Hoe word ik succesvol? Deze vraag zal iedereen zich wel eens gesteld hebben. Het antwoord erop is echter niet makkelijk te geven. Er is geen handleiding die direct leidt tot het maken van een carrière. Wel zijn er manieren om het carrière maken iets eenvoudiger te maken. Lengersdorf helpt je graag en zette samen met een aantal andere experts 50 tips om carrière te maken voor je op een rijtje! Een must read voor een goede loopbaan.
De tips zijn verdeeld over acht categorieën:
- Wat wil ik eigenlijk?
- Een goed CV
- De sollicitatiebrief
- Het sollicitatiegesprek
- Dé 7 vragen die je kunt verwachten
- Baan accepteren of niet?
- Wat als ik niets hoor?
- Got the job, en nu?
Heb je zelf ook goede tips? Deel ze dan met anderen hieronder in een reactie. Ken je iemand voor wie deze tips handig zijn? Deel ze dan met hem of haar via social media.
Wat wil ik eigenlijk?
Tip 1: Wat doe ik nu?
Inventariseer eerst waar je nu staat. Je functietitel en je CV zeggen al wat over jou, maar neem een paar dagen de tijd om eens goed vast te leggen wat je nu allemaal precies doet. Start met de hoofdtaken van je functie en noteer dan alles wat je in je dagelijkse routine nog meer doet. Zet alle taken in lijstjes met bijv: Leuk, Minder leuk, en Niet leuk.
Tip 2: Wat wil ik gaan doen?
Als de eerste inventarisatie klaar is, is het tijd om te focussen op de zaken die je leuk vindt en die je iedere dag zou willen doen. Het lijkt misschien een tijdsverspilling, maar zie het als een onderzoek naar én voor jezelf. Weet wat je doel is. Mensen met een heldere richting, worden een soort magneet voor anderen. Men wil graag bij dat soort mensen in de buurt zijn.
Tip 3: Wil ik dit over 5 jaar nog?
Neem de lijst van taken die je wilt doen, en bedenk “Wil ik dit over één jaar nog steeds doen?”. En over twee tot vijf jaar ook nog. Laat je niet ontmoedigen als je niet zeker bent. Het is soms moeilijk om voor te stellen hoe je leven er over vijf jaar uit ziet.
Tip 4: Eerst ‘wie’, dan ‘wat’.
Stel jezelf de vragen: wie kan mij helpen? Wie doet al wat ik wil doen? Wie werkt in een omgeving waar ik graag wil werken? Benader die mensen en omring je met hen.
Tip 5: Evalueer de antwoorden
Het doel van de bovenstaande lijstjes is om je te helpen vast te stellen welke functies de taken bevatten die je graag doet. Als je de functie(s) hebt gevonden, bedenk dan dat dit de perfecte functie voor jou is, en neem deze functie als uitgangspunt voor de volgende vragen:
- Wil je deze functie op je huidige niveau uitvoeren of een niveau hoger?
- Wil je leidinggeven in deze functie?
- Welke bedrijven / organisaties hebben deze functies?
- Ken je iemand in deze functie, zodat je een netwerkgesprek kan aanvragen?
Als je alle vragen hebt beantwoord, heb je een goede evaluatie van jezelf.
Tip 6: Ken je eigen kernwaarden
Kernwaarden zijn een paar hele persoonlijke bepalende overtuigingen die zeggen waar jij voor staat. Misschien is ‘avontuur’ wel een kernwaarde voor je, of ‘eerlijkheid’. Als je goed jouw eigen waarden naleeft, ben je heel betrouwbaar en congruent, en daarmee fijn om mee samen te werken. Ook voorkom je dat je per ongeluk carrière maakt in een omgeving die helemaal niet bij je past, omdat ze andere waarden hebben dan jij. 365dagensuccesvol laat zien hoe jij achter je kernwaarden komt.
Tip 7: Je bent nooit te oud om te leren
Zorg dat je je voortdurend laat bijscholen op jouw vakgebied. Kijk daarbij niet steeds naar je werkgever, maar zorg dat jezelf aan het stuur staat, en zorg dat je zelf je kennis op peil houdt. Naast het reguliere cursusaanbod is er veel te vinden op het internet: van TED talks tot aangeboden cursussen, al dan niet tegen betaling.
Een goed CV
Tip 8: Schrijf resultaatgericht
De inhurende partij wil graag weten wat jou bijdrage gaat worden aan het bedrijf. Jouw CV moet duidelijk zijn over de resultaten die je hebt behaald in vorige functies. Geef bijvoorbeeld aan dat je project x hebt begeleid en dat het resultaat was dat het project binnen de tijd en of binnen budget succesvol is afgerond.
Tip 9: Houd het kort!
Je CV moet niet te lang zijn. Je moet je ervaring “snel” verkopen. Een standaard cv is 1 of 2 pagina’s. Schrijf je laatste 1 of 2 (relevante) werkervaring voluit maar ga niet banen uit het verleden gedetailleerd benoemen. Vooral voor diegene die een lange werkervaring hebben is het niet interessant om te weten wat je in functie x hebt gedaan in 1985.
Tip 10: Zeg het met cijfers
Geef zoveel als mogelijk aantallen weer. De inhurend partij is dol op getallen. Zij houden ervan als je de tijd hebt gestoken in het kwantificeren van je eigen groei. Zeker op het gebied van sales, marketing en financiën moet je duidelijk aantonen hoe je hebt bijgedragen aan een hogere omzet en winst voor het bedrijf. De cijfers tonen aan dat je je zelf wil vastleggen in het behalen van resultaten en dat je als werknemers wilt groeien.
Tip 11: Maak je CV op maat
Zorg dat je CV steeds op “maat” gemaakt is voor iedere functie dan wel potentiële werkgever. Zorg er voor dat je een basis CV hebt en pas deze dan steeds aan de functie en of werkgever waar je gaat solliciteren. Benadruk bij iedere nieuwe sollicitatie uw verschillende sterke punten afhankelijk van de functie en werkgever waar je solliciteert.
Tip 12: Overzicht door witte ruimtes
Zorg voor genoeg “witte”ruimte. Net zoals jezelf bij een interview strak in de kleding gaat zitten moet je CV er ook strak en professioneel uitzien. Als jezelf niet handig bent in het opmaken van een CV zijn er op het internet voorbeelden te vinden. Is dit te ingewikkeld en je hebt een up-to-date Linkedin pagina dan biedt Linkedin een hulpmiddel om je Linkedin profiel om te zetten in een CV.
De sollicitatiebrief
Tip 13: De aanhef
Adresseer je sollicitatiebrief altijd aan een specifieke persoon. De tijden van alleen Geachte HRM of LS zijn voorbij. Kun je niet de juiste naam herleiden uit de tekst, zoek dan via Google, Twitter of LinkedIn naar de juiste naam. Zo laat je zien dat je de moeite hebt genomen om te onderzoeken aan wie je de brief moet richten.
Tip 14: De inleiding
De mooiste eerst regel is als je een gezamenlijk contact kan benoemen. Hierdoor spring je er meteen uit en zorg je ervoor dat je sollicitatiebrief bovenop de stapel komt. Gebruik Linkedin om na te gaan of je iemand kent bij de toekomstige werkgever en vraag diegene of je hem of haar mag noemen in je sollicitatiebrief.
Tip 15: De body
Na de inleiding geef je kort je ervaringen weer in niet meer dan drie bullets. Je sollicitatiebrief is je kans om uit leggen waarom jij de beste persoon bent voor de baan. En net zoals het belangrijk is om je CV steeds op maat te maken doe je dat met je sollicitatiebrief ook. Beide moeten steeds in lijn liggen voor de functie waar je op solliciteert. Neem hiervoor 3 gevraagde kwalificaties uit de vacaturetekst over en schrijf daar kort jou kwaliteiten bij.
