• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Contact

AllesoverHR

Onderdeel van Human Capital Group

  • Home
  • Actueel
  • Thema’s
  • Nationaal Beloningsonderzoek
  • Human Capital Group
12 november 2024

Steeds meer Personal Assistants ingezet door Nederlandse bedrijven

Bron: Ease Agency
Home » Nieuws » Steeds meer Personal Assistants ingezet door Nederlandse bedrijven
Vorige Volgende

Steeds meer Personal Assistants ingezet door Nederlandse bedrijven

12 november 2024 - Bron: Ease Agency

Ease Agency voerde de afgelopen maanden een onderzoek uit naar de ontwikkelingen en toekomst van het vakgebied van de Personal Assistant (PA). Hieruit blijkt dat Nederlandse bedrijven steeds vaker kiezen voor een PA en deze trend naar verwachting zal doorzetten.

De groeiende vraag naar PA’s

De trend is duidelijk zichtbaar: de vraag naar administratief personeel, waaronder personal assistants, is in de lift. De afgelopen jaren steeg het aantal geplaatste vacatures van 83.400 in 2020 tot 155.300 in 2022, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Respondenten van het onderzoek van Ease bevestigen deze trend. Ruim 83% van de PA’s zag de afgelopen jaren een toename in de vraag naar professionals in het vakgebied en ruim driekwart verwacht dat dit de komende jaren zal doorzetten. Ook de opdrachtgevers beamen dit; bijna 90% verwacht dat de vraag naar PA’s de komende jaren gelijk blijft of verder groeit.

De PA als brug tussen strategie en uitvoering

Opdrachtgevers noemen als redenen voor deze (verwachte) groei dat het vakgebied beter bekend raakt in het bedrijfsleven en dat PA’s managers en leidinggevenden helpen efficiënter te werken en zich te richten op hun kerntaken. Zo beschreef een van de respondenten de PA als ‘de brug tussen enerzijds het voornemen, idee of de strategie en anderzijds de uitvoering’.

Voor 60% van de opdrachtgevers is verbeterde efficiëntie de hoofdreden om een PA in te schakelen. Ook worden specialistische kennis in administratieve taken, de brede inzetbaarheid, het flexibele dienstverband en objectiviteit genoemd.

Naast taken die gericht zijn op efficiëntie, zoals het prioriteren van activiteiten, agendabeheer, organiseren en plannen, coördineren en delegeren en projectmanagement, wordt de PA door ruim 55% van de opdrachtgevers ook gezien als een partner voor advies en om mee te sparren. De hoogopgeleide PA’s in Nederland – ruim driekwart heeft een hbo- of universitaire studie afgerond – worden gezien als waardevolle gesprekspartners. Onder de PA’s zelf ziet 68% zichzelf regelmatig in een adviserende rol en ruim 84% beschouwt zichzelf als sparringpartner.

Vaardigheden die van belang worden geacht

Vaardigheden die het meest van belang worden geacht door opdrachtgevers zijn communicatief-, probleemoplossend- en organisatorisch vermogen, en het behouden van overzicht. Ook discretie wordt door ruim 55% heel belangrijk gevonden, vooral omdat PA’s ook worden ingezet voor privétaken. Slechts bij 11% van de opdrachtgevers is dit niet het geval.

Vak is niet te vervangen door technologie

Zowel PA’s als opdrachtgevers zien een toekomst voor het vakgebied en geloven niet dat technologie PA’s overbodig zal maken. Dit geldt voor bijna 95% van de PA’s en 67% van de opdrachtgevers. Slechts 11% van deze laatste groep denkt dat technologie de rol volledig kan overnemen in de toekomst.

Voor enkele specifieke taken, zoals documentbeheer (90%), technisch beheer (84%), systeembeheer (79%) en agendabeheer (68%), geldt dit wel. Bij organisatorische en op persoonlijk contact gerichte taken, zoals sparren en adviseren, blijft het menselijke aspect echter cruciaal. Zowel PA’s als opdrachtgevers geven aan dat deze taken niet door technologie kunnen worden nagebootst.

Flexibiliteit als must voor opdrachtgevers en PA’s

Flexibiliteit is kenmerkend voor het vak van de PA. Bijna 78% van de opdrachtgevers ziet dit als een groot voordeel. Ook geeft 79% van de PA’s de voorkeur aan een zzp-dienstverband, waarbij ruim 68% voor meer dan één opdrachtgever tegelijk werkt. Slechts 5% verkiest een vast dienstverband.

De flexibiliteit blijkt ook uit de manier van werken. Een combinatie van op kantoor- en op afstand werken heeft voor bijna 69% van de PA’s de voorkeur. Daarnaast werkt de ruime meerderheid (63%) voor 80%-100% van hun werkuren op afstand. Ongeveer 31% geeft aan het liefst volledig op afstand te werken als Virtual Assistant (VA). Opdrachtgevers geven de voorkeur aan een balans van 80% remote en 20% op kantoor. Slechts een enkeling geeft de voorkeur aan meer kantooruren.

Delen Reacties (0)

Deel via:

Twitter Facebook LinkedIn

Lees Interacties

Reageren? Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Connect with:
LinkedIn

Primaire Sidebar

Het laatste HR nieuws

  • Vakbond FNV schort staking uitzendkrachten bij AH en Jumbo op

    18 juli 2025
  • Nieuwe, strengere wetgeving voor uitzendbureaus vanaf 2027

    17 juli 2025
  • Werkloosheid in Nederland opnieuw stabiel op 3,8 procent

    17 juli 2025
  • Sollicitanten misleiden AI-systemen bij wervingsprocedures

    16 juli 2025
  • AI-gebruik op de werkvloer zorgt voor meer werkgeluk én stress onder Nederlandse kenniswerkers

    16 juli 2025

Deze website is mogelijk gemaakt door Human Capital Group

Samen werken aan de welvaart en het welzijn van mensen en organisaties

Human Capital Group is een begrip als het gaat om functiewaardering en belonen. Wij zijn dé autoriteit in Nederland op het gebied van beloningsvraagstukken, het bouwen van functiehuizen en het zorgen voor objectieve (en daardoor gedragen) functiewaardering.

Onze interim HR-professionals voorzien in tijdelijke behoefte aan extra capaciteit en expertise.

Uw HR-vraagstuk bespreken met één van onze collega’s?

Bezoek onze website, vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op.
Of maak direct een afspraak via:
info@humancapitalgroup.nl
030 219 39 60

 

Human Capital Group
AllesoverHR

Onze thema's

  • Arbeidsomstandigheden
  • Arbeidsovereenkomsten
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Beoordelen en Belonen
  • Blog
  • Column
  • Communicatie
  • Duurzame Inzetbaarheid
  • Functies en Rollen
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Medezeggenschap
  • Pensioen
  • Recruitment
  • Reorganisatie
  • Training en Coaching
  • Trends en Ontwikkelingen
  • Ziekte en Verzuim
  • Nieuws

Footer

Over AllesoverHR.nl

  • Human Capital Group experts
  • Contact

Human Capital Group

  • Over Human Capital Group
  • Onze missie
  • Bezoek ons

AllesoverHR sociaal

Blijf altijd op de hoogte
LinkedIn Facebook Twitter

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang 1x per week het laatste nieuws
© 2025 AllesoverHR
  • Home
  • Word auteur!
  • Privacy en gebruikersvoorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Sitemap
  • Contact
WEBSITE DOOR PEP