• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
26 juni 2017

Vier tips - Hoe bouw je een werkgeversmerk?

Bron: Hays
Home » Nieuws » Vier tips – Hoe bouw je een werkgeversmerk?
Vorige Volgende

Vier tips – Hoe bouw je een werkgeversmerk?

26 juni 2017 - Bron: Hays

Employer branding is dé manier om de grootste talenten binnen te halen. Door niet alleen een goede werkgever te zíjn, maar je ook als zodanig te presenteren, vergroot je de kans dat gewilde werknemers voor jou kiezen. Tien jaar geleden was de term werkgeversmerk nog erg nieuw, maar vandaag de dag in de war for talent is een sterk employer brand essentieel om de juiste werknemers aan te trekken en zo commerciële en strategische doelstellingen van de organisatie te behalen. Maar hoe doe je dat?

In een voorkeurspositie bij (potentiële) klanten wordt fors in geïnvesteerd, maar dat betekent niet dat je als bedrijf ook aantrekkelijk wordt gevonden door je aanstaande talentvolle werknemers. Terwijl juist deze doelgroep misschien wel veel belangrijker is.

Keep it real

Om aantrekkelijk te zijn voor (potentiële) medewerkers is het allereerst van belang dat je ook daadwerkelijk een aantrekkelijke werkgever bent. Pas dan kun je jezelf ook zo presenteren naar de buitenwereld. Zo richten bedrijven hun focus steeds vaker op social purpose, een manier om iets toe te voegen aan de maatschappij, wat echt aansluit bij de core business van het bedrijf. Probeer je daarin als organisatie niet anders voor te doen dan je bent, dan val je al snel door de mand. Social purpose is niet alleen belangrijk om richting de consument uit te dragen, maar is ook van steeds groter belang bij personeelswerving. Jong talent is steeds meer op zoek naar het sociale doel binnen een bedrijf en sollicitanten vragen hier ook regelmatig naar in sollicitatiegesprekken. Daarnaast zijn vergelijkingswebsites waarop werkgevers (anoniem) ratings ontvangen, in opkomst. Transparantie is leidend.

Zorg voor een inspirerende ‘werken bij’ site

Creëer een aparte website of omgeving waar werkzoekenden kunnen vinden hoe het is om bij de organisatie te werken. Laat werknemers aan het woord, zorg voor inspirerende content over waar de organisatie aan werkt en naartoe gaat. Wat is de visie van de CEO? Waar ga je als werknemer onderdeel vanuit maken? Wat voor mensen werken er? Hoe is de sfeer? Dat is, naast alle praktische informatie, waarmee je toekomstige werknemers gaat overtuigen. Met pakkende content kan je als werkgever de juiste snaar raken en werkzoekende inspireren. Let daarbij wel goed op de verschillende doelgroepen. Het werknemersbestand bestaat tegenwoordig uit generatie Z, millennials, generatie X en baby boomers. Al deze generaties hebben andere vereisten en verwachtingen. Iets dat werkt voor de ene groep hoeft daarom niet per se te werken voor de andere groep.

De sollicitant is King

Hoe je als organisatie omgaat met sollicitanten zegt enorm veel over de organisatie. Standaard zakelijke reacties, antwoordformulieren, geen reacties; het komt helaas vaak voor en heeft invloed op de reputatie als goed werkgever. Denk en werk daarom vanuit de customer experience, waarbij de customer in dit geval de sollicitant is. We kunnen een voorbeeld nemen aan Hunkemöller. Zij behandelen sollicitanten als klanten en tonen waardering voor de moeite die zij hebben genomen door in het geval van een afwijzing een persoonlijke noot toe te voegen en een kortingsvoucher aan te bieden. Voor kersverse werknemers hebben zij een onboardingsprogramma ontwikkeld met een app waar je bijvoorbeeld trainingen kan volgen, planningen kan bekijken en op individueel niveau kan chatten met verschillende personen in de organisatie. Het gaat erom dat je iedereen behandelt als topklant.

Maak slim gebruik van technologie

Sollicitatieprocedures zijn tijdrovend voor zowel de organisatie als de kandidaat. Nieuwe technologieën, zoal virtual reality (VR) maken het mogelijk processen efficiënter te laten verlopen. Maak er daarom slim gebruik van. En natuurlijk al helemaal als je een innovatieve organisatie bent. Deutsche Bahn gebruikt bijvoorbeeld VR om nieuwe werknemers de kans te geven om een dag in het leven van een machinist te ervaren. Commonwealth Bank in Australië gebruikt de zogeheten ‘VR Careers Experience’ om het recruitmentproces te verbeteren, door een nieuwe en onderscheidend element toe te voegen in de vorm van VR. De toepassingsmogelijkheden zijn oneindig. Denk aan een virtuele kantoorrondleiding of toepassing van hologrammen tijdens het sollicitatiegesprek. Het is de toekomst.

Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Reageren? Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • Weerwind broedt op veiligheidsmaatregelen medewerkers reclassering

    2 februari 2023
  • VVMC dreigt met aansluiting bij landelijke staking streekvervoer

    2 februari 2023
  • Harley-Davidson maakt winstsprong, elektrische tak in het rood

    2 februari 2023
  • Lagarde: ECB ‘nog niet klaar’ met verhogen rente

    2 februari 2023
  • Britse rente opnieuw omhoog met half procentpunt

    2 februari 2023

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

De organisatie voor prestatie

Bijdragen aan het duurzame succes voor uw organisatie en uw mensen is onze drijfveer. Samen met u, uw leiderschapsteam en medewerkers verbeteren we de wendbaarheid, vitaliteit en professionaliteit.

Wij brengen beweging. Uw organisatie krijgt een solide fundament voor prestatie.

Wat nemen we mee?

All round HR management met diepgaande kennis van organisatieontwikkeling, functiewaardering, compensation & benefits, workforce management, prestatiemanagement, verzuim en inzetbaarheid, wendbaar organiseren, leiderschap.

Meer weten over Human Capital Group? Kijk op www.humancapitalgroup.nl

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Leiderschap
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Training en Coaching
  • Reorganisatie
  • Recruitment
  • Pensioen
  • Medezeggenschap
  • Juridisch
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Functies en Rollen
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Communicatie
  • Column
  • Blog
  • Beoordelen en Belonen
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter YouTube

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2023 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookies
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP