• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
14 december 2023

Wel het geld, maar niet het overzicht: Nederlanders laten loonstrook links liggen

Bron: Alight Solutions
Home » Nieuws » Wel het geld, maar niet het overzicht: Nederlanders laten loonstrook links liggen
Vorige Volgende

Wel het geld, maar niet het overzicht: Nederlanders laten loonstrook links liggen

14 december 2023 - Bron: Alight Solutions

Het ontvangen van loon is voor veel werkende Nederlanders een euforisch moment. Maar de bijbehorende loonstrook, waarop staat hoeveel loon ze hebben verdiend en waar hun geld naartoe gaat, vinden ze een stuk minder interessant. Uit onderzoek* van Alight Solutions, naar de behoeften en gewoonten van werknemers, blijkt dat minder dan de helft van de Nederlandse werknemers (46%) iedere maand zijn of haar loonstrook controleert.

Eén op de drie Nederlandse werknemers (30%) vertrouwt er zelfs blind op dat zijn/haar loonstrook iedere maand klopt. Het laat zien dat ze maar weinig betrokken zijn bij hun eigen financiële administratie. Dit ondanks dat financieel welzijn voor veel Nederlanders een stressfactor is. Dat kan onverstandig zijn.

Kennisgebrek

Naast dat een meerderheid van de Nederlanders niet maandelijks zijn of haar loonstrook controleert, weten veel mensen ook niet wat er precies op hun loonstrook staat. Slechts 40 procent geeft namelijk aan dit te weten. In de praktijk ziet Esther Segers, senior business development manager bij Alight Solutions, dat veel werknemers moeite hebben met groene en witte tabellen, het brutoloon en het cumulatieve belastingpercentage: “Dit is zorgwekkend. Ondanks dat de meeste bedrijven hun financiële administratie goed op orde hebben, blijft er een deel mensenwerk en kunnen er zaken fout gaan. Denk bijvoorbeeld aan het niet correct doorvoeren van de juiste reiskilometers bij een verhuizing of het blijven doorbetalen van een fulltime percentage, terwijl je minder uren bent gaan werken. Als je te veel betaald krijgt, moet je dat toch terugbetalen. Voor je eigen bestwil en het voorkomen van onnodige stress, is het dus belangrijk om tijdig je loonstrook te controleren en precies te weten waar je recht op hebt.“

Waar werknemers wel goed zicht op hebben, zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat slechts 7 procent van de werknemers niet precies weet wat zijn of haar secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, waarbij 30 procent aangeeft er te weinig gebruik van te maken.

Het komt allemaal neer op communicatie

Volgens Esther is het als werkgever belangrijk om duidelijk te communiceren naar je werknemers en hen te betrekken bij hun administratie: “We hebben in Nederland één van de meest complexe payrolladministraties ter wereld. Veel bedrijven zijn daardoor kwetsbaar voor fouten in de financiële administratie. Deze fouten kunnen leiden tot enorme kostenposten, die lastig zijn op te lossen. Als werkgever heb je er daarom ook baat bij om je werknemers actief te betrekken en hun zaken te laten controleren. Dat kan door middel van communicatie. Denk aan meer uitleg verstrekken door middel van bijvoorbeeld video’s, informatie begrijpelijk maken, een interactieve loonstrook maken etc. We raden daarom ook aan om communicatieprofessionals te betrekken bij het communiceren over financiële administratie. Hopelijk zorgen we er zo voor dat Nederlanders weer weten waar ze voor werken.”

*Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders door onderzoeksbureau Multiscope.

Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Reageren? Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • Achmea ziet flink meer juridische conflicten rond huurwoningen

    16 juli 2025
  • Bevoorrading Jumbo’s gaat door ondanks staking uitzendkrachten

    15 juli 2025
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering bijna 90% duurder bij fysiek zwaar werk

    15 juli 2025
  • 67% van HR-professionals merkt dat collega’s zonder AI-kennis achterstand oplopen

    15 juli 2025
  • Tata Steel Nederland schrapt minder banen bij reorganisatie

    14 juli 2025

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

Samen werken aan de welvaart en het welzijn van mensen en organisaties

Human Capital Group is een begrip als het gaat om functiewaardering en belonen. Wij zijn dé autoriteit in Nederland op het gebied van beloningsvraagstukken, het bouwen van functiehuizen en het zorgen voor objectieve (en daardoor gedragen) functiewaardering.

Onze interim HR-professionals voorzien in tijdelijke behoefte aan extra capaciteit en expertise.

Uw HR-vraagstuk bespreken met één van onze collega’s?

Bezoek onze website, vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op.
Of maak direct een afspraak via:
info@humancapitalgroup.nl
030 219 39 60

 

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Beoordelen en Belonen
  • Blog
  • Column
  • Communicatie
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Functies en Rollen
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Medezeggenschap
  • Pensioen
  • Recruitment
  • Reorganisatie
  • Training en Coaching
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2025 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP