Betrokken medewerkers dragen bij aan een positief werkklimaat. Daarvoor is het belangrijk dat zij het doel van hun organisatie kennen. En het gevoel hebben hieraan bij te dragen. Toch weet slechts een kwart van de medewerkers wat deze ‘WHY’ is. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Werkstress of werkplezier’ dat Schouten & Nelissen uitvoerde onder 1263 werkenden.
Uit het onderzoek bleek bovendien dat organisaties veel meer kunnen doen om het werkklimaat te verbeteren. Werken aan een positief werkklimaat levert organisaties veel op: medewerkers ervaren binnen een positief werkklimaat minder werkdruk en werkstress.
Daarbij nemen medewerkers binnen een positief werkklimaat meer regie in het werk en zijn ze meer vitaal en bevlogen. Dat draagt bij aan een wendbare en innovatieve organisatie. Voor een goed werkklimaat zijn een aantal elementen van belang.
Waardering
Naast duidelijkheid over het doel van de organisatie, zijn onder andere erkenning, waardering en een goede samenwerking van die elementen. Ook daar valt nog veel te winnen. Slechts 24% van de respondenten ervaart daadwerkelijk waardering voor het werk en een derde vindt dat de organisatie samenwerking bevordert.
Reageren?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.