De competitieve aard van het werven van ICT-specialisten heeft ervoor gezorgd dat organisaties steeds meer doen voor hun medewerkers. De secundaire arbeidsvoorwaarden van Google en andere grote techbedrijven zijn om je vingers bij af te likken. Massages, een jaar betaald ouderschapsverlof, een persoonlijk budget om te reizen, het terugbetalen van studieschuld … dingen waar de gemiddelde werknemer buitengewoon enthousiast van wordt. Maar wat zijn je opties als werkgever, als je geen onbeperkt budget hebt? We geven je 5 voorbeelden die je direct toe kunt passen.
Primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden
Arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden waaronder iemand werkt. Ze zijn opgenomen in een arbeidsovereenkomst, die gesloten wordt tussen de werknemer en de werkgever. Er wordt bij arbeidsvoorwaarden in principe onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Primaire arbeidsvoorwaarden
Primaire arbeidsvoorwaarden staan in vrijwel elke arbeidsovereenkomst. Ze worden altijd direct of indirect uitgekeerd in geld. Het gaat hierbij om zaken als het aantal werkuren, de functie-indeling, het salaris, pensioenrechten, overwerktoeslagen, winstuitkeringen en onkostenvergoedingen.
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Secundaire arbeidsvoorwaarden zou je oneerbiedig kunnen omschrijven als ‘extraatjes’: voorwaarden die het werken bij een bedrijf nog interessanter maken. Ze variëren per organisatie en soms ook per functie binnen een organisatie.
Tegenwoordig spelen secundaire arbeidsvoorwaarden een steeds belangrijker rol bij het aan boord houden van goede specialisten en het aantrekken van nieuwe werknemers. Vooral bij het werven van ICT-specialisten zul je als bedrijf met iets aantrekkelijks moeten komen. ‘Een marktconform salaris’ gaat een goede ICT’er niet over de streep trekken, als hij of zij jouw vacature onder ogen krijgt.
Tertiaire arbeidsvoorwaarden
Soms wordt door werkgevers een aparte groep gemaakt met tertiaire of zelfs quartaire arbeidsvoorwaarden. Omdat het onderscheid niet altijd duidelijk is, laten we dit even buiten beschouwing en behandelen we alle niet-primaire voorwaarden als secundaire voorwaarden.
Van leaseauto tot flexibele werktijden
Je kunt een flinke lijst maken van secundaire arbeidsvoorwaarden die je in veel contracten terugvindt. We noemen een aantal van de meest voorkomende:
- auto of fiets van de zaak;
- telefoon en/of laptop van de zaak;
- cursussen en opleidingen;
- doorgroeimogelijkheden;
- dertiende maand;
- bonusregeling;
- flexibele werktijden;
- collectieve ziektekostenverzekering.
Flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden
Sommige werkgevers kiezen ervoor om hun werknemers zelf een pakket aan arbeidsvoorwaarden te laten samenstellen. Dit worden flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden genoemd. Iemand kan hiermee bijvoorbeeld kiezen tussen extra vakantiedagen, een financiële bonus of een opleiding.
De wensen op dit gebied verschillen per leeftijdsgroep en per persoon: met flexibele arbeidsvoorwaarden speel je hier perfect op in.
Deze secundaire arbeidsvoorwaarden kan ook jouw bedrijf bieden
Over de gekke, bijzondere en unieke dingen die sommige bedrijven voor hun medewerkers doen, heb je vast wel eens iets gehoord. Erg leuk, en natuurlijk zou jouw personeel enthousiast worden van dergelijke voorwaarden. Maar laten we eerlijk zijn: haalbaar zijn ze meestal niet voor een doorsnee organisatie.
Welke secundaire arbeidsvoorwaarden liggen wél binnen je bereik? De volgende 5 kun je zonder veel moeite en zonder dikke portemonnee direct invoeren.
1. Fitnessabonnement
Sommige bedrijven bieden hun medewerkers de mogelijkheid op het werk te sporten. Ze hebben een ruimte met fitnessapparatuur in hun pand opgenomen. Als dat voor jouw organisatie een beetje te veel van het goede is, is er een simpele oplossing.
Bijna elke sportschool bij je in de buurt biedt jou als bedrijf de mogelijkheid om met korting een abonnement voor je personeel af te sluiten. Het kost je geen vermogen, en je kunt je team écht iets goeds aanbieden.
Je personeel wordt gezonder, wat natuurlijk nooit een verkeerde uitwerking kan hebben op je bedrijf. Daarnaast haal je makkelijker nieuwe professionals binnen met een gratis fitnessabonnement als één van je uithangborden.