Schrijf daarna in de vorm van een verhaal wat jou eerdere werkervaringen zijn geweest en hoe jij deze ervaringen gaat inzetten om bij te dragen in je nieuwe functie. Vertel ook iets of je werkervaring wat niet op de CV staat. De meeste mensen houden er van om een kort verhaal te lezen in plaats van een droge opsomming.
Tip 16: De afronding
Het laatste deel van je sollicitatiebrief moet een paar zinnen bevatten over hoe ze contact met je kunnen opnemen en wanneer jij de sollicitatie zal nabellen. Bel ongeveer 2 weken nadat je je sollicitatiebrief en CV hebt verstuurd. Krijg je geen contact probeer het dan nog een keer en laat het daar dan bij.
Tip 17: Match tussen CV en sollicitatiebrief
Zorg dat je sollicitatiebrief dezelfde look en feel heeft als je CV. Hierdoor maak je duidelijk dat je goed hebt nagedacht over je eigen “marketing”.
Het sollicitatiegesprek
Tip 18: Een goede voorbereiding is het halve werk
Zorg dat je huiswerk gedaan is. De grootste klacht van recruiters en HR managers is dat de kandidaten erg weinig weten over het bedrijf waar zij solliciteren. Bezoek de website van het bedrijf, neem de hele website door en noteer de zaken die belangrijk zijn, zoals visie, diensten, locaties, concurrenten en de markt.
Tip 19: LinkedIn is je beste vriend
Weet je bij welke bedrijven en of organisaties je gaat solliciteren? Kijk dan via LinkedIn wie er bij dit bedrijf werkzaam is. Indien het iemand is uit je 1e cirkel, dan kun je hem of haar direct benaderen en vraag hem of haar bijv. naar:
- Hoe zij het bedrijf ervaren?
- Hoe de sfeer is?
- Wat de kledingvoorschriften zijn?
- Wie je gesprekspartner tijdens het sollicitatiegesprek is?
Tip 20: Google is je andere beste vriend
Door jezelf te googlen, weet je wat het bedrijf over jou kan vinden en inmiddels al weet, want iedere recruiter zal je googlen op internet. Als je negatieve zaken vindt, zorg dan dat je daar een antwoord op hebt.
Tip 21: Achterhaal de behoefte van het bedrijf
Dat bij vragen als “Waarom moeten wij jou aannemen” altijd de nadruk op jou wordt gelegd, bekent niet dat je antwoorden over jou moeten gaan. Ontdek de behoefte van diegene die tegenover jou zit en beantwoord deze. Antwoorden waaruit blijkt dat je hun pijnpunten kunt verlichten, maken een groot verschil t.o.v. andere kandidaten.
Tip 22: Denk vanuit het filter van de ander
Hoe doe je dat? Entrenpreneur platform zocht het uit. Start met het stellen van vragen. Vooral veel open vragen. Pas dan kom je erachter wat een ander daadwerkelijk van je wil en wenst.
Tip 23: Waar ben jij de oplossing voor?
Bedrijven nemen geen mensen aan alleen maar om het aannemen. Maar bedrijven nemen wel mensen aan om problemen op te lossen. Monsterboard geeft aan dat het tijdens het sollicitatieproces er om gaat hoe jij kan bijdragen bij andermans probleem, of bij andermans doel. Wanneer jij een oplossing kan zijn voor deze problemen of doelen en dat goed verwoord in je sollicitatiebrief, je cv en tijdens gesprekken, is de kans groot dat jij de baan vindt die je zoekt!
Tip 24: Voldoe ik aan de eisen?
