Maar liefst 45% van de Nederlandse werknemers is geneigd op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever bij onvoldoende mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Dat blijkt uit onderzoek van GoodHabitz, Europese marktleider op het gebied van online trainen, naar het belang van persoonlijke ontwikkeling op de werkplek. Hiervoor ondervroeg onderzoeksbureau Markteffect in totaal 13.615 werknemers in 13 Europese landen.
In de rest van Europa is men zelfs nog een stuk kritischer, daar kijkt gemiddeld 3 op de 5 werknemers (58%) bij onvoldoende persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden graag of het gras elders groener is. De uitschieters bevinden zich in Denemarken met 73%, gevolgd door Portugal (68%) en Zwitserland (66%). Om gezien te worden als interessante werkgever zijn persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden dus onmisbaar voor organisaties, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt.
Millennials eerder geneigd dan Generatie X
Wanneer men daadwerkelijk de stap zet om op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever, vindt 46% van de Nederlandse werknemers dat persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden een (zeer) grote rol spelen bij de keuze voor een nieuwe werkgever. Maar: hier speelt de leeftijd van de werknemer wel een rol in. Millennials vinden dit over het algemeen namelijk belangrijker dan Generatie X. Zo zijn respondenten in de leeftijdsgroepen 25-34 (52%) en 35-44 jaar (48%) gevoeliger voor persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden dan de leeftijdsgroep 45-55 jaar (37%).
Wat nog meer belangrijke aspecten zijn in de keuze voor een nieuwe werkgever? Volgens 83% speelt werksfeer een belangrijke rol, maar ook een goede werk-privébalans (80%) en zelfstandigheid in de functie (74%) zijn onmisbaar. Pas daarna komen de meer ‘traditionele’ aspecten als salaris (73%) en een vast contract (73%).
Reageren?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.