Verantwoordelijkheidsgevoel van werknemers is de belangrijkste drijfveer voor bedrijven die een blijvende sterke groei realiseren. Bovendien is de mate waarin mensen zich verbonden voelen met de missie van hun organisatie, ook een belangrijke factor voor groei. Deze bevindingen zijn het resultaat van uitgebreid onderzoek van Culture Amp, platform voor medewerkersbetrokkenheid, dat data heeft geanalyseerd van organisaties die voorkomen in de Inc. 5000- lijst van de snelst groeiende particuliere bedrijven in de VS.
Culture Amp ontdekte dat medewerkers bij deze organisaties, aanzienlijk sterker gemotiveerd worden door verantwoordelijkheidsgevoel, waardering en een eerlijke prestatiebeoordeling. Medewerkers bij bedrijven met een tragere groei hechten daarentegen meer waarde aan baanzekerheid en salaris.
Een mogelijke verklaring voor dit prestatieverschil is dat het stimuleren van verantwoordingsgevoel binnen de organisatie zorgt voor een dynamische, toekomstgerichte aanpak van zowel individuele als bedrijfsresultaten, psychologische veiligheid en een groei mindset. Dit in tegenstelling tot minder succesvolle organisaties, die vaker terugkijken in plaats van vooruit en zich eerder richten op fouten uit het verleden.
Bedrijven die hun Inc. 5000-status drie jaar of langer wisten te behouden, lieten zien dat verantwoordelijkheidsgevoel duidelijk is geïntegreerd in de organisatie, door middel van heldere doelstellingen die door de hele organisatie worden gedeeld, interactieve communicatie en een sterke focus op kwaliteit. Verantwoordingsgevoel zorgt ervoor dat iedereen samenwerkt aan topprestaties, waarbij een verband bestaat tussen verantwoordelijkheidsgevoel en duurzame omzetgroei. Dit wordt ondersteund door heldere doelen en prestatieverwachtingen, met bijbehorende waarderingsprogramma’s voor medewerkers.
Snelgroeiende bedrijven creëren een sterke cultuur waarin werknemers zich echt verbonden voelen met de missie van de organisatie én met elkaar. Dit gevoel van verbondenheid vertaalt zich rechtstreeks in bedrijfsresultaten. Wanneer medewerkers het gevoel hebben erbij te horen, zijn ze eerder geneigd om een stap extra te zetten, ergens langer te blijven werken en bij te dragen aan een topprestatiecultuur die resultaten oplevert.

Reageren?
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.