Lees de vacaturetekst goed door en noteer de belangrijkste vereisten en prioriteiten voor deze functie. Maak dan heel helder in je sollicitatiebrief dat juist jij diegene bent die deze vereisten heeft en wat jij daar aan kan bijdragen. Gebruik een alinea om specifiek toe te lichten wat je sterke punten zijn in relatie tot de vereisten. Zorg er wel voor dat dit deel geen herhaling wordt van wat er al in je CV staat.
Tip 25: Interview jezelf eens
Vraag jezelf voor ieder interview af “Waarom ben IK de beste keuze voor deze baan?”. Plak post-it briefjes op de koelkast, op de spiegel in de badkamer, en op iedere andere plaats waar je vaak komt in huis. En iedere keer als je langs een post-it loopt, zeg je hardop waarom jij de beste keuze bent. Hoe vaker je dit doet, hoe meer het je eigen wordt.
Tip 26: Oefening baart kunst
Speel samen met een ander een sollicitatiegesprek. Gebruik hiervoor de 7 vragen van tip 20 tot en met 26. Het beste zou zijn als je het gesprek filmt. Het is niet per se nodig dat je alle antwoorden uit je hoofd leert, maar het gaat meer om een algemene strategie voor het beantwoorden van de vragen.
Tip 27: Leer van eerdere sollicitaties
Houd een overzicht bij van al je sollicitaties, zie bijv. onderstaande afbeelding. Noteer de datum en tijd , hoe lang het gesprek duurde, jouw indruk van de recruiter of HR manager, welke vragen er werden gesteld en welke antwoorden je gaf, en noteer vooral de belangrijkste vragen waarvan jij vond dat het antwoord beter kon. Bestudeer deze voor je volgende sollicitatie.
Tip 28: Blijf positief
Blijf positief in je antwoorden op alle vragen. Blijf ook vooral positief over je vorige werkgevers en/of managers. Een negatief antwoord is eigenlijk een reflectie over JOUW oordeel en zakelijk inzicht, en niet over de vorige werkgever of manager.
Dé 7 vragen die je kunt verwachten.
Tip 29: Vertel eens over jezelf
Hoewel dit niet echt een vraag is, kan het verkeerde antwoord hierop pijnlijk uitpakken. De slechtste manier om deze vraag te beantwoorden, is je hele levensverhaal te vertellen. Dat is waar ze absoluut niet in geïnteresseerd zijn. De beste manier om de vraag te beantwoorden, is in directe relatie met de baan waar je op solliciteert en waarom jouw achtergrond bepaalt waarom jij de beste kandidaat bent.
Tip 30: Wat zijn je sterke en zwakke punten?
Het is gemakkelijk om te praten over je sterke punten: je werkt zeer gedetailleerd, een team player, zeer leergierig etc. Maar het is ook net zo makkelijk om te struikelen bij het bespreken van je zwakke punten. Praat nooit over een echte zwakte, tenzij het iets is dat je hebt overwonnen. Het beste antwoord bij het bespreken van een zwak punt is dat je een zwak punt hebt omgedraaid naar een succes.
Tip 31: Waar sta je over 5 jaar?
Wat werkgevers met deze vraag werkelijk willen weten, is of de baan waarop je solliciteert dicht bij het door jouw uitgestippelde carrièrepad zit. Laat zien dat je naar jezelf hebt gekeken en dat je een serieuze planning voor jezelf hebt. Zeg dat het moeilijk voor je is om te weten op welke functie je over vijf jaar zit, maar dat je wel hoger op de ladder wilt zitten bij dit bedrijf gebaseerd op jouw eigen inspanningen.
Tip 32: Geef een voorbeeld van…
… (bijvoorbeeld) een moment dat je een probleem had met een leidinggevende of collega en hoe je dit hebt opgelost. Het moeilijkste deel van het werk is vaak niet het werk zelf, maar de omgang met mensen op de werkvloer. Veel mensen hebben ergens in hun loopbaan een probleem met een leidinggevende of collega gehad. Als je kunt uitleggen aan de recruiter dat je problemen met mensen op het werk hebt kunnen oplossen, is dat een groot pluspunt.
