Een grootschalig Nederlands onderzoek naar werkgeluk laat zien dat corona en thuiswerken een negatieve invloed heeft op medewerkers zonder gezin of partner. Het afgelopen jaar heeft het Werkgeluk Instituut Nederland in samenwerking met Fontys Hogescholen een grootschalig onderzoek gedaan naar werkgeluk onder de Nederlandse beroepsbevolking. Het eerste deel van het onderzoek vond plaats vlak voordat de coronacrisis uitbrak, het tweede deel tijdens de coronacrisis. Hierdoor is het effect van de coronacrisis en thuiswerken op werkgeluk heel goed meetbaar.
Alleenstaanden gaven hun werkgeluk voor corona een 7,4 en dit is in juni gedaald naar een 6,9, een significant verschil. Medewerkers met een partner en medewerkers met kinderen beoordelen hun werkgeluk nagenoeg hetzelfde voor en tijdens corona. Een verklaring voor dit verschil ligt voor een groot deel in de sociale impact. Uit het onderzoek blijkt dat juist alleenstaanden de sociale contacten op het werk missen in coronatijd. Online thuiswerken compenseert dit onvoldoende, blijkt uit het onderzoek. Dit zou betekenen dat de dalende trend voor alleenstaanden doorzet nu thuiswerken nog altijd nodig is. Bovendien laat de meest recente studie zien dat de leidinggevende een cruciale rol speelt in het werkgeluk van de medewerkers.
Managers hebben nog vaak de neiging om in te vullen wat de behoeftes van medewerkers zijn, geven de respondenten aan. Daarnaast is 96% van de respondenten van mening dat ze zelf invloed heeft op het werkgeluk. Om uitval van medewerkers te voorkomen en het welzijn te bevorderen is het dus essentieel om na te gaan wat de behoefte van een individuele medewerker is: toetsen in plaats van aannemen een samen met de medewerkers nagaan wat er nodig is. Specifiek voor alleenstaanden en mensen zonder kinderen is extra aandacht en (thuis) werken in kleinere sociale verbanden aan te bevelen, is een belangrijke conclusie van het onderzoek.
Reageren?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.