Actief goede kandidaten vinden door middel van sourcing is niet altijd makkelijk. Soms vind je de perfecte kandidaat die voldoet aan alle eisen van de functie, maar voor de meeste functies is meer energie nodig. Voor moeilijke functies kan het weken of zelfs maanden duren voor je een kandidaat vindt die aan de juiste eisen voldoet. In het uiterste geval vind je helemaal niemand die voldoet aan het perfecte profiel.
In dat geval wil je natuurlijk alsnog de vacature invullen. Daarom geven we je in deze blog vier tips waar je misschien nog niet eerder aan had gedacht om de perfecte kandidaat te vinden.
Zoek synoniemen voor de functietitel
Oké, misschien een eenvoudige start voor deze blog. Waarschijnlijk kijk je naast jouw functietitel ook naar synoniemen van die functietitel en neem je die mee in jouw zoekopdrachten. Zo kan bijvoorbeeld een “Accountmanager” een “Sales Executive” heten en toch hetzelfde werk doen. Daarnaast zijn er ook functies die op meerdere manieren geschreven kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan marketeer en marketer.
Waar je misschien nog niet actief naar zoekt zijn de nieuwere “hipster” functietitels die de afgelopen paar jaar zijn ontstaat. Zo zie je hippe titels als “Black Belt Ninja” of “Heart Officer” in plaats van “Sourcer” en “HR-Manager” vooral veel terug bij start-ups en scale-ups. Misschien vind je zo toch jouw droomkandidaat, die je vervolgens gewoon weer vertrouwd de titel “HR-Manager” kan geven als je dat wil ?.
Zoek je ook internationaal? Denk er dan aan dat sommige functietitels in andere landen meer worden gebruikt dan hier gebruikelijk is in Nederland: “Corporate Recruiter” wordt in het buitenland bijvoorbeeld vaak een “In-house Recruiter” genoemd. Hier kennen we die term ook wel, maar wordt de keuze vaak gemaakt om voor “Corporate Recruiter” te gaan. Voor internationale functies wil je dus ook “In-house Recruiter” in je zoekopdrachten meenemen.
Zoek kandidaten die een stap omhoog willen zetten
De perfecte kandidaat vind je niet altijd door te zoeken naar professionals die op dit moment een soortgelijke functie uitvoeren. Sterker nog, het is moeilijker om een kandidaat te overtuigen dat jij een goede vacature hebt wanneer het om een functie gaat die hij/zij momenteel al uitvoert.
Daarentegen willen veel professionals graag doorgroeien naar een ‘hogere’ functie. Juist die kandidaten vinden het interessant om over jouw aanbod te horen omdat het voor hen een goede stap omhoog is. Voor jou is dit ook direct een voordeel omdat je daarmee ambitieuze werknemers binnenhaalt die succesvol willen worden en hard willen werken om zichzelf te bewijzen.
Veel verkopers in de binnendienst willen na een aantal jaar ervaring graag een stap naar de buitendienst maken. In de bouw willen veel werkvoorbereiders uiteindelijk de rol van projectleider bekleden, en zo heeft iedere industrie bepaalde carrièrepaden die veel bewandeld worden.
Kijk naar skills
Soms is een bepaalde functietitel of een synoniem hiervan helemaal niet nodig. Uiteindelijk gaat het om de skills van jouw kandidaat. Bij iedere organisatie zijn de werkzaamheden bijbehorend aan een functietitel net even anders, wat betekent dat sommige project managers bijvoorbeeld heel veel ervaring hebben met inkoop of business unit managers al jaren ervaring hebben in de recruitment omdat zij hun eigen personeel moesten werven.
Zo is de match op papier qua functietitel moeilijk te vinden, maar blijken de werkzaamheden in de praktijk enorm veel raakvlakken te hebben. Dit kan je helpen alsnog een kandidaat te vinden die succesvol wordt in jouw functie, maar die je in je eerste zoekopdracht anders misschien zou missen.
Om deze tip samen te voegen met de vorige tip, kan je ook zoeken naar skills die je veel in combinaties tegenkomt. Developers hebben vaak een combinatie van programmeertalen waar bijvoorbeeld C#, Java, Javascript, HTML (5), PHP en Python vaak terug komen. Als je op zoek bent naar goede developers en ziet dat net de ene taal ontbreekt waar jij naar op zoek bent, dan bestaat er een goede kans dat een kandidaat deze eigenlijk al beheerst of ervoor open staat deze alsnog te leren.
Aanverwante industrieën vergroten je mogelijkheden
Wanneer je op zoek bent naar professionals met ervaring in jouw specifieke industrie is het lastiger om relevante profielen te vinden. Echter is het niet voor iedere industrie essentieel dat een kandidaat in jouw exacte industrie ervaring heeft opgedaan. Er zijn industrieën die qua kenmerken veel gelijkenissen hebben, waardoor professionals met ervaring in die industrieën net zo relevant zijn als kandidaten met ervaring in jouw industrie.
De energie,- mobiele telefonie en printermarkten lijken bijvoorbeeld erg veel op elkaar als het gaat om verkoop. In deze industrieën is er vaak sprake van eenvoudige producten, een korte salescyclus en lange contractperiodes. Met sales ervaring in de ene industrie is de stap naar een van de andere industrieën daarom ook eenvoudig gezet.
Een korte zoektocht naar accountmanagers in Nederland laat zien dat je daarmee direct je potentiële vijver vergroot van 1854 naar 9996 profielen.
De conclusie
Actief op zoek gaan naar relevante profielen is lastig, maar kan ook veel waarde opleveren. De vier tips die we hierboven beschreven helpen je om meer relevante kandidaten te vinden tijdens jouw sourcing. Je vergroot je kansen door alle mogelijke functietitels mee te nemen in jouw zoektocht. Ook kandidaten die een stap omhoog kunnen zetten zijn interessant voor je vacature. Daarnaast kan je verder kijken naar kandidaten met de juiste skills, maar met andere functietitels. Afsluitend heb je de optie om met professionals uit andere, vergelijkbare markten in gesprek te gaan omdat ze in soortgelijke omstandigheden ervaring hebben opgedaan.