• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
8 mei 2020

Thuiswerken de nieuwe norm? Het kan zeker, met de juiste ondersteuning

Bron: Schouten & Nelissen
Home » Nieuws » Thuiswerken de nieuwe norm? Het kan zeker, met de juiste ondersteuning
Vorige Volgende

Thuiswerken de nieuwe norm? Het kan zeker, met de juiste ondersteuning

8 mei 2020 - Bron: Schouten & Nelissen

Thuiswerkend Nederland maakt zich minder zorgen dan drie weken geleden, zo blijkt uit onderzoek van Schouten & Nelissen. Met name zorgen over gezondheid en behoud van de baan zijn significant lager dan bij de eerste meting begin april. Een nieuw inzicht uit de tweede meting is de grote rol van sociale steun. “We zien dat zowel medewerkers als leidinggevenden minder sociale steun van collega’s en managers ervaren dan bij de eerste meting begin april,” aldus Marijke Simons, directeur Vitality@work bij Schouten & Nelissen. “Niet alleen de fysieke, maar ook de sociale afstand lijkt dus te zijn toegenomen door het thuiswerken. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor werkgevers nu het thuiswerken voorlopig de norm blijft.”

Thuiswerken is al jaren bezig aan een opmars. Volgens het CBS is het aantal mensen met betaald werk die (soms) thuiswerken toegenomen van 2,8 miljoen in 2013 naar 3,3 miljoen in 2018. Dat is 37% van de beroepsbevolking. Ruim 1 op de 5 werknemers werkte gemiddeld minstens al één dag in de week vanuit huis. Simons: “Deze tendens gaat door de coronacrisis enorm versnellen. Thuiswerken kan veel opleveren, maar het vraagt ook om vaardigheden rondom digitaal communiceren, resultaatgericht werken, structureren en plannen. Ook de sociale context verandert bij structureel thuiswerken.”

We maken ons minder zorgen

Het onderzoek genaamd ‘de Vitality@work check’ monitort werkbeleving gedurende de crisis. Vooral thuiswerkers doen mee. De resultaten van deze tweede meting laten zien dat deelnemers zich minder zorgen zijn gaan maken. Waar begin april 10% nog aangaf zich grote zorgen te maken over de eigen gezondheid, is dat nu 6%. Ook de baanonzekerheid lijkt enigszins afgenomen van 17% naar 13%. Medewerkers lijken dus behoorlijk vertrouwen te hebben in het voortbestaan van hun functie. Ander goed nieuws uit de laatste resultaten is dat 58% van de thuiswerkers goed los kan komen van de eisen van het werk, een groei van negen procent ten opzichte van drie weken geleden. Hun werk-privébalans is onveranderd: 53% geeft aan een goede balans te ervaren.

Uit het oog uit het hart?

Ondanks deze licht positieve signalen, laten de uitkomsten een belangrijk aandachtspunt zien: de sociale verbondenheid. Zowel medewerkers als leidinggevenden geven aan minder sociale steun van hun collega’s en managers te ontvangen dan drie weken terug. 62% geeft aan regelmatig of vaak op collega’s te kunnen rekenen wanneer ze in het werk even wat moeilijker krijgen. Drie weken geleden was dit nog 66%. Het aantal leidinggevenden dat aandacht voor het persoonlijk functioneren van medewerkers toont, is gedaald met drie procent naar 54%. Aandacht van hoger management naar leidinggevenden is nog forser gedaald: van 64% naar 56%.

Tips aan werkgevers

Gevraagd naar hun grootste uitdaging van managen op afstand, noemen de leidinggevenden die deelnamen aan het onderzoek niet het inrichten van werken op 1,5 meter afstand of een goede thuiswerkplek. Het meest lastige aspect voor hen is het missen van informeel en persoonlijk contact. Ze hebben daardoor minder snel in de gaten hoe het met hun medewerkers gaat. Wat kan je daaraan doen?

Besteed meer aandacht aan de relatie

Simons: “Aandacht voor meer dan alleen het werk dat gedaan moet worden is erg belangrijk, maar veel lastiger nu men elkaar niet of veel minder fysiek ontmoet. Mijn tip: bel iemand eens op om een compliment te geven of te vragen hoe het gaat. Stel coachende vragen die gericht zijn op actie, laat de controle los maar geef vertrouwen en bied steun als je merkt dat iemand het moeilijk heeft.  Sociale steun is een erg belangrijk onderdeel van het stress- en motivatieproces van medewerkers en is daarom zeker nu van groot belang.”

Motivatie checken

Naast een belangrijke buffer tegen stress heeft sociale steun een positieve invloed op de motivatie en vitaliteit van medewerkers. Simons: “We zien dus ook dat de vitaliteit van deelnemers is gedaald ten opzichte van de eerste meting.” Had bij de eerste meting 62% van de deelnemers nog zin om aan het werk te gaan bij het opstaan, bij de tweede meting was dat nog maar 55%. Eerder was 59% van de deelnemers gemotiveerd aan het werk. Dat is nu met twee procent gedaald. Bij medewerkers onder de 30 jaar daalde de motivatie zelfs met acht procent. “Het is dus belangrijk voor leidinggevenden om goed in verbinding te staan met hun medewerkers zodat een verlies aan motivatie en energie tijdig gesignaleerd wordt”, zegt Simons. “Werken doen we in relatie met anderen, ook als we thuis aan het werk zijn. Maak gebruik van de solidariteit en samenhorigheid die er nu is als motivatiebooster om als organisatie sterker en meer verbonden uit deze crisis te komen.”

Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Reageren? Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • UWV: werkgevers vinden soft skills personeel steeds belangrijker

    20 maart 2023
  • Opnieuw winkels Delhaize dicht uit protest tegen franchiseplan

    18 maart 2023
  • Cabinepersoneel easyJet in Portugal wil begin april staken

    17 maart 2023
  • 34 miljoen euro aan scholingsbudget binnen 2,5 uur vergeven

    17 maart 2023
  • Werkloosheid in februari licht gedaald

    17 maart 2023

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

De organisatie voor prestatie

Bijdragen aan het duurzame succes voor uw organisatie en uw mensen is onze drijfveer. Samen met u, uw leiderschapsteam en medewerkers verbeteren we de wendbaarheid, vitaliteit en professionaliteit.

Wij brengen beweging. Uw organisatie krijgt een solide fundament voor prestatie.

Wat nemen we mee?

All round HR management met diepgaande kennis van organisatieontwikkeling, functiewaardering, compensation & benefits, workforce management, prestatiemanagement, verzuim en inzetbaarheid, wendbaar organiseren, leiderschap.

Meer weten over Human Capital Group? Kijk op www.humancapitalgroup.nl

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Leiderschap
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Training en Coaching
  • Reorganisatie
  • Recruitment
  • Pensioen
  • Medezeggenschap
  • Juridisch
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Functies en Rollen
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Communicatie
  • Column
  • Blog
  • Beoordelen en Belonen
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter YouTube

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2023 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookies
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP