Het is weer de tijd van het jaar: Kerst komt eraan! Dit is dé tijd om als bedrijf na te denken over het kerstcadeau voor jouw werknemers. Het is namelijk een goed moment om de waardering voor je medewerkers te laten blijken. Dit kan een flinke uitdaging zijn, maar dit jaar is het tijd om het anders aan te pakken. Wij hebben een feestdagen onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in de wensen, behoeften en het gedrag van werknemers tijdens deze sprankelende kerstperiode en geven een aantal tips.
Uit het onderzoek blijkt dat 35% van de werknemers ontevreden zijn over hun ontvangen kerstcadeaus. Bij het benoemen van hun ontevredenheid kwamen er onvoorstelbare cadeaus naar voren. Denk aan een chocolade paashaas, een kerstpakket met bedorven eten, een apparaat met een Amerikaanse stekker en als klap op de vuurpijl zelfs een portret met een foto van de werkgever zelf. Bedrijven slaan de plank dus goed mis.
De tijd dringt, er kan dus nog een hoop gedaan worden, volgens ons, om het personeel wel tevreden en gewaardeerd te laten voelen.
1. Personaliseer je geschenken
Het personaliseren van je cadeau kan de motivatie en tevredenheid van werknemers verhogen, omdat het laat zien dat het bedrijf hun individuele bijdragen en voorkeuren waardeert. Uit het onderzoekt blijkt dat 80 procent van hen een gewaardeerd en erkend gevoel krijgt bij het ontvangen van een gepersonaliseerd cadeau. Door geschenken te personaliseren, kunnen organisaties dus een hechtere band opbouwen met hun personeel.
2. Verminder stress rondom de feestdagen
Uit onderzoek van BHN blijkt ook dat 30 procent van de werknemers stress ervaart omdat ze bang zijn te veel geld uit te geven tijdens de feestdagen. Er is hierbij een verschil te zien tussen generaties: 37 procent van de jongere generatie en 23 procent van de oudere generatie maakt zich hier zorgen om. 62 procent geeft aan dat een cadeaukaart hen helpt om binnen hun budget te blijven. Het geven van een cadeaukaart maakt de feestdagen dus minder stressvol voor je werknemers.
3. Geef een ervaring in plaats van materiële geschenken
Het feestdagen onderzoek wijst ook uit dat de vraag naar cadeaus in de vorm van ervaringen met 13 procent is toegenomen. Denk aan cadeaubonnen voor restaurants, tickets voor evenementen, of vouchers voor wellness-activiteiten. Deze ervaringen blijven langer bij en kunnen het welzijn van je werknemers bevorderen.
4. Vier de prestaties van je werknemers
Vergeet ook niet om je werknemers een gevoel van erkenning te geven. De feestdagen zijn hier het uitgelezen moment voor. Vier in deze tijd extra de prestaties van je werknemers. Uit het onderzoek blijkt dat een eindejaarsbonus een van de meest gewaardeerde geschenken is die werknemers van hun werkgevers ontvangen. Bovendien zou een geldbonus 75 procent van de Nederlandse werknemers motiveren om harder te werken. Het erkennen van uitstekende prestaties is een cruciaal onderdeel van het stimuleren van het moreel en de motivatie van werknemers.
5. Plan vooruit en begin vroeg
Door vroeg te beginnen met het plannen van kerstcadeaus, kun je als bedrijf meer tijd nemen om ervoor te zorgen dat alle werknemers tevreden zijn. Bovendien biedt vroeg plannen meer mogelijkheden voor personalisatie en helpt het voorraadproblemen te voorkomen. Voor degenen die op zoek zijn naar een gemakkelijke oplossing, zijn er ook opties die bedrijven zelfs op het laatste moment nog kunnen regelen. Denk bijvoorbeeld aan een cadeaukaart, die naar wens kan worden aangepast en kan worden besteed aan wat de ontvanger nodig heeft.
Het kiezen van de juiste kerstcadeaus voor werknemers is met een doordachte aanpak een geweldige kans om waardering te tonen en de tevredenheid te verhogen. Dit maakt de feestdagen voor werknemers niet alleen aangenamer, maar draagt ook bij aan een positieve werkomgeving en een gemotiveerd team.
Het is nooit te laat om een verschil te maken en je werknemers een feestelijke verrassing te geven die ze echt waarderen.