Tip 33: Wat zijn je salariseisen?
Wat werkgever echt vragen is: “Heeft u realistische verwachtingen als het gaat om uw salaris?”. Probeer deze vraag te ontwijken in het eerste gesprek, anders doe je jezelf te kort en zul je waarschijnlijk niet voor een tweede gesprek worden uitgenodigd. Wanneer je verder in het sollicitatieproces bent en op het punt komt om serieus over salaris te praten, dan moet je jouw ervaring en opleiding mee laten wegen. Neem ook mee waar je woont dan wel gaat werken. In de ene regio liggen de salarissen hoger dan in de andere. Geef aan dat je flexibel bent en dat je open staat voor extra vergoedingen/voordelen.
Tip 34: Waarom ga je weg bij je huidige werkgever?
Je nieuwe werkgever wil via deze vraag graag weten wat je motivatie is om je huidige baan te verlaten. Als je weg gaat, omdat je niet kan opschieten met je huidige baas, praat dan zeker niet negatief over je baas, maar geef aan dat jullie beide een andere kijk hebben op het werk. Als het werk saai is geworden, geef dan aan dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Bespreek steeds de positieve zaken uit je huidige baan en geef aan waarom deze nieuwe functie ideaal is voor jou.
Tip 35: Waarom zouden wij jou aannemen?
Blijf bij vragen als deze de focus houden op de vraag waarom je achtergrond jou de meeste ideale kandidaat maakt en vertel wat jouw bijdrage gaat worden aan het bedrijf. Laat de interviewer weten dat één van jouw doelen is om hun werk gemakkelijker te maken door het nemen van zo veel mogelijk verantwoordelijkheid en dat je nu al enthousiast bent om te gaan starten.
Baan accepteren of niet?
Tip 36: Lees het Personeelshandboek
Een Personeelshandboek is een venster naar het hart van het bedrijf. Vraag om een (digitale) kopie en lees het van voor naar achter door. Je zult er van versteld staan hoeveel van de “persoonlijkheid” van de organisatie is opgenomen in dit boek.
Tip 37: Ontmoet je toekomstige team
Nu je op het punt staat om de baan te accepteren, is het goed om je team te gaan ontmoeten. Vraag daarom aan je toekomstige manager wanneer je het team kan ontmoeten. Ook jouw toekomstige collega’s moeten de kans krijgen om je te ontmoeten en visa versa. Een goede manier om dat te doen, is met een kop koffie in een vergaderzaal, even weg van de werkvloer.
Tip 38: Word het eens over de prioriteiten
Accepteer je nieuwe baan niet, voordat je het eens bent geworden met je nieuwe baas over de korte en lange termijn prioriteiten. Maak een korte drie slides PowerPoint presentatie waarin jij voor de 30, 60 en 90 dagen termijn uitlegt hoe jij je nieuwe functie en de uitdagingen gaat aanpakken. Neem je nieuwe manager mee in je korte presentatie, zodat jullie samen op één lijn komen te zitten voor je de baan accepteert.
Tip 39: Wat ga ik verdienen?
Zorg ervoor dat je niet alleen heldere afspraken maakt over je basissalaris, maar spreek ook (indien van toepassing) af wanneer je voor een bonus in aanmerking komt. Vraag ook naar eventuele werknemersvoordelen. Hiermee voorkom je dat je een baan aanneemt waarbij er het eerste jaar geen werknemers voordelen zijn of dat deze beperkt zijn.
Tip 40: Praktische vragen
Voordat je de baan accepteert, is het goed om een aantal praktische zaken te weten te komen. Nu je toch op gesprek bent, zijn deze eenvoudig uit te vragen. Denk hierbij aan: de eerste werkdag, aantal werkuren, wanneer het salaris wordt gestort en wanneer je hoort of je bent aangenomen.
Tip 41: Hap niet te snel toe
Val niet in de verleiding om meeteen “ja” te zeggen bij een aanbod. Het kan heel verleidelijk zijn om direct “ja” te zeggen. Maar bedenk dat je carrière, en niet in de laatste plaats ook je gezondheid, belangrijker zijn dan meteen een baan accepteren. Wees er van overtuigd dat deze baan ook de juiste voor JOU is.
Wat als ik niets hoor?
Tip 42: Make a plan!
Als je te vaak contact zoekt, loop je het gevaar als vervelend en wanhopig te worden gezien. Als je te weinig navraag doet, toon je een gebrek aan belangstelling. Maak voor jezelf een schema en houd je aan dit schema. Gun jezelf een aantal pogingen over een korte periode. Als je een terugkoppeling ontvangt: perfect (ook als deze negatief is). Als je geen terugkoppeling krijgt, ga je verder, punt uit.
Tip 43: Blijf vriendelijk
Blijf altijd vriendelijk in je correspondentie. Misschien is men nog bezig andere kandidaten te interviewen en is er nog geen beslissing genomen. Of misschien kom je beter in aanmerking voor een andere functie binnen de organisatie en wil men je daar over gaan contacten. Hoe dan ook: blijf vriendelijk en blijf professioneel.
Tip 44: Peil de antwoorden op je feedback vraag
Als deze warm en doordacht is, staat de deur open voor een volgend contactmoment. Als je een niet erg serieus of heel “koud” antwoord krijgt, weet je genoeg. Ga dan niet door met verder contact zoeken. Soms is geen antwoord ook een antwoord.
Tip 45: Vat het niet persoonlijk op
Er kunnen 101 redenen zijn waarom er geen contact meer met je wordt opgenomen. Vaak is dit niet persoonlijk bedoeld. Managers hebben vaak meer te doen dan alleen sollicitatiegesprekken, en de HR afdeling heeft vaak meer sollicitatiegesprekken en aanmeldingen dan zij aan kunnen.
Tip 46: De absolute don’ts!
Ga niet zelf een deadline stellen zonder dat je daar een hele goede reden voor hebt. Probeer ook vooral niet direct met de interviewer te communiceren via zijn persoonlijk e-mail of telefoon. Een andere afrader is het bekritiseren van de werkgever via social media of klagen bij de werkgever dat je niets hoort.
Got the job, en nu?
Tip 47: Laat jezelf zien!
Communiceer plannen en de voortgang ervan naar je leidinggevende(n) en het team. Zorg dat ze je kennen als iemand die uitdagende doelen stelt en projecten op tijd en binnen budget afrondt.
Tip 48: Ontwikkel jouw manier om tijd en doelen in te delen
Timemanagement is ontzettend waardevol als je een methode ontwikkelt die bij je past. Vind een manier waarbij je ruimte genoeg hebt om te zorgen dat je ook enthousiast wordt van wat je doet. Ga bijvoorbeeld een dag wandelen aan het strand om je jaardoelen op een rijtje te hebben. Kies een time/task management methode en leer doelgericht en efficiënt werken op een manier die je energie geeft.
Tip 49: Healthy!
Het klinkt misschien cliché, maar als jij gezond en energiek op je werk wilt zijn, is gezonde voeding essentieel. Carrière maken en gezond eten is voor velen lastig te combineren. Toch is het eenvoudiger dan je denkt. Fitness-tips zette 8 gezonde snacks voor op het werk voor je op een rijtje!
Tip 50: Stop ermee om carrière te moeten maken
Dat is een buitengewoon egocentrisch en onaantrekkelijk doel. Begin ermee om waarde te willen leveren. Anderen te willen helpen. Mooie dingen te maken. Een leider te zijn op het gebied dat jou aan het hart gaat. Dan komt een carrière vanzelf en als dat niet gebeurt, is het ook goed.