• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
11 november 2024

TNO Factsheet Week van de Werkstress 2024

Bron: TNO
Home » Nieuws » TNO Factsheet Week van de Werkstress 2024
Vorige Volgende

TNO Factsheet Week van de Werkstress 2024

11 november 2024 - Bron: TNO

In 2024 geeft circa een derde (34%) van de werkgevers in Nederland aan dat werkdruk een van de belangrijkste arbeidsrisico’s is in hun organisatie of vestiging. Om psychosociale arbeidsrisico’s (zoals werkdruk) te verminderen, heeft meer dan de helft (54%) van de werkgevers ingezet op het bevorderen van een open cultuur. Dit en meer blijkt uit de factsheet “Werkstress” die TNO vandaag, bij het begin van de week van de werkstress, publiceert. De factsheet is gebaseerd op de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) en Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA) van TNO en CBS en de Werkgevers Enquête Arbeid (WEA) van TNO.

Te hoge taakeisen en te weinig regelmogelijkheden zorgen voor stressvol werk

In 2023 had 32% van alle werknemers en 29% van alle ZZP’ers in Nederland te maken met hoge taakeisen, bijvoorbeeld hoge tijdsdruk, in het werk. Hoge taakeisen hoeven niet direct te leiden tot werkstress of mentale gezondheidsklachten. Zolang er regelmogelijkheden zijn waardoor men om kan gaan met de eisen die het werk stelt, hoeft er nog niets aan de hand te zijn.

Voorbeelden van regelmogelijkheden zijn collega’s of leidinggevenden die meehelpen, of als de werkende de vrijheid heeft om het werk zelf naar wens in te delen. Iets meer dan vier op de tien (41%) werknemers in Nederland en 16% van de ZZP’ers hadden in 2023 niet die vrijheid, zij ervaarden een lage autonomie. Wanneer werkenden hoge taakeisen hebben en geen of weinig autonomie, kan er stressvol werk ontstaan. Deze combinatie kwam voor bij 15% van de werknemers en 6% van de zzp’ers in 2023.

Emotionele belasting en sociale context ook belangrijk

Naast taakeisen en regelmogelijkheden vallen ook andere aspecten van het werk onder de term ‘psychosociale arbeidsbelasting’, zoals emotionele belasting, ongewenste omgangsvormen en conflicten. Bijna 1 op de 10 (9%) werknemers ervaart een hoge emotionele belasting. Meer dan een kwart (26%) van alle werknemers had een conflict op het werk en 17% van de werknemers had te maken met ongewenst gedrag. Ongewenst gedrag kwam in 2023 het vaakst voor in de zorg, zo meldt CBS bij de start van de week van de werkstress op basis van de NEA.

€4,4 miljard verzuimkosten wegens psychosociale arbeidsbelasting

Deze verschillende onderdelen van psychosociale arbeidsbelasting kunnen ook leiden tot verzuim en daarmee tot verlies van arbeidsproductiviteit. Zo werden er in 2022 in totaal 9,8 miljoen dagen verzuimd als gevolg van een te hoge werkdruk, zorgden ruzies, conflicten of grensoverschrijdend gedrag voor 2,4 miljoen verzuimdagen en werd er 1,6 miljoen dagen verzuimd als gevolg van emotioneel te zwaar werk. Samen betekent dat dat er 13,8 miljoen dagen verzuimd werden vanwege psychosociale arbeidsbelasting. In 2022 zorgde dit in totaal voor €4,4 miljard verzuimkosten voor werkgevers. Per werknemer komt dit neer op gemiddeld €14.000 aan verzuimkosten wegens psychosociale arbeidsbelasting.

Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Reageren? Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • Tata Steel Nederland schrapt minder banen bij reorganisatie

    14 juli 2025
  • Onderzoek: leiding geven én emotioneel betrokken zijn bij je team blijkt lastig

    14 juli 2025
  • Één op de vier Nederlanders is een ‘sollicitatieshopper’

    14 juli 2025
  • UWV vordert te hoge uitkeringen door WIA-fouten niet terug

    11 juli 2025
  • Arbeidsdeelname nieuwkomers stijgt in 2025 met 20 procent

    11 juli 2025

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

Samen werken aan de welvaart en het welzijn van mensen en organisaties

Human Capital Group is een begrip als het gaat om functiewaardering en belonen. Wij zijn dé autoriteit in Nederland op het gebied van beloningsvraagstukken, het bouwen van functiehuizen en het zorgen voor objectieve (en daardoor gedragen) functiewaardering.

Onze interim HR-professionals voorzien in tijdelijke behoefte aan extra capaciteit en expertise.

Uw HR-vraagstuk bespreken met één van onze collega’s?

Bezoek onze website, vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op.
Of maak direct een afspraak via:
info@humancapitalgroup.nl
030 219 39 60

 

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Beoordelen en Belonen
  • Blog
  • Column
  • Communicatie
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Functies en Rollen
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Medezeggenschap
  • Pensioen
  • Recruitment
  • Reorganisatie
  • Training en Coaching
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2025 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP