20-10-2017 /auteur ANP Producties
AMSTERDAM (ANP) – TomTom heeft zijn omzetverwachting voor het hele jaar verlaagd van 925 miljoen naar 900 miljoen euro. De navigatiespecialist kondigde eerder al aan het mes te zetten in zijn consumententak, die onder meer navigatiekastjes en sporthorloges maakt, en verwacht daardoor lagere opbrengsten.
De omzet van TomTom in het derde kwartaal kwam uit op een kleine 218 miljoen euro. Dat was 9 procent minder dan een jaar eerder. Onder de streep noteerde het bedrijf een verlies van 5,3 miljoen euro, tegenover een plusje van 600.000 euro vorig jaar. Het verlies is het gevolg van een afboeking van 15,4 miljoen euro door reorganisatiekosten.
De consumentendivisie kromp zoals verwacht weer flink, nu met 29 procent. De andere divisies deden het wel goed. De tak die toepassingen levert aan de auto-industrie dikte met 23 procent aan. Samen met de afdeling Telematics, die toepassingen voor wagenparkbeheer levert, is de automotivetak nu voor het eerst groter dan de consumententak.