48 procent van werkend Nederland krijgt waardering van het management wanneer zij goed presteren of zich extra inzetten. Dat blijkt uit het Trust Index-medewerkersonderzoek van Great Place To Work, wereldwijd advies- en onderzoeksbureau op het gebied van organisatiecultuur en bekend van de gelijknamige certificaten, onder bijna 850 respondenten. Het wordt bij 55 procent van de organisaties gewaardeerd als een medewerker zaken op een nieuwe manier aanpakt, ongeacht het resultaat.
Ongebaande paden
Nieuwe ideeën en suggesties van medewerkers worden dus niet altijd met open armen ontvangen door het management. De helft van de Nederlandse medewerkers (49%) geeft dan ook aan dat het management oprecht vraagt naar en reageert op hun suggesties en ideeën. Nieuwe dingen uitproberen kan leiden tot succes of juist tot fouten. Maar op dat laatste zit de leiding duidelijk niet te wachten: 61 procent van de medewerkers geeft aan dat onopzettelijke fouten door zijn of haar management als onderdeel van het werk worden beschouwd.
Mens voor de medewerker
Medewerkers worden daarnaast door het management nog lang niet altijd meegenomen in beslissingen die voor hen belangrijk zijn. Zo stelt 42 procent dat het management hen betrekt in beslissingen die invloed hebben op hun werk of werkomgeving. Driekwart (76%) van werkend Nederland geeft aan dat zij een veilige werkomgeving hebben. 62 procent vindt dat de faciliteiten op hun werkplek bijdragen aan een goede werkomgeving.
55 procent geeft aan dat zij een psychologisch en emotioneel gezonde werkomgeving hebben. 60 procent geeft aan dat de leiding oprecht interesse toont in hem of haar als persoon en niet als medewerker.
Wencke Ester-Lorber, Commercieel Directeur bij Great Place To Work: “Helaas blijkt nog steeds dat medewerkers zich niet genoeg gewaardeerd voelen. Niet als zij een extra stap zetten of met nieuwe ideeën komen, maar ook niet op dagelijkse basis. Dat heeft invloed op hoe medewerkers zich voelen en hoe veilig zij hun werkomgeving vinden. Dat is echt iets waar de leiding het verschil in kan maken. Ook is het belangrijk dat de leiding zijn oor te luisteren legt op de werkvloer als het om nieuwe ideeën en suggesties gaat. De beste ideeën ontstaan immers vaak op de werkvloer en worden niet van bovenaf opgelegd. Zet de medewerker en zijn of haar wensen dus centraal in je organisatie, alleen dan kun je zorgen voor een goede werkomgeving waarin iedereen zich zowel fysiek als mentaal veilig voelt.”
Reageren?
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.