2. Gratis eten en drinken
Eten en drinken verzorgen, het klinkt als een open deur – en dat is het in principe ook. Toch biedt lang niet elk bedrijf zijn personeel de mogelijkheid kosteloos gebruik te maken van versnaperingen. Een koffieapparaat is tegenwoordig overal wel aanwezig, maar door iets meer te bieden zorg je heel eenvoudig voor nog meer motivatie en werkplezier.
Een koelkast vol frisdrank laat bijna niemand onberoerd, en als je een simpele maar goede lunch voor je team regelt, zul je merken dat mensen dat waarderen. Koop alles in bij een groothandel als Makro, Sligro, Hanos of Deli XL, en de kosten blijven te overzien.
3. Teamuitjes
Het organiseren van teamuitjes is om meerdere redenen een goed idee. Ten eerste zorgt het ervoor dat je personeel elkaar beter leert kennen, en daardoor beter gaat samenwerken. Daarnaast vindt vrijwel iedereen zo’n uitje leuk, en kijken mensen er vaak echt naar uit. Een beetje zoals vroeger, met een schoolreisje. Je kent het gevoel vast nog wel.
Teamuitjes hoeven geen spectaculaire evenementen te zijn. Skydiven of een week op wintersport mag natuurlijk, maar samen naar een voetbalwedstrijd, een middag paintballen of een etentje zijn ook perfecte opties. Als je een kandidaat kunt vertellen dat dergelijke uitjes regelmatig plaatsvinden, is de kans groot dat hij of zij daar enthousiast van wordt.
Organiseer je al teamuitjes? Zorg er dan voor dat je een bepaalde frequentie aanhoudt. Eén uitje per jaar is leuk, maar gaat je als werkgever geen toprapport opleveren.
4. Powernaps
Al een paar jaar hoor je zo nu en dan berichten over slapen op het werk. Een powernap werkt, zoveel is inmiddels duidelijk. In Azië en in de Verenigde Staten is het fenomeen groeiende, maar er zijn ook Nederlandse bedrijven die hun medewerkers de mogelijkheid bieden op het werk een dutje te doen.
Een powernap is niet alleen nuttig voor mensen die in ploegendienst werken; iedereen heeft wel eens een slechte of korte nacht. Als je op dat moment de mogelijkheid hebt om overdag weer een beetje op krachten te komen door een kort slaapje, is dat ideaal. Het bevordert de scherpte en de productiviteit van je medewerkers. In Amerika kunnen op bepaalde scholen tegenwoordig ook scholieren een powernap doen.
Een grote investering hoef je niet te doen. De meest geavanceerde slaapstoel is geen vereiste. Als je een vrije ruimte hebt in je pand, hoef je er in principe alleen maar voor te zorgen dat hier een comfortabele ligstoel komt te staan. Niet al je medewerkers zullen er gebruik van maken, maar voor degenen die dat wél doen, heb je een zeer aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde.
5. Spelletjes
Misschien heb je alláng een tafeltennistafel of tafelvoetbaltafel op kantoor staan. Maar er zijn ook veel bedrijven die nog niet de moeite hebben genomen er eentje aan te schaffen. Geloof ons: het is een kleine investering met een grote opbrengst.
Of je nu een tafelvoetbaltafel, tafeltennistafel, pooltafel of sjoelbak neerzet – mensen houden van spelletjes. De kans dat je medewerkers er blij van worden, is groot. Bij Bonque weten we het uit eigen ervaring. Een potje tafeltennis stimuleert de interactie tussen collega’s en is een goede afwisseling op het zittend werken.
Als je personeel voornamelijk mannelijk is, zit je hier helemaal goed. Overigens is het aanschaffen van een PlayStation of Xbox ook een goed idee.
Je werknemers als fundament van je organisatie
De moraal van dit verhaal? Als het op secundaire arbeidsvoorwaarden aankomt, hoef je je als klein(er) bedrijf niet te kunnen meten met grote multinationals. Je medewerkers zullen geen spectaculaire dingen van je verwachten. Desondanks kun je door in ze te investeren, laten zien dat je hun welzijn serieus neemt. Je zorgt er zo voor dat ze tevreden, gemotiveerd en loyaal blijven.
Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden werken positief voor je bedrijfscultuur en je employer brand – en dat is niet alleen van toepassing op je huidige team, maar juist ook bij het aannemen van nieuwe specialisten.
Goed functionerend personeel is de basis van een succesvolle onderneming. Door een klein stapje extra te zetten voor je werknemers, kan je organisatie uiteindelijk een grote stap voorwaarts maken.