deze programma’s. In dit stuk deel ik zeven tips om die fouten te voorkomen.
War on talent? Zet in op retentie!
Veel bedrijven zoeken naar nieuwe werknemers. Het personeelstekort neemt gigantische proporties aan; startbonussen voor nieuwe werknemers zijn haast regel, geen uitzondering.
Belangrijker dan het aantrekken van nieuwe werknemers, is ervoor zorgen dat huidige werknemers behouden blijven. Dat doe je door ervoor te zorgen dat ze gelukkig en vitaal zijn. Organisaties die deze zeven tips opvolgen, weten zeker dat hun programma’s voor werkgeluk en vitaliteit effectief zijn. Dat zorgt er in elk geval voor dat werknemers langer behouden blijven.
Tips die betrekking hebben op communicatie
Tip 1: Herken behoeftes van collega’s
Voor je een platform met vitaliteitsprogramma’s ontwikkelt en lanceert, is het nodig om te ontdekken waar collega’s behoefte aan hebben. Nog te veel platformen met vitaliteitsprogramma’s sluiten niet aan bij de wensen van medewerkers. Ontdek waar collega’s behoefte aan hebben op het gebied van vitaliteit. Het klinkt simpel en logisch, maar je zal verbaasd zijn hoe vaak dit in de praktijk nog misgaat.
Tip 2: Ontwikkel beleid voor diverse doelgroepen
Fitte werknemers hoeven niet aangespoord te worden om (vaker) te sporten, want dat doen ze al. Bedenk dus hoe je minder fitte collega’s laat deelnemen aan vitaliteitsprogramma’s, zodat ze vitaler en gelukkiger worden. Onze praktijk leert ons dat veel fitte werknemers zich uit zichzelf inschrijven voor vitaliteitsprogramma’s. Dat heeft weinig effect op de vitaliteit van een organisatie.
Tip 3: Promoot het platform
Veertien procent van de communicatie op het intranet wordt gelezen. Wie zijn platform voor vitaliteit en werkgeluk alleen daar promoot, mist aansluiting bij de rest van het bedrijf. Zorg voor goede interne communicatie en maak het leuk om mee te doen met de programma’s. Zo weten collega’s jouw platform te vinden en worden de programma’s ook echt geïmplementeerd.
Tip 4: Beloon goed gedrag
Stimuleer positief gedrag en beloon collega’s die enthousiast meedoen aan programma’s. Vingerwijzen en straffen heeft een tegengesteld effect. Niemand vindt het fijn om op zijn donder te krijgen van HR of management als het een privé- en gevoelig onderwerp als vitaliteit betreft.
Overige tips
Heb niet te veel verwachtingen
Vergeet niet dat verandering energie en tijd kost. De mens is een gewoontedier: het liefst laten we alles bij het oude. Verwacht dus niet te veel verandering van werknemers in een korte tijd. Wie meer dan vier campagnes per jaar lanceert, verwacht te veel en wordt snel teleurgesteld.
Laat management het goede voorbeeld geven
Zorg ervoor dat leidinggevenden het goede voorbeeld geven. Of het nou gaat om veiligheid, vitaliteit of welgemanierdheid: we zijn geneigd het voorbeeld van onze leidinggevenden te volgen. Als managers het goede voorbeeld geven, gaan de andere werknemers ook aan de slag gaan met programma’s voor werkgeluk en vitaliteit. Zorg ook dat leidinggevenden een klimaat scheppen waarin werknemers het gevoel hebben dat ze eventuele problemen kunnen aankaarten, zodat problemen besproken kunnen worden en opgelost.
Bepaal de ROI
Elk programma voor vitaliteit of werkgeluk zou zich moeten terugverdienen doordat er minder verzuim is of meer productiviteit. Meet de impact van programma’s, zodat duidelijk wordt wat werkt en wat niet. Dat helpt om een businesscase te maken van vitaliteit, wat ervoor zorgt dat er vanuit het management draagvlak is voor deze programma’s.